Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

M2 Stuurstand (HLE)

Gestart door Binco, 31 oktober 2012, 13:51:48 PM

Binco

Toffe foto's Jurgen!
Precies wel een mooie productie  ;)
Ik koop ze niet, (nu toch niet)
Misschien de collegamodelspoorder wel ... ;-)

Jurgen

Citaat van: Binco op 07 december 2012, 16:06:39 PM
Toffe foto's Jurgen!
Precies wel een mooie productie  ;)
Ik koop ze niet, (nu toch niet)
Misschien de collegamodelspoorder wel ... ;-)


Volgend jaar aan dumpingprijs op Ebay hé.  ;D
Hoewel, door de stuurstand in de set kan deze set zijn prijs wel eens blijven behouden of misschien zelfs duurder worden. Kijk maar naar de losse dieselstuurstand van enkele jaren terug. De prijzen die men daar soms voor neertelt op Ebay zijn niet min.  :-\


Ik heb mijn rijtuig ondertussen eens aangesloten op een transfo om de frontseinen te zien. Het zijn dus witte leds nu ipv gele op de oude stuurstanden.
Probleem is wel dat mijn lichtwissel nu omgekeerd zat doordat ik de draaistellen had gedraaid. Moet ik dat dus ook weer zien op te lossen.  ::)
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Anarchy

Bedankt voor de foto's Jurgen.

erik50

#63
Ik ben vandaag mijn set gaan afhalen en moet zeggen dat het er goed uitziet. :D
Bij mij zaten alle draaistellen blijkbaar goed.
Logica brengt je van A naar B. Fantasie brengt je overal.
Groeten Erik.

Anarchy

Jurgen,

Ik zie net dat het dak ook volledig groen is. Op de foto (http://www.wentinkwebshop.nl/catalog/images/43541.jpg?osCsid=134311afd41d73374320adbbfb13706c) is deze zilverkleurig. Hoe zijn de andere rijtuigen uitgevoerd?

Jurgen

Wel, de andere daken zijn zwart.
Als ik me niet vergis is dat van het stuurstandrijtuig ook zwart, maar ik kan het niet meer nakijken. Ik heb het gisteren terug gedaan omdat de draaistellen niet juist zaten. Blijkbaar hadden alle modellen dit probleem.

Wat ik me ook afvraag, het nummer van het rijtuig is 50 88 20-48 636-5. Moet dat niet met 50 88 82-... beginnen?
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

loco

Het lijkt me logisch dat het dak zwart is. Als dat niet zo is, dan is dat meestal na enkele weken of maanden wel het geval.
De meeste locomotieven en rijtuigen worden geleverd met het dak in de kleur van de kast. Waarom zouden ze het zwart schilderen. Dat zouden ze alleen doen als het speciale verf zou zijn, of omdat het zo op het kleurenschema staat. Maar  dat gebeurt zelden. Ik vind het niet erg dat het groen is omdat de stuurstandrijtuigen omgebouwde rijtuigen zijn en die dus een aparte revisie hebben ondergaan, nog voor er een verstevingsband is onder geplaatst. Waarschijnlijk hebben ze bij de revisie en ombouw ook het dak maar groen geschilderd.
Ik weet trouwens niet of deze stuurstandrijtuigen ooit een versterkingsband onderaan hebben gehad.

dgrr57


Jurgen

Citaat van: Jurgen op 09 december 2012, 12:04:09 PM
Wat ik me ook afvraag, het nummer van het rijtuig is 50 88 20-48 636-5. Moet dat niet met 50 88 82-... beginnen?


Heeft niemand een idee?

Hebben de stuurstanden ooit rondgereden met een nummer dat begon met 50 88 20-... of werd dit vanaf het begin 50 88 82-...? Veel info kan ik er niet over terug vinden. Enkel deze fiche, maar volgens mij klopt er toch het een en ander niet van die gegevens.

Volgens mij waren rijtuigen beginnend met 50 88 20-... gewone B-rijtuigen.
En hoe kon men aan het nummer alleen zien wat een BD en wat een BDx was?

Alvast bedankt voor de info.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

loco

#69
Ik heb een idee, maar eigenlijk was je vraag of 'niemand' een idee had.

Jammer, maar ik de toch een poging

49210 - 50 88 20-48 610-5
49211 - 50 88 20-48 611-3
49232 - 50 88 20-48 632-9
49234 - 50 88 20-48 634-5
49236 - 50 88 20-48 636-0
49237 - 50 88 20-48 637-8
49241 - 50 88 20-48 641-0
49305 - 50 88 20-48 705-3

ik vermoed dat Märklin een foutje heeft gemaakt. Het laatste cijfer zou een 0 moeten zijn. Maar ik kan mij ook vergissen (n)iemand die het kan narekenen? Ik heb twee bronnen en die vertellen alle twee hetzelfde. waarschijnlijk hebben ze dan van elkaar afgekeken.
De andere rijtuigen hebben wel het juiste UIC nummer gekregen.
Sorry dat ik niet op je vraag heb willen antwoorden. Misschien vind je toch nog 'niemand'


bollen neus

Hier nog "niemand" die er nog "iets" van snapt, gaat het nu over de 1/1 modellen of over de set die uitgebracht is, kan daar "niemand" een antwoord op geven? 8)

Jurgen

Iemand of niemand, het blijft gelijk hoor Peter, als ik maar een antwoord heb.  ;D

Ik ben zelf ook nog op zoek gegaan en ben op de site van Bfoto terecht gekomen. Daarop staat vermeld hoe je de berekening moet maken om het controlenummer te checken.
Als ik de berekening maak zoals op die site vermeld is, dan kom ik wel op 5 als controlenummer uit hoor.

Maar als ik dan hun lijst met Belgische rijtuignummers bekijk dan zou het nummer van het stuurstandrijtuig van Märklin toehoren aan een gewoon M2B-rijtuig.


@ Eric: Ik ben even over het model bezig. Maar als jij de juiste nummers van de echte rijtuigen kent, mag je die altijd laten weten.  ;)
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

bollen neus

Dat volg ik helaas niet, tis al moeilijk genoeg zo. ;) Maar als ze verkeerd staan is den uitleg van "er is niets op aan te merken " wel een beetje verkeerd vind ge niet?

Jurgen

Citaat van: bollen neus op 10 december 2012, 19:01:38 PM
Dat volg ik helaas niet, tis al moeilijk genoeg zo. ;) Maar als ze verkeerd staan is den uitleg van "er is niets op aan te merken " wel een beetje verkeerd vind ge niet?


Klopt, maar toen had ik het nummer nog niet gecontroleerd.  ;)
Ik dacht eerst dat het model misschien gewoon het oude rijtuignummer nog had, maar dat kan ook niet want dan had het nog een ander nummer geweest. Daar ben ik daarstraks pas achtergekomen toen ik de info van Bfoto gevonden had.
Waarom was het dan nog een ander nummer geweest? Wel, omdat alleen BD-rijtuigen tot stuurstand omgebouwd werden en niet de B-rijtuigen. Dat is iets dat ik wist van parate kennis, maar de nummering van de rijtuigen had ik nog niet nagekeken.

Ik ben dus op zoek naar de geschiedenis van de stuurstanden en hun nummering. In het artikel van Spoorwegjournaal enkele jaren geleden staan de nummers van de stuurstanden niet vermeld. Ook op Bfoto staan deze nummers nergens te lezen.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

bollen neus

Speelt geen rol voor mij, ikzelf moet ze zeker niet hebben hoor, das iets waar ik echt m'n geld niet aan kan geven, nogal een geluk dat we allemaal wat anders denken het zou eentonig worden altijd maar gelijk hebben hé? ;)
Enfin, er zullen zekerst geen 100 stuur-stand rijtuigen geweest zijn, das al een meevaller nietwaar? ;D