Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Rails leggen

Gestart door mdvholland, 30 oktober 2012, 09:02:06 AM

mdvholland

Ha allen, ik wil graag railsecties scheiden, maar de standaard Marklin zwarte isolatie tussen twee railsjes vind ik niet zo mooi. Welke ervaringen hebben jullie met doorslijpen etc.? Ik heb dat geprobeerd, maar de railstukken verliezen daarmee wel hun stabiliteit. En ik vraag me af of - als je de opening niet te wijd wilt laten zijn - hoe groot het risico is op kortsluiting door onverhoopt toch raken van railsecties of sluiting door een vuiltje oid.

Verneem graag jullie ervaringen / advies.

Matthijs

PietB

#1
Excuus het was mij niet opgevallen dat van de schaal z.

grt Pieter.

Steven123

Ik kan me vergissen, maar aangezien dit topic in de 'schaal z' rubriek staat denk ik niet dat het hier over 'm-rails' gaat, dat is éen van de H0 schaal rails van Märklin.     Doorslijpen lijkt me nog de beste manier, je zou de rail aansluiting eventueel kunnen versterken door een plaatje onderaan de rail te lijmen.
Zelfbouw Loc's:      Goedkoop kan (soms) ook

mahtoska1

Op onze Z baan "Drakenburg" die afgelopen weekend te zien was op de Expo in Mechelen, zijn de secties gemaakt door het doorslijpen van de rails met een fijn slijpschijfje. Dit oefen je best wel eens een paar keer op een stukje afval rail, daar we toch over Z spreken. Om geen ontsporingen te krijgen, moet de snede zo fijn mogelijk zijn vooral in bochten. Op rechte stukken kan de snede iets breder zijn.
Daarna werden de rails langs de buitenkant gelijmd met een drupje houtlijm zo dicht mogelijk bij de snede. Secondenlijm kan ook gebruikt worden.  Als je daana de rails verft in roestbruin, kan je deze druppel lijm goed verbergen.
Deze baan heeft intussen een paar tentoonstellingen achter de rug en we hebben hiermee nog geen problemen gehad. (Van afgelopen weekend weet ik niet, daar ik niet kunnen deelnemen heb wegens verblijf in het buitenland)

De kleinste secties die we hebben voor het sein te schakelen zijn enkele cm lang. Als er in een korte sectie ook railverbinders zijn, kan je deze ook even vast solderen zodat het geheel stabierer wordt.

Op mijn minibaantje van 2008 heb ik deze kennis verworven. Deze baan heeft intussen een 10-tal tentoonstellingen achter de rug. Op de laatste Z tentoonstelling in Eksaarde begin 2012 heb ik geen problemen gehad.

Ik hoop dat ik je kunnen helpen heb. Laat maar weten als er meer vragen zijn.

ysbeer

Een druppeltje sec. lijm in de snee laten vallen afvegen (voorzichtig boven en zijkant) en nooit meer kortsluiting tusen de twee
wim

just4fun

Is het niet mogelijk om enkel de rails zelf door te slijpen en niet de basis/balastbed?
Ik ken Z-rails niet, dus misschien een domme opmerking.
Paul

mdvholland

Ha allen,

Paul, z-rails heb je standaard van Marklin als rails zonder bedding - ik werk ook met die rails. Lijkt meest op standaard h0 gelijkstroom rails  ;D   

Van Microtrains en recentelijk Rokuhan is er daarnaast ook rail-met-bedding. Minder fraai IMHO, maar wel robuuster en sneller gelegd.

Zie hier: http://www.zettzeit.ch/pdf/WS0107.pdf voor een uitgebreid overzicht.
Op pagina's 6 en 7 vind je foto's met de diverse typen op een rij.

Dank, Pieter en Ysbrand, voor jullie info's. Ik ga eens aan de gang met de secondenlijm.

hartelijke groet,
Matthijs


Havoc

Bedankt voor de link naar die pdf. Zeer interessant.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Zamateur

Ik heb geen probleem met isolatie Marklin. Als de rails zijn bevestigd, alles werkt.
Zébu-Zamateur

amateur van Z en technische directeur van Saroulmapoul