Nieuws:

Nu in MSM 252 TEST: Een vergelijking van de ICR en ICRmh-rijtuigen in H0 * Exact-Train gesloten goederenwagen type 2021 ex-DR-Bremen

Hoofdmenu

Forumbaan voor N-schaal ???

Gestart door Steam.N, 22 oktober 2012, 16:22:49 PM

railrunner

Hi Koen,

Ik gebruik een Xyron snijplotter.  Maar dit allemaal kan je doen met gelijk welke snijplotter.

Maar ik heb van het weekend ontdekt dat de rolletjes die mijn blad doet bewegen versleten zijn.  Ben aan het uitzoeken waar ik die kan bestellen.   
Dat heeft als gevolg dat mijn tekening momenteel niet correct wordt geplot.  Tekening wat aangepast aan plotterke en laatste plot vandaag voldoet nog wel aan mijn kwaliteitseisen.  Nu nog uitsnijden, maar dat zal misschien iets voor morgen zijn of anders woensdag.

Koen

Bedankt voor de info. Lijkt mij interessant. Ik moet steeds met een laser mijn brugbogen laten uitsnijden (wat de kosten behoorlijk doen oplopen).
Misschien is een snijplotter een goed alternatief.

Mvg
Koen
Nooit te oud om te leren

railrunner

Moest ik opnieuw een snijplotter aanschaffen, dan zou ik een andere dan Xyron nemen.  Eentje waarbij je veel gemakkelijker aan wisselstukken en vervangmesjes kan geraken.  Voor mijne Xyron worden de mesjes gemaakt bij Esselte in Sint-Niklaas, maar ik moet ze wel kopen in Amerika of Engeland.  Hier in Belgie kan ik ze niet kopen.  Begrijpen wie begrijpen kan.

Zo'n snijplotters vind je gemakkelijk in Duitsland of misschien kan je eens bij David van GooverCNC informeren.  Indien David ze levert, heb je gelijk een goede service.  Snijplotters zijn in vergelijking met lasersnijders niet zo duur, maar de kwaliteit van een lasersnijder zal altijd stukken beter blijven.  Ik overweeg om ook een lasergraveerder aan te schaffen, maar daarvoor moet ik eerst bij moeder de vrouw langs.  En die is natuurlijk niet zo hobby-minded als ik. >:(

railrunner

De volgende stap.  Bovenkant uitgesneden en boven op de brug bevestigd.

SuSke

Ziet er best aardig uit voor een spoor N brug.
Wachten tot ze een kleurtje en wat ander vuil te verwerken krijgt  :)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - 50 jaar MTD - Hangar 27, Edegem op 18 & 19 Oktober 2025
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Steam.N

Mooi, Jim ! 
Het zal een plezier zijn om die te bereiden berijden (natuurlijk  :-[ :-\ :o), later als onze modules gekoppeld zijn  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

gardevil

Citaat van: Steam.N op 06 februari 2013, 14:40:06 PM
Mooi, Jim ! 
Het zal een plezier zijn om die te bereiden, later als onze modules gekoppeld zijn  ;)

Haha, ik kan me al voorstellen hoe je die gaat klaarmaken, met een uitje?  ;D ;D ;)
Als liefde blind is, waarom is lingerie dan zo belangrijk?

Steam.N

Sh@%#$ ...

En dát terwijl ik er een erezaak van maak om dergelijke typo's niet te maken ...
Doeme doeme doeme ... >:( >:( :-[ :-[ :-[ :-[ :-[ :-[ :-[ :-[ :-[
Bedankt voor het subtiele tipje  ;) ;D
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Kautenbach

haha, ik kan me de typefout voorstellen, je zat natuurlijk jezelf te vergapen voor die mooie brug, wat mooi is ie zekur! complimenten

Ga je'm op een module plaatsen? (zal wel natuurlijk ivm forumbaan?)

gardevil

Citaat van: Steam.N op 06 februari 2013, 16:29:46 PM
Sh@%#$ ...

En dát terwijl ik er een erezaak van maak om dergelijke typo's niet te maken ...
Doeme doeme doeme ... >:( >:( :-[ :-[ :-[ :-[ :-[ :-[ :-[ :-[ :-[
Bedankt voor het subtiele tipje  ;) ;D

Lol zonder dank, het zal bij gelegenheid wel eens terugkomen zeker ;)

Bijzonder mooie brug die je daar aan het bouwen bent. Wacht met spanning de volgende beelden af.
Als liefde blind is, waarom is lingerie dan zo belangrijk?

Michiel

Op de foto is het niet te zien, maar zijn de klinknagels al in die bovenplaat gesneden, of zie ik enkel de koolstofbaantjes ter voorbereiding?

Maar wat een machtig mooie creatie. En eenmaal de 3D-plannen klaar, lijkt het plotten (snijden) en de bouw erg snel en vlot te verlopen. Kan je bijna als kit aanbieden! Ik denk wel dat je heel wat geïnteresserden zou kunnen hebben. Maar ik kan me voorstellen dat dat niet meteen de bedoeling is.

Doe zo voort! Ik volg met oprechte bewondering!
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

railrunner

Michiel,

De klinknagels liggen ook op de bovenkant (uiteraard).  Omdat het zo donker lijkt, is inderdaad te wijten aan inpoederen met grafietpoeder om het uitsnijden te vergemakkelijken.  Alvorens te lijmen heb ik het onderdeel gespoeld onder lauw water, maar toch blijven er nog sporen grafietpoeder over.  En gezien de klinknagels daarop zitten, ga ik de grafietpoeder niet met een doek afwrijven, dan zijn mijn klinknagels weg.  't Zal hier nogal kletteren ;D.

Het is natuurlijk zo dat ik deze brug kan aanbieden als bouwpakket, maar dan moeten eerst de rolletjes vervangen zijn en de tekeningen hier en daar wat aangepast.  Logisch dat in het eerste ontwerp hier en daar fouten zijn, maar dat laat ik jullie zelf ontdekken. :-X  ;D  En je mag niet verwachten dat de volledige plot op één-twee-drie geplot is.  Ik zal daar ongeveer 1 week voor nodig hebben.  Ook kan ik momenteel maximaal tot 1m plotten.  Morgenvroeg zal ik een klein onderdeeltje eens verschalen naar HO en plotten.  Ik wil wel eens weten of die methode om klinknagels te maken ook zou gaan voor HO.

Koen

@Jim,

Lijkt mij interessant.
Ik heb mijn brugonderdelen met de laser laten uitsnijden maar het resultaat was maar pover. Ik heb zeer veel vijl- en schuurwerk gehad alvorens ik tot een behoorlijk resultaat kwam.
Heb jij interesse om dit (tegen betaling) met je plotter uit te proberen? De tekeningen zijn volledig in Autocad uitgewerkt.
Je moet er wel rekening mee houden dat de dikte van de plaat 2mm moet zijn (omwille van de stevigheid).
Mocht je interesse hebben, laat gerust iets weten.

Mvg
Koen
Nooit te oud om te leren

railrunner

Mijn brug is gebouwd met styreenplaten van 0,5mm.  Je je kan de brug vastnemen aan één punt, zonder dat ze ergens doorbuigt.  Ik heb ook eens getest met een lok en een paar wagonnetjes, geen mm doorbuiging en zelfs geen torsie mogelijk.  Ik moet eigenlijk vaststellen dat mijnheer Vierendeel gene lompe was.  De brug, ook in model, blijkt zeer stevig te zijn! 

Dit weekend zal er zeer weinig gebeuren daar ik een Duitse modelbouwfabricant op bezoek heb.  Wordt volgende week dus vervolgd.

De N Spoorder

Hallo Mede N Spoorders,

Het is mij opgevallen dan er nogal negatief over het Nspoor word geschreven op forums, ik vraag me af waarom?
Volgens ik denk en dat is mijn mening natuurlijk ,dat de meeste de schaal N te klein vinden ,wat zal men dan zeggen over schaal z?
Ik weet de meeste kiezen voor schaal Ho, maar is het mij  opgevallen dat de oppervlakte van de baan thuis te klein is voor schaal ho ,dit komt niet zo goed met de werkelijkheid overeen ook wat  wat railtrajecten betreft enz...,Dit is beter in clubs waar men grote banen heeft in ho ik spreek hier over 15 tot25meter en nog meer zelf.
.Ik wil de thuis Ho rijders niet afbreken hoor, dit is mijn mening hier over.
Het is een voordeel van schaal N ,dat men met een oppervlakte ik spreek van 2.50meter of3.50 dit de werkelijkheid beter benaderd ook wet railtrajecten betreft ieder zijn mening daarover ,ik zal zeggen dat in Japan de meeste N schaal banen thuis voor komen, het neemt niet zoveel plaats in.
Ik hoop dat gij mij hier betreffende dit onderwerp , niet kwalijk neemt, en wij N spoorders hopen dat er meer zich tot het N Spoor aangetrokken zullen voelen.

Herman (De NSpoorder)