Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Bloksystemen

Gestart door svvander, 27 december 2005, 12:38:07 PM

svvander

Hallo,

Ik had deze vraag ook in praktijk of digitaal kunnen stellen, maar omdat het meer bevat dan alleen praktijk of digitaal, wenste ik dit toch maar onder FAQ te plaatsen.

Op dit forum hebben we het al zeer veel over bloksystemen en blokbezetting gehad.
Maar wat is dit nu juist?
Volgens wat ik er reeds uit verstaan heb (gelezen op dit forum dus), is een bloksysteem, een systeem dat er voor zorgt dat blokken (spoorsecties), beveiligd worden tegen ongevallen. (lees botsing tussen 2 treinen).
Voor dit te bekomen heb je dus volgende zaken nodig: een afremmodule, een bezetmelder en liefst een sein, om het realistischer te maken.

Bon, tot zover wat ik ervan begrepen heb. Ik zou dit nu graag implementeren in mijn baanontwerp.
Waar moet ik op letten? Wat heb ik juist nodig? Welk systeem zou de beste prijs/kwaliteit-garantie geven? Welke sporen (of sporensecties) moeten zeker wel en zeker niet voorzien worden van een bloksysteem.
Mijn baan zal aangestuurd worden door een IB, die gekoppeld word aan een PC, met koploper als sturing. De sporen zijn M?rklin C- en K-rails.
Dus 3-rail digitaal.
Wie kan mij op het juiste spoor zetten? 8D;)
Alvast bedankt voor jullie bijdrage.
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

n/a

Sven,

Per blok heb je nodig 2 bezetmelders (1 S88-module heeft er 16).
Omdat je al met IB en Koploper gaat rijden kan ik zeggen: en verder niets.
Afremmen wordt al geregeld door Koploper dus een dure afremmodule is niet nodig. Seinen zijn (als je met Koploper rijdt) cosmetisch en niet strikt noodzakelijk. Deze kunnen naderhand alsnog worden aangelegd, aansturing ervan kan op diverse manieren, zie handleiding Koploper.

hobbyist

waarom 2 bezetmelders per blok. Ik gebruik er altijd maar ??n. Als je bezetmelders gebruikt die 2 richtingsverkeer herkennen, werkt zeker zo goed.

n/a

Blokken in Koploper bestaan normaal gesproken uit 3 secties waarvan alleen de twee buitenste gedetecteerd hoeven te worden.
<>===A===<>====B====<>===C====<>

A=start remmen sectie gedetecteerd
B=tussenstuk hoeft niet gedetecteerd
C=Stopsectie (plaats waar loc tot stilstand moet komen
Bij rijden in andere richting zijn functie van A en C omgedraaid.

Alleen in speciale gevallen kun je met minder toe:
.................. /=======B1======>======C1====>====A====/========B2======>======C2======
..................========B3======>======C3====/
Alleen te berijden van A naar Cn. Bijvoorbeeld een schaduwstation.
A=gezamelijke remsectie voor C1,2 en 3


svvander

citaat:
Geplaatst door Funky

Sven,

Per blok heb je nodig 2 bezetmelders (1 S88-module heeft er 16).
Omdat je al met IB en Koploper gaat rijden kan ik zeggen: en verder niets.
Afremmen wordt al geregeld door Koploper dus een dure afremmodule is niet nodig. Seinen zijn (als je met Koploper rijdt) cosmetisch en niet strikt noodzakelijk. Deze kunnen naderhand alsnog worden aangelegd, aansturing ervan kan op diverse manieren, zie handleiding Koploper.



Hey Funky,

Bedankt voor de info. Het is dus dit wat ik zoek he. [;)]
Dus ik heb 2 bezetmelders nodig per blok... dus met 1 S88, kan ik er dus in principe 8 aansturen. Dan zou ik misschien al genoeg hebben aan 1 S88-module. Dit is al schitterend nieuws.
Nu, hoe lang kan (of moet), 1 bloksectie zijn? Ik zou graag met 4 tot 6 locomotieven tergelijkertijd rijden, op een baan van 3 op 3m (met een schaduwstation en een gedeelte verborgen sporen).
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

n/a

Sven,

6 locs op een baan met 8 blokken? dat gaat niet ofte nauwelijks werken, mag hopen dat je Preisertjes geen haast hebben. Je Intercities zullen voornamelijk inter de cities stoppen. Treinen zullen voornamelijk bezig zijn met op elkaar wachten, lijkt me niet leuk.

Vwb lengtes, vuistregel: een blok moet minstens zo lang zijn als je langste trein.
Een detectiesectie moet lang genoeg zijn om een loc goed te kunnen detecteren, vuistregel: 1.5 x langste loc zal werken.

svvander

Haha, dus dat zou veel te veel van het goede zijn? (Ik vermoede het wel al hoor.) Ik zal me waarschijnlijk bij een pak minder moeten houden, zeker als ik een trein wil met een 7-tal reizigerswagons. Dit zou niet goedkomen vrees ik. [:(]
Dan rest me de volgende vraag: welke sporen zouden best voorzien worden van zulk systeem? Enkel de sporen voor en na het station? Of onderweg ook nog?
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

n/a

Sven,

Korte antwoord is ALLE sporen. Uitgezonderd wissels en wisselstraten en korte stukjes welke als onderdeel gezien kunnen worden van een wissel(straat).
Stuur me anders eens je baanplan via e-mail dan kan ik je een nauwkeuriger antwoord geven.

svvander

Dat zal ik zeker doen, maar ik moet het eerst nog beter uittekenen. Ben momenteel volop bezig met de ruimte klaar te stomen, waar de baan komt. Nog een 6-tal uren werk en ik kan terug beginnen tekenen en plannen.
Bedankt he, Funky!
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be