Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

M2 Stuurstand (HLE)

Gestart door Binco, 31 oktober 2012, 13:51:48 PM

Binco

Naar aanleiding van de aankondiging van Märklin dat zij een set M2 rijtuigen uitbrengen in het groen met stuurstand voor de HLE's ben ik op zoek gegaan naar wat documentatie (lees vooral foto's) voor een kameraad.
Echter ben ik tot de vaststelling moeten komen dat het internet niet meteen dik gezaaid is met dergelijke foto's.
Daarom hier mijn kans maar eens wagen,
wie kan helpen?

Alvast bedankt!

:) ;)

bellejt

google eens onder afbeeldingen : nmbs m2 stuurstand

Binco

Citaat van: bellejt op 31 oktober 2012, 14:01:45 PM
google eens onder afbeeldingen : nmbs m2 stuurstand

Dat had ik al gedaan,
echter geen foto's van de groene ...
En het moet de groene zijn, we zouden eerst goed geïnformeerd willen zijn alvorens hij geld uit gaat geven (zie hieronder  ::)):


Michiel

Er is zo meteen inderdaad niet veel beeldmateriaal te vinden op internet. Ik vond:

Groene m2-stuurstand, maar waarschijnlijk diesel versie:
http://www.belrail.be/F/fiches/car/index.php?type=m2&page=image

Een artikel over de trek-duwcombinaties bij Rixke:
http://rixke.tassignon.be/spip.php?article107
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

trainspottingjr

Hoi,

In Racour vind je nog twee stuurrijtuigen type M2 terug deze zijn volledig terug geschilderd en gaan nu door het leven als bed en breakfast.

http://www.facebook.com/pages/Station-Racour/233813275893?fref=ts

Lid Lierse Modelspoorwegen de Geit VZW

2012

veel is er idd niet over te vinden, maar er waren 2 HVR van de Type M2, ene voor diesel (62-63) en ene voor electrisch 25 reeks. Op deze foto heb je beide modellen, de linkse is een M1 HVR (werkte met 60 en 59 ook dacht ik)
De middelste is M2 voor diesel
de rechts is M2 voor HLE 25 dus


Binco

@ Michiel,
Dat is inderdaad de dieselversie.
De versie voor de HLE25 is te herkennen aan de kop met knik in en heeft slechts 2 ramen daar waar de dieselversie er 3 heeft.

@trainspottingjr
Dat zijn eveneens de dieselversies die daar staan.

@2012
de rechtse bedoel ik!

rixke rail

Citaat van: Binco op 31 oktober 2012, 18:29:37 PM
@2012
de rechtse bedoel ik!

Niet àlles van mijn archieven KAN gepubliceerd worden, hé ...   :'(
Kopijrecht e.d.  :-X
Maar een p.m. kan wonderen bewerkstelligen (tiswelintfrans ...  :-\)
Modelspoorse groeten,
Eric.
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

thor

Hallo, zie website 'Railpassie' onder rubriek rijtuigen, klik M2 en daar zie je een stuurstand M2, elektrische tractie in volle glorie, geduwd door een reeks 25.
groeten
Thor :)
Groeten
Thor
hO, 2-rail, digitaal
Intellibox, Power 3, Win-Digipet 2009, v 5

Steven123

Inderdaad erg mooie foto's op die website,
Hier nog de klikbare link van Thor voor de luie mensen onder ons  :D
http://www.railpassie.org/m-rijtuigen.html
Zelfbouw Loc's:      Goedkoop kan (soms) ook

Anarchy

De groene set die Marklin uitbrengt is inzetbaar met een gele of een blauwe T25. De gele wordt door Marklin zelf uitgebracht. Ofwel wachten op de LSM/VB versies. Iemand trouwens een idee wanneer de M2 sets geleverd worden?

Jurgen

Volgens de uitleverlijsten van Märklin zou de groene versie ongeveer nu uitgeleverd moeten worden, de bordeaux eind deze maand.

Ze waren een maand opgeschoven want eerst stonden ze vermeld voor begin deze maand en de bordeaux zouden dan nu uitgeleverd worden. Ze zullen het niet gehaald hebben zeker?


@ Eric: Ik ben zo vrij geweest om de 2 artikels die ik van jou gekregen had uit SJ al door te mailen naar Stephen, met vermelding dat ik het van jou gekregen had natuurlijk.  ;)
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Binco

Waarvoor dank Jurgen/Eric  ;)

@Thor (Ronny)
Mooie foto, dat is wat we moeten hebben se :D

Nog een vraag die we ons stelden,
was het echt enkel en alleen een T25 ervoor?
Of kon het al eens zijn dat er een andere lok tegen het stuurstand kwam en deze dan zo zijn dienst deed?
Per uitzondering waarschijnlijk wel, maar omdat er zo weinig foto's van te vinden zijn wilden we weten of dit vaker voorkwam.
We hebben 1 voorbeeld gevonden, in het boek MaTrix:Diesellocomotieven reeks 59/type201 op pagina 96 staat een foto van een sleep met 2 59'ers.

Bedankt voor de support al! 8)

Metpetergaathetbeter

met 62 reden ze vanuit Antwerpen richting Mol ! Ooit een M1 stuurrijtuig (die niet meer toegankelijk was waarvan ruiten werden afgeplakt met bruin papier) voor deze trein zien staan !

Groeten Peter ;)

Jurgen

Ik ben niet zeker, maar wat de elektrsche stuurstanden betreft denk ik dat ik ook 23'ers zien rijden heb met trek-duwtreinen. Ik zag de M2's dagelijks door mijn tuin rijden vroeger, maar ik was net iets te jong om het allemaal echt zeker te weten.

Of de stuurstand in dienst was met de reeks 23 is natuurlijk weer een andere vraag.


Eén ding weet ik wel zeker, het waren (en zijn) mijn lievelingsrijtuigen, net omdat ik ze dagelijks zag voorbij denderen. Pure nostalgie!

Ik vraag me wel af of Märklin ooit nog met een blauwe 25 zal komen vermits hij al in de set met M2-rijtuigen zat. Misschien bij deze een oproep?
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.