Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

4e minibaantjeswedstrijd???

Gestart door DavidT, 29 oktober 2012, 17:29:42 PM

erik de noorman

Inderdaad top. Weer een grootmeester erbij.

Erik.

Doornroosje


modeltreinbart

Als de komende jaren het idee en het concept niet te veel veranderen ben ik van plan om terug mee te doen. Dit naar gelang hoe de werken vorderen. Maar ik beloof dat er een opvolger komt voor de Bulk Terminal en het verhaal van Sint-Bartus-waas dat reeds van vorige editie anno 2010 al van start ging.
Er zijn maar 2 schone werken : Vuurwerk en sommige vrouwen hun achterwerk. :-)

conducteur

Ik stuurde dit naar Luc, maar wegens de drukte is hij allicht vergeten te antwoorden:
(slechts een deel van het bericht, maar dat is hier niet relevant) :


Stel dat er in 2016 opnieuw een wedstrijd wordt georganiseerd, kunnen jullie dit dan, zoals aangehaald door anderen hier op het forum tijdig (na nieuwjaar?) mededelen samen met het reglement,  Dan kan ik starten na de examens!) ? Ik heb wel interesse om eventueel terug voor een 3de keer deel te nemen met een trambaantje.

en ... nog mijn inbreng over het nieuwe reglement: ik denk wel dat het een verbetering is ivm met de minimumvereisten ("de rok, spoorhoogte, verlichting, fries...) en ben benieuwd naar de resultaten van zij die de finish hebben bereikt... Zeker voor Jean z'n Turnhout-stationsomgeving.


1) voor de kleinere schalen dan H0: die hebben er een pak ruimte/mogelijkheden bijgekregen tov het "oude" reglement. 122*61 is zo'n 0,74m², wat groter is dan de 0,6m² die ze al hadden + de mogelijkheid om de rest "onzichtbaar" te gebruiken.


2)Voor H0 zelf:  die hebben wat ruimte moeten prijsgeven, maar denk dat daar ruimschoots gecompenseerd wordt met het vrij te gebruiken onzichtbare gedeelte om iets mooi te maken.


3)grotere schalen: die hebben volgens serieus moeten inboeten tov vorige reglement: van 1.2m² naar 0.7m². Uiteraard mag wel de extra ruimte gebruikt worden, maar ik betwijfel of deze nuttig gebruikt kan worden. Met mijn ideetje in 0 meterspoor voor deze editie (wat dus niet is doorgegaan) had ik dus met de huidige 2 meter lengte minder dan 40 cm over links en rechts om te kunnen draaien... Net iets te weinig om dat te kunnen doen, en kleiner gaan dan 122*61 leek me ook weinig een optie omdat dit voor deze grote volgens mij al niet overdreven veel is.  Ik heb zeker geen 2 meter diepte nodig om een baantje te bouwen, maar wat meer lengte en wat meer zichtbare oppervlakte zou me toe laten om wel iets mooi in elkaar te steken...
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

philippe_007

Tja,
hangt natuurlijk af van wat je wilt maken,
Maar de baan kan zich ook links of rechts van de 2m situeren, dan heb je 80cm over en ik vermoed dat dit genoeg moet zijn om weg te draaien.
Als de baan dan nog eens diagonaal is gebouwd ipv recht, dan heb je al bijna veel te veel plaats :-)
Maar ik begrijp wel dat het voor grote schalen een beperking is...

Havoc

Voor het reglement zouden ze af moeten stappen van die rechthoek. Iemand die met het huidig reglement geen rechtoek wil maken wordt direct in de oppervlakte afgestraft. Voor grote schalen is dat een probleem omdat zoals Rian zegt de boogstraal direct groter wordt. Als je de baan al wat kan laten meegaan helpt dat.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

doomslu

Citaat van: Havoc op 21 oktober 2014, 20:14:18 PM
Voor het reglement zouden ze af moeten stappen van die rechthoek. Iemand die met het huidig reglement geen rechtoek wil maken wordt direct in de oppervlakte afgestraft. Voor grote schalen is dat een probleem omdat zoals Rian zegt de boogstraal direct groter wordt. Als je de baan al wat kan laten meegaan helpt dat.
Kan je hier iets dieper op ingaan?
In het reglement staat niet dat het een rechthoek moet zijn.

Pluspunt van het vernieuwde reglement is wel dat ze deze keer allemaal mooi aangekleed waren. Dat hoort echtwel bij de 'standing' van een Grote Modelspoor Expo.  ;)
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Gerolf

Citaat van: Havoc op 21 oktober 2014, 20:14:18 PM
Voor het reglement zouden ze af moeten stappen van die rechthoek.

Dat zou mij in elk geval ook over de streep trekken (maar dan voor 2018, niet voor 2016)
Ik heb nog lege plekken in mijn baan, die geschikt zouden zijn voor een minibaantje
en die ik daarna ook in mijn grote project kan inbouwen. Maar die zijn allesbehalve "binnen de perken" ...
Voor een mooie presentatie zorgen, zou dan weer wél kunnen ...

Een apart minibaantje maken, waar ik na de expo (bijna) niets meer mee kan doen zie ik niet zo zitten.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michiel

@Luc, punt 4 van het regelment:
Citeer4. De gebruikte schaal is vrij te kiezen. Wel mag het zichtbare gedeelte van het mini-baantje in om het even welke schaal de rechthoek van 122 x 61 cm niet overschrijden (kleiner mag). Uitzondering op deze regel is dat het zichtbaar gedeelte ook gebogen mag zijn, waarbij de diepte maximaal 61 cm mag bedragen en de lengte 122 cm niet overschrijdt. (zie illustraties voor meer duidelijkheid). Er mag in verschillende niveaus gewerkt worden.

Ik zou dit ook aanpassen met iets als: "Wel mag het zichtbare gedeelte van het mini-baantje in om het even welke schaal niet meer zijn dan 7500cm²" (wat ongeveer overeenkomt met de rechthoek van 122x61cm). Een vrije vorm, maar binnen de beschikbare 2x2m.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Steam.N

Citaat van: Michiel op 22 oktober 2014, 09:17:30 AM
"Wel mag het zichtbare gedeelte van het mini-baantje in om het even welke schaal niet meer zijn dan 7500cm²" (wat ongeveer overeenkomt met de rechthoek van 122x61cm). Een vrije vorm, maar binnen de beschikbare 2x2m.

Lijkt me een prima alternatief !
Je behoudt de beperking van de 2x2m, dus als organisator heb je geen last van de wijziging, maar je laat de bouwer vrij om de vorm te kiezen.
In geval er weinig inschrijvingen zijn, of je hebt in de zaal plaats genoeg, kun je de 2x2m nog wat uitbreiden, zodanig dat een langere maar minder diepe baan mogelijk is.
Een langere baan zal de grotere schalen mogelijks eveneens over de streep trekken.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Herwig

# 384,    Jean,

"in geval er weinig inschrijvingen zijn ..." :

Geeft wel een organisatorisch probleem als er, bijvoorbeeld:
~ oorspronkelijk 40 inschrijvingen zouden zijn,
~ maar er na een anderhalf jaar 20 kandidaten overblijven,
~ een maand voor de tentoonstelling er, bijvoorbeeld, effectief nog slechts een dozijn werkelijk met een afgewerkt baantje paraat staan.

Gerolf

Uit ervaringen weten we dat pakweg de helft ook effectief de meet haalt ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Snobby Crash

Waarom iets veranderen aan de regels... Deze zijn nu gekend...
Hebben jullie de twee kadertjes zien hangen tegen de wand aan de andere zijde van de minibaantjes ?
Twee kadertjes van 40cm op 40 cm en misschien 30 cm diep, en dit in schaal 0 (denk ik)
Dan is de ruimte nu vooropgesteld in het reglement meer dan voldoende he !

Het is maar wat je ermee doet en hoe je het brengt !

Heb de kadertjes op film, zal ze later posten...

Geert

Dirky

Citaat van: Snobby Crash op 22 oktober 2014, 14:30:33 PM
Waarom iets veranderen aan de regels... Deze zijn nu gekend...

Zoals Gerolf aanhaalt: Als wat je maakt voor de wedstrijd, dat later past in je baan, neem je de stap naar deelname misschien gemakkelijker...

Michiel

Citaat van: Snobby Crash op 22 oktober 2014, 14:30:33 PM
Waarom iets veranderen aan de regels... Deze zijn nu gekend...
Gerolf heeft een sterk argument aangehaald. Men wilt graag iets bouwen dat ook meteen in de vaste baan kan passen. Het strikt eisen van binnen een rechthoek van 121x60cm te blijven, houdt (mogelijk) een aantal potentiele deelnemers af.

Ooops!, Dirk was me net voor!  ;D
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)