Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

4e minibaantjeswedstrijd???

Gestart door DavidT, 29 oktober 2012, 17:29:42 PM

conducteur

Daar zeg je het dan ook he. Dat zijn N locjes in een spoor I decor, daar kan je rap iets mee doen.
Alhoewel ik nu iets heb die zichtbaar op 122*61 kan, loop ik nu op tegen de 2m limiet ==> 122 cm, dan blijft nog 39 cm over links en rechts en dat is (net) te weinig om te draaien.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

SuSke

En dat draaien doe je dan "in de blinde box" buiten die 1,22m  ;) Dat staat in het reglement. Daar heb je dan 4m² plaats voor.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Havoc

Komaan Luc, La Valise kan je toch geen baan noemen. Laat staan een baan met een realistisch treinverkeer. Dat is een diorama. Net zoals alle andere voorbeelden die hier al genoemd zijn.

Kan wel zijn dat je thuis niet veel plaats hebt, maar als ik maar 122x61 zou hebben kies ik een andere hobby. Daar kan je nog geen kast op zetten om treinen te verzamelen.

Lezen wat er staat Suske: je hebt 2 meter, min de 122cm voor de baan blijft er langs elke kant 39cm. Daar krijg je geen bocht op waar een spoor 0/1 loc doorkan. Buiten je box heb je 2x 39cm. Moet je nog 5-tal cm aftrekken voor achtergronden, steunen etc.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

doomslu

Johan, 'La valise' is inderdaad niet echt een 'baan', zoals ik een baan in m'n gedachten heb. Daar heb je gelijk in.
Toch vind ik het een knap staaltje modelbouw op een zeer beperkt oppervlak, net iets wat binnen het kader van een 'minibaantjeswedstrijd' past.

Moest ik deelnemen ik zou zeker niet groter gaan dan H0 als schaal, omwille van het 'rijden'.  (maar wie ben ik?  ;))

Wat ik me afvraag is wat is er toch mis met H0, N en Z? Waarom is de huidige tendens de opmars van 'grotere' schalen? Het is geen kritiek hé, alleen een open vraag, die misschien hier niet thuishoort.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Martin Welberg

Worden allemaal een dagje ouder Luc  8)

doomslu

luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

conducteur

Citaat van: SuSke op 03 mei 2013, 09:26:47 AM
En dat draaien doe je dan "in de blinde box" buiten die 1,22m  ;) Dat staat in het reglement. Daar heb je dan 4m² plaats voor.




Ik heb de 122 lengte nodig, en zou het graag een rechthoek houden. Dat betekent dat er nog 39 cm vrij is links en rechts. Net te weinig...
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum


Havoc

CiteerToch vind ik het een knap staaltje modelbouw op een zeer beperkt oppervlak, net iets wat binnen het kader van een 'minibaantjeswedstrijd' past.

Daar verschillen we dan over in mening. Voor mij is La Valise juist wat er mis is met de deelnames aan de mini-baantjes wedstrijd. Het is geen baantjes wedtrijd maar een diorama wedstrijd geworden.

CiteerWat ik me afvraag is wat is er toch mis met H0, N en Z? Waarom is de huidige tendens de opmars van 'grotere' schalen? Het is geen kritiek hé, alleen een open vraag, die misschien hier niet thuishoort.

Ik denk dat de vraag juist heel pertinent is in deze context. De mini-baantjes wedstrijd kan je (volgens mij) bekijken als een manier om eens iets anders te proberen dan wat je thuis al doet. H0, N en Z doe je thuis omdat je beperkt ben in plaats en het (bijna) de enige mogelijkheden zijn om toch wat treinverkeer te bekomen. In de wedstrijd speelt dat iets minder een rol. Daarom juist kan je daar eens naar iets groter grijpen dat thuis geen zin heeft. Een kleine 0/1 baan gaat nog voor die paar dagen dat een tentoonstelling duurt maar niet om je hele hobby mee te vullen.

Daarom is La Valise zo'n slecht voorbeeld. Dat is gebouwd om 1 jaar mee te gaan met tentoonstellingen. Handig mee te nemen. Maar er is niets aan dat blijvend kan boeien. Volgend jaar haal je er enkele stukken af, smijt de rest weg en begint opnieuw. Dan bouwt hij bvb Aller-Retour. Opnieuw een voorschoot waarin hetzelfde locje 20cm heen en weer kan rijden. En het jaar daarop opnieuw...
Met vakantie voor onbepaalde duur.

1op32

het reglement nekt mij ook...  :(
Ik was na de laatste expo vol goede moed begonnen aan een minibaantje, welk intussen voor 90% is afgewerkt, ik was vorige week nog de verlichting gaan kopen voor de fries...
Maar wat ik intussen (bijna) klaar heb is 175x54cm groot  :-X

Dus hier stopt ook mijn mogelijke deelname, een mini'baante', op schaal 1/32 is niet mogelijk op deze beperkte oppervlakte, akkoord een 'diorama' wel, maar het was toch een miniBAANTJE met 'realistich' treinverkeer dat oorspronkelijk bedoeld was ???
Schaal 1/32 omdat ze de mooiste is

SuSke

Zelfs op H0 is het "realistisch treinverkeer" beperkt tot het aanvoeren van enkele wagons/loc's naar een depot/laadstation/goederenloods/kopstation. Al de rest speelt zich af buiten de zichtbare bak.
Ook in H0 krijg je geen fatsoenlijke wisselstraat in 1,22m lengte.

Op de wedstrijd zullen dus inderdaad veel "diorama's of "time-savers" te zien zijn.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Michiel

Johan, ik snap jouw argumenten, maar ik vrees dat je het begrip "minimodelbaan" wat te streng invult. Het niet omdat men in schaal N of Z toevallig wel een zichtbaar ovaal kan bouwen, dat dat dan ook meteen de meest insteressante keuze zou zijn. Een baan is een baan als je het een baan noemt. Zolang er een treintje iets "zinnigs" doet met het rijden, lijkt me het al te kunnen vallen onder definitie "baan". Hoeveel rondrijdende schaal 1 minibaantjes waren er met het oude regelement??? (open vraag want ik weet helemaal niet hoeveel het er waren)

Maar het gaat hier dus helemaal niet om wat er nu eigenlijk een "modelbaan" is, en wat niet. Het regelement legt de regels vast, en het is aan ons om dit met inspiratie, creativiteit en inventiviteit tot een concrete kandidaat voor de wedstrijd te brengen. Men heeft ervoor gekozen om het regelement iets uitdagender en te maken, en deelnemers te helpen om ook aandacht te besteden aan de presentatie ervan (fries, belichting, rok...). Dit lijkt me allemaal positief. En in schaal 1 betekent dat inderdaad dat het bij heen-en-weer rijbewegingen zal blijven, zoals voorheen.

Ik denk niet dat klagen hoeveel wissels er maar kunnen liggen binnen de 122cm, zal helpen met het bedenken van een origineel concept en/of een inventive uitvoering van een minibaantje. Wees positief, constructief en cooperatief. Ik ben er bijna zeker van dan ook in 2014 de grotere schalen weer de blikvangers zullen zijn met de grootste waauw-factor.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Havoc

CiteerEen baan is een baan als je het een baan noemt. Zolang er een treintje iets "zinnigs" doet met het rijden, lijkt me het al te kunnen vallen onder definitie "baan".

Vind je volgens je eigen definitie La Valisa een baan?
Met vakantie voor onbepaalde duur.

evan

Hello,

Even een persoonlijke opmerking...

Afgeleid onder het motto van meedoen is belangrijker dan winnen...

Johan,

Maak een baan in een grotere schaal naar je eigen voorkeuren en afmetingen.  daarna bied je u aan als exposant en geniet volle teugen van de expo en belangstelling.
Je zal waarschijnlijk een geschikt niveau aankunnen om deel te nemen aan de expo en lukt je dat niet, dan  zou ik ook niet deelnemen aan een wedstrijd...

Ik snap het reglement goed en ook de filosofie erachter en qua spoor 1 heb ik persoonlijk al wat leuke ideetjes, maar er zit natuurlijk geen paradetraject bij.  Het is een leuke uitdaging :)

Ga er voor!
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

modeltreinbart

Ik weet van me zelf dat ik geen topper ben en dat er betere dan mij zullen zijn. Bij mijn vorige deelname in 2010 werk ik laatste (17de)  . Nu 3 jaar later en heb ik opnieuw in geschreven onder het motto : meedoen is belangrijker dan winnen .
En dat het reglement is aan gepast vind ik niet erg . Per slot van rekening als er in het openbare leven regels veranderen moeten wij ons ook aan passen ookal doen wij al jaren hetzelfde.
Leer er nu eenmaal mee leven en anders doe je niet mee i.p.v. hier u gal uit te braken . En voor de gene die al bijna klaar zijn vind ik het erger dan die die nog moeten beginnen.
Er zijn maar 2 schone werken : Vuurwerk en sommige vrouwen hun achterwerk. :-)