Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Fiat lux : licht voor een H0 Roco 6218

Gestart door eve, 25 oktober 2012, 17:15:22 PM

eve

Fiat lux : ROCO H0 62772 – NMBS Diesel 6218

Een vriend vroeg hulp voor het verzorgen van een stotterende ROCO Reeks 62. Dat was zo opgelost : 175 sec voor 1 m zonder lichtflikkering is een goed resultaat (test zonder kap).
Bij het openen van de kap kwam een veel groter probleem aan het "licht" : het machientje was zo goed als blind. De oorzaak was niet moeilijk te vinden :



Rond de plaats waar de gloeilamp zit is de lichtgeleider mat geworden en vervormd tgv thermische
inwerking (1). Door deze vervorming is dan ook de lichtgeleider afgebroken (2). De vervorming op plaats (2) vlak voor het finaal doorbreken was zeker ook de oorzaak van secundaire breuken in de lichtgeleider ter hoogte van de kop- en sluitverlichting :



Aan alle bezitters van een ROCO Reeks 62 : geen paniek !!! Meestal heb je een kleinere baan met korte rijtijden zodat de hete gloeilampjes niet de tijd krijgen om hun vernietigend werk te doen. Of je hebt ze al voldoende gedimd (minder licht)...
Maar er zijn er natuurlijk anderen...
De vriend gaf me "carte blanche" om het probleem op te lossen. Vervangen van de lichtgeliders was geen oplossing : de gloeilampen moesten eruit en vervangen door LED's. Het type LED Ø 2mm met lange neus past perfect. Voor de imitatie van het gloeilampenwit koos ik "Super Golden White". Enige tests vertelden me dat de lichtopbrengst van de nieuwste LED's behoorlijk hoog is : daarom voorschakelweerstanden van 2,2k (rood) en 3,3k (wit) ¼watt. De kop- en sluitlampopeningen  in de kap dienden als soldeerhulp.



Overtollige LED-aansluitingsdraad slechts afknippen na het solderen : die voert warmte af weg van de LED !

Plaatsje zoeken voor de weerstanden :



en aansluiten :



Ten geleide nog 2 schema's :





Resultaat met kleurenvervorming door de camera :



Uploaded with ImageShack.us]http://imageshack.us]ImageShack.us

Tip van Knibbelknabbel (zie verder onder...) : Alleen ben je vergeten te melden dat je de LED's achteraan moet schilderen in het zwart of andere donkere kleur. Want anders geven de witte LED's strooilicht door naar de rode.

Nu rest je nog de lichtintensiteit aan te passen naar je eigen wensen met de dimfunctie van je decoder (CV's aanpassen).

Erik

Steven123

Netjes opgelost met die ledjes eve, het resultaat ziet er goed uit op de foto ;)
Groeten Steven
Zelfbouw Loc's:      Goedkoop kan (soms) ook

ERVIN

WOW , wat een verschil  ,knap werk hoor Erik.  ;)

ERVIN

En hier is hij dan , terug aangekomen in Mol-Cargo met gloednieuwe lichten , nogal een verschil met de vorige , originele lichten hoor , enkel nog een beetje dimmen en dan is alles terug oké....

Mijn grote dank gaat dan ook uit naar Eve ( Erik) voor de ombouw.


TBCédric

ziet er mooi uit! veel plezier met u  "nieuwe" aanwinst.
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

knibbelknabbel

Via de handige zoekfunctie op dit topic terecht gekomen. Ik zou mij graag aan dit project wagen voor verschillende locs, maar ik heb nog één vraag; waar heb je je LEDs gekocht en je weerstanden?

Greetzzz!

conducteur

Weerstanden en leds kun je op Conrad vinden...
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

eve

Citaat van: knibbelknabbel op 29 december 2012, 18:28:02 PM
Via de handige zoekfunctie op dit topic terecht gekomen. Ik zou mij graag aan dit project wagen voor verschillende locs, maar ik heb nog één vraag; waar heb je je LEDs gekocht en je weerstanden?

Greetzzz!

De weerstanden komen gewoon van een elektro-onderdelen-handel zoals bvb. Conrad
Zoals ik in de tekst heb vermeld gebruik ik voor de LED het type "2 mm lange neus". Dit is in combinatie met de kleur "Super Golden White" vrij moeilijk te vinden.
Ik heb deze gekocht op het internet met 200 stuks tegelijk.
Stuur mij anders een PM met de gewenste hoeveelheden, en ik zal eens kijken wat ik nog liggen heb.

Mvg, Erik

knibbelknabbel

Het is gelukt!

De ombouw van mijn 6218 van Roco volgens het princiepe dat je hier beschreven hebt is een feit! Het is een zeer duidelijke beschrijving, want het is mij zelfs gelukt ;D

Alleen ben je vergeten te melden dat je de LED's achteraan moet schilderen in het zwart of andere donkere kleur. Want anders geven de witte LED's strooilicht door naar de rode. Op je foto was het wel zichtbaar, dus mijnen euro was wel gevallen. Verder heb ik op de ESU decoder de verlichtingssterkte helemaal gedimd, want ze zijn inderdaad wel fel 8)

Nu is 'm perfect! De blauwe 6215 volgt...

Bedankt voor de bouwbeschrijving!

ERVIN

Een hele verbetering hé  ,hopelijk denken ze er bij B-Models wel aan om die lichten juist te laten branden , anders kunnen we opnieuw beginnen. ;)

eve


knibbelknabbel

Fotootjes :D


De witte lichten...


De rode lichten, op hun juiste plaats!


Een cool effectje als afsluiter...

Metpetergaathetbeter

Citaat van: ERVIN op 07 maart 2013, 22:54:03 PM
Een hele verbetering hé  ,hopelijk denken ze er bij B-Models wel aan om die lichten juist te laten branden , anders kunnen we opnieuw beginnen. ;)

eve kan dan opnieuw beginnen bedoel je ?  ;D ;)
Groeten Peter ;)

eve

We hebben het volste vertrouwen in de huidige fabrikanten...

Erik  :-\

Steven123

Zelfbouw Loc's:      Goedkoop kan (soms) ook