Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

MSM Merkpartijdig of niet?

Gestart door Alain, 26 oktober 2012, 20:19:17 PM

Alain

Iedere keer op het einde van de maand kijk ik (en zovelen anderen) uit naar de nieuwe MSM. Wat me eigenlijk enorm teleurstelt bij het ontvangen en verslinden van de nieuwste MSM is het merkpartijdig behandelen van de nieuwtjes op modelspoorvlak. Met de beurs in Mechelen die zich dit weekend aanbiedt vond ik het een ideaal moment om hierover iets te schrijven zodat de mensen die materiaal invoeren, verdelen, verkopen, bespreken,... eens kunnen nadenken over het volgende.

De grootste modeltreinfabrikant ter wereld wordt nooit besproken als die met iets nieuws uitkomt. Namelijk Hornby International. Zij brengen namelijk ook Duitse, Franse en andere Europese modellen uit die vroeger inderdaad een speelgoedwaarde hadden maar tegenwoordig zeker kunnen concureren met de overige merken.
Ik veronderstel dat er bij de verschillende modelspoorbouwers ook Frans-likende zitten.
Als je ziet dat er Belgische fabrikanten zijn die zich meer en meer toespitsen op de Franse markt en de Belgische modellen uitbrengen voor een zakcentje extra moeten wij dan geen aandacht besteden en die modellen ook eens onder de loep nemen in ons favoriete maandblad. Regelmatig sttat er een Frans model beschreven van Duitse fabrikanten maar nooit van Hornby.

Zou het mogelijk zijn om daar eens over na te denken en eventueel een aanpassing te doen in ons maandblad. Regelmatig zie ik van forumleden vragen verschijnen over Franse modellen, er verschijnen meer en meer Franse banen in het maandblad, er zijn verschillende goede clubs in Frankrijk die prachtige banen creëren. Meer en meer komen ook Franse treinen de grens over en bijna alles wordt momenteel gehomologeerd om hier te kunnen en mogen rijden.
Ik ben zeker niet tegen de overige merken maar wel tegen het, ik zou het bijna dom houden noemen, specifiek achterhouden van de grootste speler in modeltreinland.

Hopelijk kan deze vraag een positief vervolg krijgen en binnenkort ook de nieuwtjes van Hornby International in ons maandblad lezen en te verkrijgen zijn in België. ;)

Alain

Klaas Zondervan

Ik kijk een beetje op van de opmerking: "de grootste modelspoorfabrikant ter wereld" en "de grootste speler in modeltreinland".
Waar baseer je dat op? In mijn beleving is Hornby maar een marginale speler, maar ik kan het mis hebben.

eric

Dat zou ik niet te vlug zeggen Klaas.
De merken die in de Hornby groep zitten zijn toch een paar bekende.
http://www.hornbyinternational.com/

Gerolf

Toen ik de titel van dit draadje las, dacht ik onwillekeurig dat dit weer een oeverloze discussie LSM/Classix ging worden. Gelukkig niet dus.
Dat MSM partijdig zou zijn in de keuze van beschreven modellen? Kan ik me moeilijk voorstellen.
Dat die ene fabrikant niet of minder aan bod komt? Zou kunnen, heb ik geen zicht op

Dit is in elk geval de lijst van geteste locs in MSM:

2 26 Fleischmann 93. 068
4 70 Märklin 122.028
7 50 Reeks 59 in model
8 18 Mehano Blue Tiger
9 48 Trix 2201
9 58 Fleischmann 64.149
10 54 TTM Reeks 70
11 32 Märklin Type 81
12 58 Jocadis Reeks 51
15 64 Trix 2338
18 76 Mehano Vossloh G 2000
20 16 Marklin/Trix NMBS Type 27
21 64 NMBS Type 29
23 30 Lenz dieselloc met extra waarde
23 40 Het type 66 in model
24 48 Rocky Rail reeks 26
25 14 Mehano reeks 77
25 68 Roco type 204
26 14 Roco NMBS Type 260 rangeerloc
28 11 NMBS treinstel type 'Break'
28 64 Roco NMBS reeks 59
30 36 Reeks 62 op schaal 1/29ste
31 86 Type 10 van Treinshop Olaerts
32 11 Reeks 45 van Treinshop Olaerts
33 18 Märklin type 201
34 26 Mehano Class 66
40 24 Roco NMBS reeks 62
45 46 Fleischmann NMBS type 67.001
46 14 LS Models NMBS reeks 13/ CFL reeks 3000
47 20 Jocadis NMBS reeks 72
47 64 De Gentse stadstram van MTE
48 20 Roco reeks 52 met zwevende cabine
49 30 Mehano reeks 51
51 28 Mehano ICE3, deel 1
51 60 Piko SNCF BB 67400
52 13 Mehano ICE3, deel 2
52 14 Märklin NMBS reeks 59
52 38 LS Models NMBS reeks 13
53 24 Treinshop Olaerts NMBS reeks 15
53 56 Fleischmann NMBS type 98
57 14 Elektrisch motorstel klasse '0' - reeks 05 en 06 van Jocadis
58 32 NMBS type 71 in model
58 52 Roco type 101 reeks 29- Een nieuwe heruitgave van Roco
62 32 Het dieselmotorstel reeks 41 van Mehano
63 41 Mehano NMBS Reeks 26
64 18 NMBS Reeks 16 van ViTrains
64 70 Type 12 van Treinshop Olaerts in schaal O
66 21 Roco TEE-stel SBB-NS, NS DE-IV
66 24 Roco TEE-stel RGP 1
66 26 Roco TEE-stel VT 11.5
66 48 NMBS reeks 55 - Treinshop Olaerts & CFL serie 1800 - Model Shop
67 18 LS Models NMBS reeks 18
67 40 Het TEE-dieseltreinstel NS DE-IV/SBB Ram van RailTop-Modell / LS Models
67 66 Fleischmann stoomloc type 64, loc 64.103
68 14 Märklin NMBS Reeks 18
70 56 De AM70 reeks 05 van Jocadis
74 17 Een moderne Luxemburgse motorwagen van Jouef (CFL 2100)
75 17 Fleischmann type 64
75 30 Märklin / Trix NMBS reeks 25.5
75 46 Roco type 90
76 52 LS-Models reeks 15
77 18 Type 12 Treinshop Olaerts
77 30 Type 64 Märklin/Trix
78 14 Reeks 60 Van Biervliet
79 32 Reeks 21/27 van LS-Models
80 18 Lenz schaal 0 beginset
82 15 Camino Azul
82 16 LS-Models reeks 11
83 24 LS-Models reeks 12
84 28 Mistral Train Models Picasso
84 38 Roco stoomlocomotief 96.030 in H0
86 28 Märklin 5933
86 30 Roco reeks 80
88 18 Reeks 28 van Acme/LS-Models
89 16 Roco prototype reeks 60
89 20 Marklin/Trix type 96
90 32 Flexity 3000 MIVB
90 54 Vergelijking Roco type 96-Märklin/Trix type 96
91 32 Treinshop Olaerts type 36
93 18 Philotrain Benelux Hondekop
93 20 Roco SNCF Pacific
93 23 Jocadis Sabena-stel
93 24 Artitec DE-1
94 18 Classix NMBS reeks 57
94 20 LS Models BR 184
95 18 Dubbeltest: de diesellocomtief 6005 in H0
95 22 Märklin 5533 IJzeren Rijn
97 60 Diesels reeks 1600 van de CFL in N-schaal
98 18 Voith Maxima in H0 van Saechsische Waggonfabrik Stollberg
99 17 Märklin dubbelset reeks 23
100 16 B-Models reeks 55
101 32 Roco 6002
101 34 ESU BR 215
102 16 Piko CFL G1206 (1583-84)
103 18 Märklin Thalys PBKA
104 19 Lenz Köff II
107 72 Piko reeks 28
108 20 Piko Benelux Hondekop
109 18 Artitec 3700
109 22 Roco 25.002
109 28 Fleischmann 93.006
109 32 Os.Kar BB 475008
110 34 Dubbelset reeks 59 van Märklin
111 22 Type 53 van Treinshop Olaerts
112 16 Roco SNCF 72000
112 43 Stoomlocomotief type 5 van Treinshop Olaerts
115 18 Märklin reeks 28
116 31 Plasser & Theurer onderstopmachine van Viessmann

... en welke merken horen bij de Hornby-groep?  :-\
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

itchy

#4
Citaat van: Gerolf op 27 oktober 2012, 07:51:18 AM
Toen ik de titel van dit draadje las, dacht ik onwillekeurig dat dit weer een oeverloze discussie LSM/Classix ging worden. Gelukkig niet dus.
Dat MSM partijdig zou zijn in de keuze van beschreven modellen? Kan ik me moeilijk voorstellen.
Dat die ene fabrikant niet of minder aan bod komt? Zou kunnen, heb ik geen zicht op

Dit is in elk geval de lijst van geteste locs in MSM:

74 17 Een moderne Luxemburgse motorwagen van Jouef (CFL 2100)

... en welke merken horen bij de Hornby-groep?  :-\
Voilà Gerolf, ééntje: Jouef.
Daarnaast ook nog volgende merken in de Hornby-groep: Lima, Rivarossi & Arnold (alleen N als ik het goed heb).

Moeten we nu besluiten dat MSM een Hornby-cordon sanitaire hanteert? Ik denk het helemaal niet.. De focus ligt bij MSM toch in de eerste plaats op Belgische modellen. En Hornby produceert gewoon zeer weinig Belgisch en al helemaal niks gemotoriseerd Belgisch. Ik heb zelf één lok van de Hornby-groep, een Franse Astride (BB36000) van Jouef, en ik moet zeggen dat is een hele mooie machine. Die in werkelijkheid ook in België rijdt...
Rollend materieel in België anno 1995-2004 • 2-rail

just4fun

Citaat van: itchy op 27 oktober 2012, 08:14:12 AM
De focus ligt bij MSM toch in de eerste plaats op Belgische modellen. En Hornby produceert gewoon zeer weinig Belgisch en al helemaal niks gemotoriseerd Belgisch.
Niet alleen dat.
Als ik het goed voor heb, worden in MSM besprekingen gehouden van materieel, scenery, ... die de redactie in bruikleen krijgt, om er dus een artikel over te schrijven.
Misschien is er iets mis met de invoerder, die de deur van de MSM-redactie nog niet gevonden heeft?
Paul

Kautenbach

och, niet geheel zonder eigenbelang en wel een mooie toevoeging is de behandeling van meer Franse modellen, dan kom je automatisch ook meer bij Jouef/Hornby/Electrotren ect terecht, ik denk wel dat dit een waardevolle geste/toevoeging aan het toch al complete thema in MSM is, zowel qua merken als qua landen ;)

Jurgen

Ik denk dat het vooral komt doordat MSM een Belgisch getint magazine is waarin logischerwijs vooral naar de Belgische modellen gekeken wordt. Daarnaast worden ook buitenlandse modellen besproken die (in het grootbedrijf) ook naar België komen en de Hornby groep maakt nu eenmaal niet veel van die modellen.

Daarnaast is er inderdaad ook het verhaal van het in bruikleen nemen van modellen voor de bespreking. Maar er zijn altijd wel handelaars die even een model willen uitlenen, er wordt dan namelijk een bedankje aan die handelaar in het magazine geplaatst, gratis reclame dus. Ik denk niet dat daar het probleem kan zitten.

Ik denk dus dat het vooral de beperkte inzetbaarheid op een Belgische modelbaan zal zijn waardoor er zo weinig Hornby-modellen besproken worden. Daarom dat Hornby zo weinig voorkomt in ons magazine. Voor mij hoeft dat ook niet te veranderen, ik hou niet van Franse, Duitse of Nederlandse spoorwegen, daarom dat ik eigenlijk ook geen buitenlandse magazines koop. Dat er af en toe eens een Duitse, Franse of Nederlandse baan in besproken wordt, dat mag, de techniek blijft hetzelfde, maar meestal blader ik die besprekingen iets sneller door dan bij een Belgische baan.
Tussen alle Duitse, Franse en Nederlandse magazines heeft MSM een gat opgevuld en ze mogen van mij dezelfde koers blijven varen zoals ze die nu bezig zijn, of om het met modelspoorse termen te zeggen, ze zitten op het juiste spoor!
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

bollen neus

Eens een bespreking van een dieselloc uit het "noorden" (merken bestaan er ook genoeg van zelfs merken die hier misschien niet zo bekent zijn?) zou ook mogen om eens iets anders te hebben dan Frans, Duits, Nederlands of Engels. Mag maar moet niet :)

marc goovaerts

Nu eerlijk gezegd, welk merk al dan niet aan bod komt, zal me eigenlijk worst zijn. Zolang het zo veel mogelijk een weergave van de realiteit blijft.
Op andere vlakken is dat spijtig genoeg zelfs al zo: net zoals in de realiteit is er in MSM een overaandacht voor HO. Nauwelijks nieuwigheden in N bijvoorbeeld die besproken worden. Maar ook, die in de realiteit geproduceerd worden...

Wat me meer zorgen baart: MSM had voor mij altijd een voorkeur omwille van de algemene kwaliteit èn omdat het eindelijk een Belgisch tijdschrift met veel aandacht voor Belgische banen en onderwerpen was/is.
De laatste jaren (als ik mijn hele collectie overloop) mindert dat echter zienderogen. De laatste tijd bv meer en meer onderwerpen die vooral Nederlanders aanbelangen. En veel water bij de wijn kan die uiteindelijk wel heel flauw maken.
Wanneer, zoals hierboven soms aangehaald, ook nog alle andere landen evenveel aandacht zouden moeten krijgen, dan hoeft het voor mij niet meer. Dan kan ik evengoed plukken uit de hoop Duitse, Franse, Engelse, Amerikaanse etc. magazines op de markt. In marketing-termen heet dat 'unique selling proposal' tegenover 'bulk consuming'. En de rekken daarvoor liggen al aardig vol.

Alain

Citaat van: Klaas Zondervan op 26 oktober 2012, 20:24:45 PM
Ik kijk een beetje op van de opmerking: "de grootste modelspoorfabrikant ter wereld" en "de grootste speler in modeltreinland".
Waar baseer je dat op? In mijn beleving is Hornby maar een marginale speler, maar ik kan het mis hebben.

De omzet van de Hornby groep bedraagde in 2011 : 64,4 miljoen pond.
Ze maakten wel winst.

De omzet van bv Marklin in 2009 was 105 miljoen euro. Recentere cijfers niet gevonden.

Alain

Citaat van: itchy op 27 oktober 2012, 08:14:12 AM
Citaat van: Gerolf op 27 oktober 2012, 07:51:18 AM
Toen ik de titel van dit draadje las, dacht ik onwillekeurig dat dit weer een oeverloze discussie LSM/Classix ging worden. Gelukkig niet dus.
Dat MSM partijdig zou zijn in de keuze van beschreven modellen? Kan ik me moeilijk voorstellen.
Dat die ene fabrikant niet of minder aan bod komt? Zou kunnen, heb ik geen zicht op

Dit is in elk geval de lijst van geteste locs in MSM:

74 17 Een moderne Luxemburgse motorwagen van Jouef (CFL 2100)

... en welke merken horen bij de Hornby-groep?  :-\
Voilà Gerolf, ééntje: Jouef.
Daarnaast ook nog volgende merken in de Hornby-groep: Lima, Rivarossi & Arnold (alleen N als ik het goed heb).

Moeten we nu besluiten dat MSM een Hornby-cordon sanitaire hanteert? Ik denk het helemaal niet.. De focus ligt bij MSM toch in de eerste plaats op Belgische modellen. En Hornby produceert gewoon zeer weinig Belgisch en al helemaal niks gemotoriseerd Belgisch. Ik heb zelf één lok van de Hornby-groep, een Franse Astride (BB36000) van Jouef, en ik moet zeggen dat is een hele mooie machine. Die in werkelijkheid ook in België rijdt...

En de groene Fredjes :D

Alain

Als de verdeler niets levert aan MSM om te testen moeten we die persoon uit Ottignies eens wakker maken. ;D

tsjoektsjoek

ik sluit me aan bij de citaten van Jurgen en Marc Goovaerts.
de sport verloedert
modelspoor verbroedert

Michael

Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154