Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Eenheids structuur

Gestart door argilla, 23 oktober 2012, 09:35:01 AM

argilla

Nu er misschien een nationale en euro staking komt van de ( al de euro vakbonden)spoorwegen, wilde ik het volgende voorleggen aan de forumleden.
Wat denkt U over de structuur van de spoorwegen ? Maw moet men terug naar de nationale eenheidsstructuur of een europese eenheidsstructuur  ? Moet men die euro concurrentie laten spelen of ieder land voor zich ? In Duitsland is men ook al niet gelukkig met de euro structuur. Hoe voelt het in andere landen, Lux,Ned...enz
...

Graag uw mening aub ?
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

janjozef

Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

rgp

Beste,

De vraag is iets te simpel, er komen meer zaken bij kijken.  Mijn mening hierover is de volgende:
* Europa heeft nooit een splitsing gevraagd van de NMBS, wel een financiele splitsing en dat kan perfect zonder splitsing.
* Het is idd gemakkelijker als je twee gescheiden entiteiten hebt, maar dat wouden de vakbonden niet; dus heeft men de Holding gcreeerd om al het personeel in onder te brengen; de Holding heeft men daarna nog wat aangekleed.
* Dit systeem is gedoemd om te mislukken: hoe kan een entiteit concurreren als ze 70% van haar kost vast is (personeel).

Oplossing:
* één entiteit met een scheiding tussen infrastructuur en exploitant.  Personeel in een aparte holding die het personeel outsorst aan infrastructuur en exploitant zonder dat deze laatste een verplichting hebben dit personeel de facto te moeten aanwerven.
* een grondige screening van het huidige personeel: er lopen er nog altijd 10.000 teveel rond (ttz die geen meerwaarde bieden) en die men dient te vervangen door 5000 gemotiveerden.
* een ernstig personeelsbeleid waarbij men gemotiveerden gemotiveerd houdt en dito verloont.  Dus niet meer een verschil van 20 eurocent per uur tussen een gemotiveerde en een leegganger).
* Personeel met alle competenties voor aanwerving.
* Opleiding niet facultatief, maar verplicht en dito controle (met sancties aan het einde indien nodig) en regelmatige beoordelingen.

Conclusie: men lult over postjes en strooit nu zand in de ogen.  Voor mij nog 11,5 jaar

Roland

rgp

Beste,

Toch nog een belangrijke aanvulling: ondanks de huidige toestand, lopen er dus nog wel eerder filantropisch ingestelde gemotiveerden rond en draait de zaak nog steeds behoorlijk.

Roland

prulleman

Maar weer zo een verdomde staking. dat betekent dat ik weer eens 3 dagen aan een stuk mijn kas mag afdraaien vooraleer alles weer op poten staat >:( En deze keer ben ik niet in verlof dus ik heb het zitten. Pas op, ik ben niet tegen staken op zich, maar een staking zo moeten beginnen na passage van de laatste trein en eindigen met de eerste trein (maar dan 24 u nadien). Zo is er het minste hinder voor iedereen want alle materiaal staat op de goede plaats. Alleen zo de de staking dan overal op een ander tijdstip moeten beginnen, zal dus wel niet lukken om de bonden daarva te overtuigen. Te meer omdat ze met onze categorie (onderstationchefs) toch niks inzitten. Blijkt uit de gemiddelde achterstand aan vrije dagen. de zevendaagse werkweek is blijkbaar weer helemaal terug bij ons. alleen hoor je de bonden daar niet over :(.

argilla

Ik kan zeer veel begrip opbrengen voor de forumleden en mensen die getroffen worden door de staking. Het is sneu dat deze hun verplaatsing moeten herzien.
Echter de vraag gaat meer over de eenheids structuur op zich, niet zozeer met de gevolgen hiervan. Tuurlijk is iedereen vrij zijn mening te geven.Moet kunnen. Geen probleem.
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Havoc

Je mag de politieke problemen en de spoorwegen niet als 1 geheel beschouwen denk ik. Alhoewel het een wel een gevolg is van het ander. Groot probleem van Europa is dat het niet bestaat. Het zijn nog allemaal een hoop landen die alleen aan hun eigen denken. Als ze daar eerst eens een kuis in hielden zou het al beter gaan. Dan beginnen met ofwel de politiek in 1 klap één te maken ofwel de infrastructuren. Ze zitten na al die jaren nog altijd te leuteren over "geen grenzen" maar dat is een illusie. Er is nog altijd niet 1 wegcode. Er is nog altijd niet 1 spoorwegnet. Sommige van die dingen gaan niet op 1 dag maar er is zelfs geen wil om een plan op te maken.

Zolang de politiekers moeten beslissen om hun eigen job overbodig te maken zal het nooit lukken.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

rgp

Hallo,

Johan, je hebt idd gelijk.  We willen de baten van Europa maar houden angstvallig vast aan een dorpsmentaliteit.  Want 1 arbeidscontract, 1 sociale zekerheid zijn ook nog niet voor morgen.  En dat het nodig is, bewijst - nogmaals - het drama FORD te Genk.  Zolang we niet opstaan en de werkmens (arbeider - bediende - zelfstandige - vrijberoep) als beginsel nemen, maar steeds de niet gecontroleerde uitkeringsgerechtigde en werkloze als parameter nemen  zullen we verder afglijden.
Dus zoals ik reeds zei: er is werk aan de winkel en niet alleen bij de NMBS.

Roland