Märklin C-rail wisselaandrijvingen van onder de tafel bereikbaar.

Gestart door PietB, 31 oktober 2012, 14:00:21 PM

PietB

We(Märklin rijders) kennen het allemaal, in eens wil je wissel niet meer om.
Een gepruts en geknoei om het wissel, ingeklemd tussen drie andere raildelen los maken.
Hel en verdoemenis is in menig modeltreinruimte afgeroepen.
Ik heb voor mijn project besloten de wisselaandrijving van onder het tafelblad bereikbaar te maken.
Eerste vereiste is dan een beetje goede en nauwkeurige boor/zaag/afteken mal.

Deze heb ik gemaakt van een stukje karton, maar er kan ook een ander materiaal voor gebruikt worden.

Aan beide zijden te gebruiken zowel voor de 24611 (linker) als voor de 24612 (rechter) wissels.
Het gebruik is erg simpel.

Leg de mal op de plek waar het wissel moet komen en teken het gat af.



Dit is de uiteindelijke situatie bij de ingang van een van mijn stations wisselstraat.

En het resultaat aan de onderkant van het blad.
Makkelijker te servicen en na de herstel werkzaam heden hoeft er boven op de tafel geen reparatie plaats te vinden aan het ballast strooiwerk, immers alles kan blijven zitten.

Grt Pieter.

Klaas Zondervan

Goed idee (hoewel ik het wel eens eerder ben tegengekomen).
Maar waarom zo precies afgemeten? Binnen de contouren van het wissel kan je een veel groter gat maken, lijkt me handiger werken.

Jurgen

Goeie tip!

Ik heb het probleem nog niet voorgehad, maar ik ga het wel in mijn achterhoofd houden.

Op de foto lijkt het wel alsof je nog moeilijk aan de schroefjes kan en dat je toch nog moet passen en meten om je aandrijving er onderuit te krijgen. En wat als je er een digitale decoder wil onder steken?
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

PietB

Hi Jurgen,
De  opening heb ik inmiddels ongeveer 8mm langer gemaakt, want inderdaad de schroef zijn aan de kant van het stekkertje is wat moeilijk bereikbaar.
Ik weet niet hoe dit gaat met een decoder, ik gebruik de 16 kanaals DR4018 van Digirals.
Ik vind de decoders van Marklin véél te duur.
Daar heb ik dus geen rekening mee gehouden, maar dat kun je zelf natuurlijk wel doen.
@Klaas: Ja dat zou kunnen, dan kan Jurgen ook zijn decoder kwijt.
Het idee heb ik inmiddels wat verder uitgebreid:

Ik vermoed dat dit is wat jij bedoelt.
Verder dan de twee stipjes op de mal kun je niet gaan want daar zitten de gaatjes om evt het wissel op het tafelblad te schroeven.
grt Pieter.

Jurgen

Ik heb ook nog geen decoders hoor, het was gewoon een opmerking.

Maar je hebt gelijk dat de Märklin decoders vrij duur zijn. Als ik ooit decoders zou plaatsen, dan zou ik zeker ook naar andere merken kijken.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.