Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

4e minibaantjeswedstrijd???

Gestart door DavidT, 29 oktober 2012, 17:29:42 PM

gardevil

Als liefde blind is, waarom is lingerie dan zo belangrijk?

Dirky

Opnieuw naar de denktank voor ons triootje (Heb twee jongelui - 59 en 64 - uit de buurt op sleep genomen...)  ;D

Spoor 1 mogen we al helemaal vergeten. Net plaats genoeg voor één wissel  :D
Spoor 0 hebben we totaal geen materieel...

De drie H0 delen (in banaan-vorm) die we initieel dachten te mogen koppelen passen ook niet meer in het plaatje... Met 1,22m kunnen we geen volledig niveau klimmen.

'k Vrees dat ons groepje van 180 jaar weer moet gaan nadenken bij een bakje Hapkin!  ;)

doomslu

Citaat van: Dirky op 29 april 2013, 21:22:17 PM
Opnieuw naar de denktank voor ons triootje (Heb twee jongelui - 59 en 64 - uit de buurt op sleep genomen...)  ;D

Spoor 1 mogen we al helemaal vergeten. Net plaats genoeg voor één wissel  :D
Spoor 0 hebben we totaal geen materieel...

De drie H0 delen (in banaan-vorm) die we initieel dachten te mogen koppelen passen ook niet meer in het plaatje... Met 1,22m kunnen we geen volledig niveau klimmen.

'k Vrees dat ons groepje van 180 jaar weer moet gaan nadenken bij een bakje Hapkin!  ;)
Ik weet natuurlijk niet wat jullie in gedachten hadden, maar kan dat klimmen niet 'buiten beeld'?
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Dirky

waarschijnlijk wel Luc maar zolang die Hapkin niet klaar staat weiger ik erover na te denken!  ;D

conducteur

Ik zie wel positieve elementen in het nieuwe reglement, maar zoals Dirk zegt is er in 0 en 1 weinig mogelijk.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Havoc

Niet enkel dat, maar het wordt wel allemaal heel beperkt:
- moet een rechthoek zijn met de geweldige toegeving van een bocht...
- fiddle moet onzichtbaar zijn
- moet een fries, achtergrond, een rok hebben
Maar dan mag er wel enkele vierkante meters fiddle zijn... De vorige veranderingen aan het reglement vond ik positief maar deze maal zie ik er niks positiefs in. Het dwingt alles in de richting van eenheidsworst. Ik hoop echter dat we eindelijk iets anders dan diorama's te zien krijgen.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

doomslu

Citaat van: Havoc op 30 april 2013, 22:16:34 PM
Niet enkel dat, maar het wordt wel allemaal heel beperkt:
- moet een rechthoek zijn met de geweldige toegeving van een bocht...
- fiddle moet onzichtbaar zijn
- moet een fries, achtergrond, een rok hebben
Maar dan mag er wel enkele vierkante meters fiddle zijn... De vorige veranderingen aan het reglement vond ik positief maar deze maal zie ik er niks positiefs in. Het dwingt alles in de richting van eenheidsworst. Ik hoop echter dat we eindelijk iets anders dan diorama's te zien krijgen.
Even corrigeren...

- moet een rechthoek zijn met de geweldige toegeving van een bocht... Fout. Moet binnen de rechthoek passen, maar mag wel kleiner zijn en de vorm speelt geen rol, als het binnen de rechthoek past.

- fiddle moet onzichtbaar zijn... Fout. Fiddle mag onzichtbaar zijn. We willen een stukje baan zien, en laten veel ruimte om 'onzichtbaar' er voor te zorgen dat er beweging is.

Wie aan een vaste baan bezig is zou kunnen overwegen om een stukje uitneembaar te maken en in te schrijven voor de wedstrijd bvb.
In N en Z kan echter bijna een volledige baan in deze oppervlakte passen.

Ik hoop echter dat we eindelijk iets anders dan diorama's te zien krijgen. ... Wij ook. ;)
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

conducteur

In Z kun je inderdaad iets mooi maken, maar dat was ik niet van plan. Zelfs in 0 meterspoor zie ik mij niet veel doen.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

philippe_007

Tja een volledige Z-baan maken op 1,5 jaar, er zal moeten doorgewerkt worden ;-)
(alle voor de anderen ook natuurlijk als ze iets moois willen maken)

Havoc

Sorry Luc, maar ik blijft het een ramp van een reglement vinden. Tot nu toe was het mogelijk om een baan te maken binnen de beperkingen, nu wordt een diorama een must. Zelfs de als voorbeeld aangehaalde banen zijn diorama's! Als je het kleiner maakt om binnen de rechthoek te passen kan je amper een spoor leggen. Met een opgegeven oppervlakte heb je nog wat ruimte om met verhoudingen te spelen. Hier is er niks van speelruimte over. Fantasie wordt gewoon onmogelijk. Grotere schalen ook. Maar dat is geen verrassing, MSM is nu eenmaal een tijdschrift voor Belgisch H0.

Citeer5. De maximale oppervlakte, hierboven aangegeven, van het mini-baantje is zonder fiddle-yard, rondgaand spoor of schaduwstation, voor zover deze onzichtbaar voor het publiek zijn

Volgens het reglement moeten fiddles onzichtbaar zijn voor het publiek. Anders worden ze als zichtbaar gedeelte gerekend tot het baan oppervlak. Lezen wat er staat. Nu ja, in het reglement staat al jaren dat er realistisch treinverkeer moet zijn maar dat heeft niet voorkomen dat er jaren enkel diorama's de eerste plaats haalden. Dus ik verwacht nu niets anders. Dit keer gaan er enkel diorama's te zien zijn waar misschien een loc enkele cm voor- en achteruit rijdt. Jullie vragen er gewoon om. Met de vorige versies was zelfs een life-steam in spoor 1 mogelijk, dat is nu gewoon onmogelijk. Zeker met de bedoeling alle soorten modelbouw te bevorderen?

Ook de eisen voor de minimale hoogte en fries maken veel onmogelijk. Jullie eisen gewoon eenheidsworst. Er is hier al zoveel geschreven over banen die gewoon niet te bekijken zijn omwille van de hoogte en jullie gaan dan nu als eis stellen dat bvb kinderen niets van de minibanen kunnen zien. Als eis voor mee te doen moet je een deel van je publiek niet laten zien wat je gemaakt hebt.

In een volgende versie zal staan dat het 2-rail DCC moet zijn, tijdperk V-VI, belgisch, normaalspoor en een diorama. Bewegende treinen zullen verboden worden. Verwering zoals rijdend schroot verplicht.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

conducteur

#130
Zo erg is het nu ook weer niet.
De extra regel ivm baanafwerking (achtergrond, rok, spoorhoogte) vind ik een pluspunt.


Ik denk dat de verandering in oppervlakte ook wel goede bedoelingen heeft, om toch wat meer treinbaan te hebben dan treindiorama. Niet slecht. In H0 en kleiner kun je nog iets doen.
De spoor 0/1 baantjes waren de afgelopen edities wel in de minderheid, toch was het mogelijk iets mooi te bouwen. En nu ik eens van schaal wil veranderen van H0 naar 0m kan dat... niet meer?
Op 122*61 zie ik mij enkel een recht spoor leggen van 122cm in Om. Niet echt bevorderlijk om meer treinbaan te hebben dan diorama.


Was het niet beter de maximale toegelaten oppervlakte per schaal wat te verkleinen met bv 15-20%, maar daar de fiddleyard of schaduwstation uit te laten?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Havoc

CiteerDe extra regel ivm baanafwerking (achtergrond, rok, spoorhoogte) vind ik een pluspunt.

En er haken al zoveel deelnemers af omdat ze gewoon niet eens de baan kunnen klaar krijgen. Denk je dat dat beter gaat worden als er nog een achtergrond, fries etc bij moet komen? Of denk je eerder dat er nu nog meer zullen afhaken? De manier waarop het moet beperkt echter zoveel dat je enkel nog koekoek-banen gaat krijgen. Zo van die banen waar een loc (misschien met een wagon of twee) van links naar rechts rijdt en terug.

CiteerIk denk dat de verandering in oppervlakte ook wel goede bedoelingen heeft, om toch wat meer treinbaan te hebben dan treindiorama.

Bedoelingen misschien wel, maar het vastleggen van een rechthoek maakt dat creatieve oplossingen om er een baan van te maken bijna uitgesloten worden. Met als gevolg dat er nog meer diorama's gaan zijn.

CiteerWas het niet beter de maximale toegelaten oppervlakte per schaal wat te verkleinen met bv 15-20%, maar daar de fiddleyard of schaduwstation uit te laten?

Waarschijnlijk wel. Gewoon een maximale baan oppervlakte en de fiddle een bepaald percentage van de baanoppervlakte maken had nog beter geweest.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

modeltreinbart

Jongens , over het reglement valt nog lang te discusiëren . Leg jullie er bij neer en doe gewoon mee met de wedstrijd . In H0 en kleiner valt gemakkelijk iets in elkaar te steken. Voor de grotere schalen word het een uitdaging .
Mijn baantje waar ik met mee doe is een industrie aansluiting waar een kleine loc en 2 wagons en eventueel 4 wagons kunnen uitgerangeerd worden .
Laat gewoon jullie geest de vrij loop en zet iets op papier en als het goed is begin je er aan.
Sorry voor diegene die mijn comment als aanvallend beschouwen maar ik heb nu eenmaal mijn mening over het reglement en ik vind dat het goed zit.
Er zijn maar 2 schone werken : Vuurwerk en sommige vrouwen hun achterwerk. :-)

conducteur

Dat is... gewoon niet mogelijk.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Michiel

Wat maakt het regelement nu eigenlijk uit? Het schept een kader waarbinnen je je creativiteit lost laat, en constructiviteit bot viert. Het regelement is dit jaar iets beperkender, maar dat maakt niet uit. Het is nu nog net iets meer een uitdaging om er iets origineels van te maken. Dat maakt het net spannend, niet? En ook in spoor 0 of 1 zijn er erg originele, technische uitdagende banen te maken die de beschikbare ruimte in alle dimensies maximaal benutten (ik denk vb aan meerdere vediepingen, spiegels, vertikaal bouwen,...). Ook is multimedia aan eventuele toegevoegde waarde dat tot nu toe amper werd geïntergreerd. Ook daar zijn openingen om iets speciaals te maken.

Ik vind een strakker regelement wel een stimulans om iets te bedenken dat "er uit" springt, en dus opvalt door concept, zonder het modelbouw-aspect en dus de modelbouwtechnische afwerking te verwaarlozen.

Ik heb mezelf erop betrapt, het regelement lezend, stiekem weg te mijmemeren met een deelname, en het bedenken van een origineel concept... ;D
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)