Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

M2 Stuurstand (HLE)

Gestart door Binco, 31 oktober 2012, 13:51:48 PM

Jurgen

Citaat van: bellejt op 17 november 2012, 13:50:01 PM
google :

NMBS M2+5403 Houyet : http://www.flickr.com/photos/davybeumer/4184919753/

info M2 rijtuigen Bdx  : http://www.lijn58.be/Rollend%20materiaal/Rijtuigen/M2%20Rijtuigen.html


Mja, ik bedoelde dat ik op zoek gegaan was op bovengenoemde website naar de schematische weergaves van bepaalde treinen. Via Google vind je uiteraard meer dan 1 samenstelling terug.  ;)
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Metpetergaathetbeter

#46
@ Jurgen,
ik denk dat de desbetreffende site veelal werkt aan de hand van foto's en samenstellingen die  ze doorgestuurd krijgen, vandaar dat het ene jaar veel  :D samenstellingen telt en het andere jaar nauwelijks !  :(

Verder kun je ook zoeken volgens tractie of wagontype (en jammer genoeg werden de M2 hier niet meer in de lijst opgenomen (vanwege te oud ?)

Groeten Peter ;)

Jurgen

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 17 november 2012, 16:12:27 PM

Verder kun je ook zoeken volgens tractie of wagontype (en jammer genoeg werden de M2 hier niet meer in de lijst opgenomen (vanwege te oud ?)


En net daarop wou ik zoeken.
Ik had het gezien dat je op materieel kan zoeken, maar de M2's staan daar inderdaad niet tussen als zoekoptie.
De treinsamenstellingen waar je verschillende zoekmogelijkheden hebt gaan eigenlijk maar terug tot begin 2009, toen waren de M2's al lang buiten dienst. Alles voor 2009 kan je ook wel bekijken, maar je hebt geen zoekopties voor die periodes.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Metpetergaathetbeter

Niet goed gezocht je kan tot 1939 zoeken maar zijn meestal treinen op de grote lijnen, je klikt links samenst.voor 2009, vervolgens moet je in de 2de kolom op het rechthoekje klikken, daar kun je per decennia openen !

Groeten Peter ;)

Jurgen

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 18 november 2012, 10:54:29 AM
Niet goed gezocht je kan tot 1939 zoeken maar zijn meestal treinen op de grote lijnen, je klikt links samenst.voor 2009, vervolgens moet je in de 2de kolom op het rechthoekje klikken, daar kun je per decennia openen !

Groeten Peter ;)

Ja, dat weet ik wel. Maar dan moet je dus de treinnummers of de verbinding kennen waarop de M2's reden. Het zou makkelijker zijn moest men daar ook op materieel kunnen zoeken. Nu moet je echt alle links openen om te zien welk materieel er reed.
Of dit gemakkelijk aan te passen is weet ik niet, ik ben geen crack in het bouwen van websites.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Ludwig

Is er al nieuws over de aangekondigde M2's van Marklin?
Groeten
Ludwig

3 rail k rails, Ecos 2

Jurgen

Ik heb de eerste set deze week op Ebay zien staan, maar verder weet ik er ook niets van.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Jurgen

#52
Ik hoop dat het stuurstandrijtuig van de diesel-set een ander rijtuignummer krijgt dan de groene stuurstand van enkele jaren terug. In de catalogus kan je op de afbeelding hetzelfde nummer zien als dat van het groene rijtuig.


De elektrische set is volgens Conrad vanaf 7 december leverbaar. Ik veronderstel dat ze dan ook bij onze handelaars geleverd zullen worden.


EDIT: Mailtje ontvangen van mijn handelaar. Ik mag ze gaan afhalen en ga dat dan ook maar meteen doen.  :)
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

erik50

Goed nieuws Jurgen.. ;)
Ik hoop ook zo'n mailtje kortelings te ontvangen. :P :P
Logica brengt je van A naar B. Fantasie brengt je overal.
Groeten Erik.

Jurgen

Ik heb ze bij me en ze zijn identiek aan de vorige reeks M2-rijtuigen, alleen zijn deze groene elektrische keertreinrijtuigen. Dus geen dikkere rand onderaan de kast die een verstevigde kast moest voorstellen.

Op het model valt eigenlijk niets aan te merken, ze hebben hetzelfde kleur groen als de groene dieselvariant. Alleen de bedrukking van de kleinste lettertjes kon iets beter.

Ik heb wel gezien dat de draaistellen van het stuurstandrijtuig verkeerd zitten. Ze zouden omgekeerd moeten zitten omdat het rijtuig nu alleen maar op vlakke baan of naar omhoog kan rijden. Omlaag zou het niet kunnen door het ontwerp van het draaistel. Bij alle andere rijtuigen zitten ze ook omgekeerd, behalve bij het stuurstandrijtuig. Ik wil de draaistellen uit het onderstel halen, maar durf niet door te trekken uit vrees dat er iets stuk zal gaan. De gesoldeerde draadjes zouden ook kunnen beschadigd geraken binnenin het rijtuig en ik heb geen zin om nu al te gaan solderen in een nieuw rijtuig!
Door de verkeerde stand van de draaistellen staat het rijtuig ook iets te hoog ten opzichte van de andere rijtuigen. Ze moeten dus omgekeerd zitten.


Bij Märklin kunnen ze blijkbaar ook van lompe kemels schieten. Op de doos van het stuurstandrijtuig staat een afbeelding van een gewoon rijtuig maar wel de vermelding "met stuurafdeling" (in Engels en Duits), op de doos van het AB-rijtuig staat dan weer het stuurstandrijtuig afgebeeld met de vermelding "Buurtverkeerwagen 1ste/2de klasse", eveneens in Engels en Duits. Niets erg, maar toch grappig.  ;D
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Ludwig

#55
Mijn set is blijkbaar ook binnen.
Heel goe nieuws !!!!
Groeten
Ludwig

3 rail k rails, Ecos 2

Anarchy

Jurgen,

Kan je even laten weten of er onderdeeltjes bijzitten om het stuurrijtuig van een imitatiekoppeling te voorzien?

Jurgen

Citaat van: Anarchy op 07 december 2012, 11:57:53 AM
Jurgen,

Kan je even laten weten of er onderdeeltjes bijzitten om het stuurrijtuig van een imitatiekoppeling te voorzien?

Ja en nee.  ;D :P

Ja, ik wil het laten weten en nee er zit niets bij.  ;)

Op het AB-rijtuig zit wel een "opgeplooide" vouwbalg, bij de andere wagens zijn ze uitgevouwen. Er zitten ook geen extra vouwbalgen of onderdeeltjes bij de rijtuigen.
Dat zat er trouwens bij de vorige reeks rijtuigen ook nooit bij.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Anarchy

Bedankt voor de info. Kan je dan eens een foto posten van de kop van het stuurrijtuig als deze op een spoor staat?


Jurgen

#59
Oei, mijn baan is momenteel opgebroken, dan ga ik moeten improviseren.

Als je de bordeaux keertrein hebt van enkele jaren terug, dan heb je wel al een idee hoe het er in het groen zal uitzien.

Ik zal straks eens een foto nemen van de groene en bordeaux stuurstand naast elkaar.

Edit: Zoals beloofd de foto's. Bij dit donkere weer een ideaal plaatsje vinden om foto's te nemen is niet makkelijk blijkbaar.  :D








Bij het monteren van de stuurstanden is men blijkbaar vrij haastig geweest. De draaistellen zaten verkeerd (ik heb ze ondertussen gedraaid) en let ook eens op het linkse raampje op onderstaande foto. Vergelijk eens met de bordeaux stuurstand.  :D

Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.