Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Zelfbouw HLD Reeks 62 (low budget)

Gestart door Steven123, 19 oktober 2012, 14:47:38 PM

Steam.N

Proficiat met je examen, Steven !
Veel plezier dit weekend met je beperkte knutseltijd  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Havoc

Tja, spijtig genoeg gaan zo'n zaken nu eenmaal voor. Maar je hebt toch al het beijs dat het niet voor niets was. Proficiat en succes met het vervolg.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

GVL

Proficiat met de examenuitslag, Steven!  Succes met de rest van je opleiding.

Steven123

#48
Hallo allemaal,
Ik heb hier de laatste weken af en toe wat verder gewerkt aan de loc, vandaag weer een ferme tegenslag meegemaakt wat verf betreft  :-[  Maarja, laat ik eerst bij het begin beginnen...


Eerder heb ik met stukjes plastic die lamellen proberen na te bootsen (verluchtings-roosters op de zijkant), dat had ik bewust uitgesteld omdat er behoorlijk veel geduld nodig is om alles recht- en op gelijke afstanden te lijmen.



De korte roosters onder de dak-ventilatoren heb ik dicht gemaakt, de langere roosters heb ik dan open gezet.



Toen de beide zijkanten (links & rechts) klaar waren, heb ik er nog een primer laagje op gespoten



KLEUR
Inderdaad!  Er ontbreken nog een aantal belangrijke zaken op de loc in deze fase, zoals; de lange handgrepen rond de deuren, de vier(!) ladders op de neuzen, buffers, zijraam-kaders, enz...
Desondanks heb ik ondervonden met m'n v36-project dat al die dingen serieus in de weg zitten tijdens het afplakken en spuiten - daarom wil ik eerst het basis kleur-patroon spuiten en die onderdelen daarna toevoegen...

Ik ben begonnen met geel omdat geel altijd moeilijk te spuiten is, het dekt slecht waardoor er vaak veel fijne laagjes nodig zijn. Veel laagjes geeft het nadeel dat de uiteindelijke gele laag dikker zal zijn dan de andere kleuren, als je geel op het einde van de rit spuit kan je dat soms merken aan de afplakranden.
Hieronder heb ik ruwweg het dak afgeplakt zodat er zoveelmogelijk primer overblijft voor het groen, ik heb de randen niet exact afgeplakt.




Dan het geel spuiten, (ik heb een spuitbus gebruikt)



De afplaktape losmaken, (ik zal later nog vloeken dat ik enkel primer voor het dak heb overgelaten  :-\ )



Na het geel ben ik het groen beginnen voorbereiden, het groen dat ik in spuitbus had staan vond ik nogal donker (bleek achteraf ideaal geweest te zijn...) dus ben ik nog speciaal een 'humbroll' potje verf gaan kopen, dat ik met m'n eenvoudig airbrush pistooltje heb gespoten.






De kleur van de verf bleek veel lichter en gesatureerder te zijn dan het dekseltje van het potje, ik dacht "als het mat opdroogt zal het wel verdonkeren..."



Het aftrekken van de afplaktape is dus altijd spannend... (ik vraag me nog steeds af waarom ik die afplak-tape er op dat moment heb afgetrokken)



Zoals je kan zien ontbreekt er nog de dunne lijn boven de brede band, alsook de loc nummer enzo.
Ik ben niet echt tevreden over de kleur van het groen, het komt wat speelgoedachtig over vind ik, het moest wat donkerder zijn.



Al een beetje teleurgesteld over het groen heb ik besloten dan eerst de zwarte bies te spuiten...
Afplakken van het zwart...



Daarna het zwart gespoten (met spuitbus) - (Dit was anderhalve dag later dan de groene kleur)



(zucht)
...En toen brak het zweet me weer uit, voorzichtig de afplak-tape lostrekken ... en ja hoor, ik blijf na de tegenslag met de v36 opnieuw niet gespaard van tegenslag tijdens het spuiten  :-[  Zoals je kan zien heeft het groene 'humbroll' airbrush-laagje een slechte hechting op het spuitbus-geel, door gebrek aan een primer-ondergrond...   Ik weet niet meteen hoe ik het ga oplossen, de veiligste manier is waarschijnlijk die volledige groene verf(=band rondom) loskrabben/ontvetten - opnieuw afplakken - en meteen het donkerdere groen spuiten uit de spuitbus.  Heb echter een volledige avond bezig geweest met het afplakken van die band rondom de frontlichten enzo, dus op dit moment heb ik daar absoluut even geen zin in  :-\


De moed zit me even in de schoenen, maar ik laat het even bezinken en dan komt het binnekort wel in orde.

Iedereen nog veel bouwplezier,
Groeten Steven
Zelfbouw Loc's:      Goedkoop kan (soms) ook

Dirky

je werk is fantastisch!! ;)

maar hier op het forum al menig maal aangehaald: Eerst proefstukjes spuiten!

Steven123

Citaat van: Dirky op 06 december 2012, 23:18:13 PM
...maar hier op het forum al menig maal aangehaald: Eerst proefstukjes spuiten!

:-X  Je hebt gelijk, ik had beter moeten weten maar op die moment was ik een beetje 'te' gemotiveerd bezig (lees: ongeduldig).
...Haast & spoed...

Had ik nu meteen die spuitbus gebruikt voor het groen was er geen probleem geweest, daarvan weet ik dat het goed op mekaar hecht.  :-[
Zelfbouw Loc's:      Goedkoop kan (soms) ook

evan

#51
Dat heb ik ook door zulke ervaring moeten leren :o

"Good judgement comes from experience and experience comes from bad judgement"

Anders wel echt knap werk!

PS  De huidige 62ers zien er eigenlijk wel zo uit qua verfschade 8)
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Steam.N

Steven, fantastisch werk !!! Zelfs ondanks je tegenslag.

Ik ken die supermotivatie  :-[ :-[ :-[ ... maar Dirky en Evan hebben gelijk (en dat is dan wat extra zout in de wonde ...)
Veel goeie moed !  Laat het eerst wat bezinken  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Gerolf

Ai, Steven  :( Dat is jammer, man.
Niets is verloren, natuurlijk, maar ik begrijp best dat je dit absoluut niet leuk vindt
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

bollen neus

Dat is echt tegenslag, ook al verschillende keren tegen gekomen , maar enorm uit geleerd. Ook zoals hierboven reeds vermeld, ALTIJD eerst proefkes doen!!!!
Maar anders een vree schoon project, het komt wel terug in orde, ik voel dat.
Sterkte. ;)

chef garde

Hubo verkoopt het juiste RAL kleur in spuitbussen, namelijk mosgroen RAL6005 in spuitbussen van Duplicolor.  Blinkt enorm na het spuiten, maar met een laagje matte vernis erover krijg je het juiste effect.

Het komt allemaal goed, Rome is ook niet op 1 dag gebouwd!

Huugooke

Het blijft een prachtig project.
Sta me toe, en vergeef me, dat ik deze vraag stel: je hebt toch de juiste afplaktape gebruikt?

Jurgen

En toch vind ik het prachtig!

Je bent nu al zo ver, ga gewoon door. Nu opgeven zou hetzelfde zijn als een klim van 1000 trappen te doen en bij de 999ste zeggen dat je opgeeft.  :D ;)
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

railman56

dat is zeker veel tegenslag maar het blijft een enorm mooi project met een hoge afwerkingsgraad.
ik zie voorlopig 2 mogelijke redenen voor het falen van het spuitwerk:
-zoals hugo schrijft kan het aan de afplaktape liggen die te fel kleeft.
-te snel afgeplakt, de humbrol zal wel hard geweest zijn maar nog niet voldoende UITGEHARD. dit maakt een enorm verschil (spreek ook van ondervinding)
even laten bezinken en met nieuwe moed ertegenaan, dit komt 100% in orde.
marc
wat is het fijn om een beetje kind te zijn

slaapmuts

Hallo Steven,

probeer, voor je humbrol verf volledig uitgehard is, de rest er ook met plakband af te halen. Op een glanzende onderlaag ligt je kans op slagen redelijk hoog.

Om af te plakken neem ik altijd die gele plakband van Tamiya, nog nooit farcen mee voorgehad. Daar bovenop kleef ik dan met gewone tape mijn afplakpapier/folie.

De afplakband erafhalen doe ik wel altijd nog voor dat de net gespoten verf helemaal droog is. Als je dunne laagjes gespoten hebt, vermijd ge zo zichtbare verfrandjes.



Tot zolang moet ge niet opgeven; bij den NMBS komt dat ook voor.





Succes met je prachtstuk!

Kurt


P.S. hebt ge al een idee hoe je de lok gaat beschriften? Decals?
veel plezier en groeten van de slaapmuts!