Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Glasramen imitatie

Gestart door Peter, 24 oktober 2012, 16:46:23 PM

Peter

Wat is de beste manier om Clear Polyester (Raboesch 603-03 dikte 1 mm) te lijmen met elkaar en/of met Polystyrol en/of Polystyrene(Evergreen)

Tamiya lijm? of....
Met vriendelijke groeten
Peter

Huugooke

Als er geen kracht op komt: Witte houtlijm: maakt geen vlekken, kan je terug verwijderen. Gebruik ik altijd voor transparante onderdelen. "Super Crystal Clear" gaat ook.

Peter

Heb de oplossing gevonden, met Kibri vloeibare lijm.
Stinkt geweldig en inademen is niet aan te raden want (ik vermoed) dat je er min of meer draaierig van wordt. De samenstelling staat er wel niet op maar het zou kunnen dat er III Tri-Clorothene in zit of iets gelijkaardigs.
Dus goed verluchten. Lijmt evenwel perfekt
Met vriendelijke groeten
Peter

Huugooke

Ik denk dat die dezelfde samenstelling heeft als al die andere plastic (hobby) lijmen, Peter.
Ik zag in je onderwerp "glasramen imitatie" staan, dus veronderstel ik dat je transparante plastic wil lijmen, maakt dat dan geen vlekken?

Jurgen

Citaat van: Huugooke op 25 oktober 2012, 13:20:26 PM
Ik denk dat die dezelfde samenstelling heeft als al die andere plastic (hobby) lijmen, Peter.
Ik zag in je onderwerp "glasramen imitatie" staan, dus veronderstel ik dat je transparante plastic wil lijmen, maakt dat dan geen vlekken?


Maakt inderdaad vlekken bij plastic. Bij andere materialen weet ik het niet.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Peter

Bij voorzichtzig gebruik maakt de lijm geen vlekken, en ook geen witte waas.
Heb het getest op twee stukjes van die Clear Polyester die ik met elkaar verlijmd heb. De naad is ook vrij stevig.

De Kibri lijm heeft volgens mij (ik heb slechts een basis cursus chemie op ons bedrijf (3M) gekregen) niets gemeen met de andere gelijkaardige lijmen, want deze is veel heviger van geur en is veel vluchtiger.
Met vriendelijke groeten
Peter

Huugooke

Als die nog straffer riekt dan die van Tamiya dan komt die hier niet in huis! (anders vlieg IK buiten!)
Bij de nieuwe generatie lijmen is het precies een trend om de "stinkende" (ongezonde) componenten te vervangen. Dit even naast de kwestie.

PeterC

#7
Citaat van: Peter op 25 oktober 2012, 12:33:59 PM
Heb de oplossing gevonden, met Kibri vloeibare lijm.
Stinkt geweldig en inademen is niet aan te raden... ...maar het zou kunnen dat er III Tri-Clorothene in zit of iets gelijkaardigs...

trichloorethyleen: en na de nodige hoeveelheid wordt alles plezant...  Voor 1000 en één zaken inzetbaar maar wel een paar (heleboel) neveneffecten...  Opletten daarmee!  Is een tijdje bijna verboden geweest wegens de vele 'snuivers'...

[edit] trichloorethyleen: ook bekend als "tri" in de nieuwkuis.  ...destijds op school om printplaatjes te ontvetten, ...destijds overal verkrijgbaar in de 'doe het zelf'...  En nu?
Groetjes, Peter