Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Zelfbouw HLD Reeks 62 (low budget)

Gestart door Steven123, 19 oktober 2012, 14:47:38 PM

Sattrickske

Amai nie, net een vehoogde 4x4 zonder het afgewerkte onderstel. ;D
Maar wat een knap staaltje houtbewerking!  Heb het hier aan m'n pa laten zien (gepensioneerd meubelmaker), die wou eerst niet geloven dat deze loc van MDF gemaakt was, tot ik 'm de eerste paginas van dit draadje liet zien.  Onze pa is altijd een pietje precies als het op houtbewerking aankomt, maar hier werd ie toch effe heel stil van.  Hij is nu op de tablet de rest van jouw draadje aan 't lezen.
Dit draadje is puur genieten, echt prachtig werk!  Ik wou dat ik 't ook kon :'(.  Maar ik zal nog eerst heel veel boterhammekes moeten eten om zoiets te kunnen.  Echt chapeau man!

Herwig

...uw 62iger is een ware B.B.-loc...

B.B. van Bouche Bée:  met open mond bewonderend staren...                                      Avondgroeten,   Herwig.

Gerolf

Degelijke aandrijving en overbrenging. Dat hij maar tractie op één as heeft, zal waarschijnlijk geen probleem zijn.
Loodbatterijen in de loc zal wel voor de adhesie zorgen  8)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Metpetergaathetbeter

ben nog altijd stil...............................................

gewoon een MEESTERWERK !
Groeten Peter ;)

Dirky

We horen je niet veel maar als je weer eens iets plaatst.... ;)

Meesterlijk!

janieburton

 

OlivierV

Sjongejonge, dat is weer een enorme stap vooruit.

Echt knap alweer!
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Steven123

Bedankt voor de aanmoediging mensen!  :D
Zal m'n best doen om de volgende update wat minder lang op zich te laten wachten, al is dat vaak makkelijker gezegd dan gedaan.  :P

Iedereen veel succes met de projecten!
Groeten
Steven
Zelfbouw Loc's:      Goedkoop kan (soms) ook


Rangeerduivel

DAT ZE BIJ MSM DAAR MAAR NE KEER EEN PRIJS VOOR GEVEN ZIE!

Dit overtreft zijn eigen,prachtig (kunst)werk man

Steven...Hebben Jaques Le Plat en consoorten bij u opleiding gekregen misschien?

groetjes aan allemaal
Rudy

Rangeerduivel

Ben hier gauw nog even terug;

Als ik dat zie krijg ik goesting om mijn HO-projektje waar ik aan bezig ben,in de vuilbak te smijten!!!

gr

Steven123

Citaat van: Steven123 op 10 juni 2013, 16:29:50 PM
... Zal m'n best doen om de volgende update wat minder lang op zich te laten wachten, ...

:o  Euhm, blijkbaar niet echt gelukt!  ;D
Aangezien het intussen bijna een half jaar geleden is dat ik hier iets postte dringend tijd voor een kleine update!
Heb tegenwoordig helemaal geen tijd en zin meer om nog te bricoleren, altijd maar werken en pendelen, vandaar...  ::)


Maar eerst even het stof eraf halen...  ;)



Laat ik maar meteen met de deur in huis vallen;
Enkele maanden geleden heb ik mij dus een 3D printer aangeschaft, niet specifiek voor modelbouw doeleinden maar ik had wel projecten genoeg die ik zou kunnen printen.  Dat '3D printen' heb ik echter zwaar onderschat, het is helaas niet zomaar op print duwen en kijken hoe er een perfect stuk uitkomt (als hobbyist dan toch)...

Het leerproces was afschuwelijk, te weinig tijd, telkens uren prutsen met parameters, opwarmen, testen, problemen oplossen en eindeloze tegenslag wat resultaten betreft.

Inmiddels heb ik al wat meer controle over de printer en zijn de laatste resultaten (met véél nabewerking) bruikbaar.
Ik heb dus besloten eens te proberen de ontbrekende onderdelen van het onderstel te maken met behulp van m'n 3d printer.


Hieronder zie je enkele draaistellen die ik een maand of 3 geleden heb geprint, zoals  je kan zien zijn de prints nog erg ruw en is de kwaliteit zeker niet te vergelijken met bv prints van David ("Marklinrijder") hier op't forum.

Deze draaistellen zijn tijdelijk en worden gewoon los op de bestaande draaistellen 'geklikt', later zal ik deze nog wat aanpassen en opnieuw printen (heeft oa te maken met het rijden in bochten)



De batterij/diesel bakken heb ik ook een aantal keer proberen te printen



De gebogen plaat voor onder de neus



Ten slotte nog de zandbakken om adhesieproblemen te verhelpen



Alle prints zijn veel te ruw en moeten dus 'nabewerkt' worden, maw alles voorzichtig opschuren en bijwerken.
Hieronder zijn alle stukken geschuurd...



Na het schuren spuit ik alles in de primer (grondverf)



De gereedschapsbakken worden voorzien van handgrepen die ik plooi uit staaldraad, daarna vastlijmen in de gaatjes.
De staaldraadboogjes zijn telkens aan 1 kant mooi recht geschuurd, de andere kant wordt vastgelijmd...



Tussen de zandbakken en de kasten zit telkens een gebogen buis voor het tanken van diesel,
deze heb ik nagemaakt door een stuk plastic van een modelpakket-raam te verhitten en in vorm te buigen...



Hier zijn alle handgrepen, zandbakken, buizen en plastic stukjes gelijmd...



Daarna nog een laagje primer en in kleur schilderen...



Om de bakken netjes onder de locomotief te hangen heb ik eerst een plastic frame gemaakt uit wat plastic platen, dit maakt van de bakken een geheel waardoor alles stevig blijft hangen...



Ook de neusplaten worden geschilderd, daar zit ook een zandbak in (witte dop)



De hele loc was oorspronkelijk gespoten in hoogglans spuitverf, deze heb ik vandaag nog proberen 'mat' te krijgen door met de airbrush de hele kast te overspuiten met een mengsel van 50% revell matte vernis en 50% verdunner...
Heel m'n airbrush systeem staat nog op de kamer, daarom dan maar alles afgedekt en een ikea draai-kaasschotel als handige tool tijdens het spuiten...



Airbrush mengsel



En voila!  Elke morgen stond ik op met zicht op de locomotief die 'hoog op de poten' leek te staan, nu is ziet hij er veel massiever/robuuster uit



Detail van de kasten, zoals je kan zien heb ik hier en daar wat met de airbrush wat weathering aangebracht.


Het was wel wat prutswerk, ondanks de 3d geprinte stukken, maar ik ben tevreden dat er toch weer wat vooruitgang in het project is gemaakt! :)





Enkele ToDo's : Ramen, buffers, remslangen, koppeling, nieuwe draaistellen ...

Bedankt voor het lezen,
Iedereen veel succes met de projecten!  8)
Groeten
Steven
Zelfbouw Loc's:      Goedkoop kan (soms) ook

Steam.N

Steven, toch maar weer een kanjer van een stap !
3D-printen bijna onder de knie, en een pracht van een loc !!!
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

evan

Amai Steven, dat is een ferm resultaat kerel!
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

MARKLINRIJDER

Steven,

Ontzettend mooi.  Welk materiaal heb je geprint?   Je moet zeker, als je print het aankan eens HIPS proberen.
Het schuurwerk verkort enorm ten aanzien van ABS.

Je mag meer dan fier zijn op je resultaat.

Grtjs,

David