Zelfbouw HLD Reeks 62 (low budget)

Gestart door Steven123, 19 oktober 2012, 14:47:38 PM

Metpetergaathetbeter

om gewoon stil van te worden !..................................

groeten Peter ;)

doomslu

luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Steam.N

Dat is pas echt pure modelBOUW !
Fantastisch, Steven !
Dit draadje is puur genot  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

ToThePoint

Ik zeg ook nieks Dirky. Heb enkel een vraag.
Voor mij ook zo eentje AUB !
Dat mag gerust met een manwijf zijn als machinist.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Paulogic

Enorm inventief!

Om toch even bij stil te staan ! 8)
mvg,
Paul(ogic)

Peter

Met vriendelijke groeten
Peter

evan

Ik geef je hier even een staande ovatie!

Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

chef garde


Steven123

Hartelijk dank voor de toffe reacties!
ik ben blij dat jullie het project kunnen appreciëren.  ;)

Groeten
Steven



Citaat van: ToThePoint op 07 januari 2013, 01:19:04 AM
...Dat mag gerust met een manwijf zijn als machinist.

Ik zie het al gebeuren...
voor ik het weet wordt ik op het eerstvolgende evenement aangesproken; "Hé bent u niet die kerel die manwijven maakt?!"   :D  ;D
Zelfbouw Loc's:      Goedkoop kan (soms) ook

ToThePoint

Citaat van: Steven123 op 07 januari 2013, 18:00:04 PM

Citaat van: ToThePoint op 07 januari 2013, 01:19:04 AM
...Dat mag gerust met een manwijf zijn als machinist.

Ik zie het al gebeuren...
voor ik het weet wordt ik op het eerstvolgende evenement aangesproken; "Hé bent u niet die kerel die manwijven maakt?!"   :D  ;D

Steven, laat me duidelijk zijn. De medemens die dat gaat beweren mag gerust eens PROBEREN van het beter te doen !
Ik wou iets gans anders bedoelen.
Ik bedoelde eigenlijk dat uw creatie(s) top is (zijn) en het niet uitmaakt welk soort van poppetje erin zit.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Steven123

@Jean-Paul:  Ik neem je helemaal niets kwalijk hoor :D, vind het zelfs geestig.   
M'n geploeter met die klei is een goedkoop alternatief als je de prijzen bekijkt van de fabrikant figuurtjes, maar de afwerking/kwaliteit is dan natuurlijk niet te vergelijken.  Heb intussen wel meer respect gekregen voor die preiser-boetseer-mensen...   ;D

Bedankt & Groeten  ;)
Steven

Zelfbouw Loc's:      Goedkoop kan (soms) ook

1op32

WOW   :P dat is modelbouw !! Hoedje af ! iets om fier op te zijn !
Schaal 1/32 omdat ze de mooiste is

niko

Ik sluit me aan bij de rest gewoon weg  :P :o

mvg niKo
mvg Niko

Steven123

Hallo iedereen,
even het stof van dit topic blazen,  :D want het is intussen alweer een tijdje geleden dat ik nog aan het project heb kunnen sleutelen...
Hij is nog lang niet af, maar er is genoeg voor een nieuwe update van het bouwproces...




DRAAISTELLEN

In deze update zal ik wat bouwfoto's tonen van het onderstel, ik ben begonnen met het maken van 2 draaistellen (bougies) uit mdf.
Eerst heb ik een ontwerp getekend op de pc, en daarna aan de uitvoering begonnen. 

Hieronder 2 lege draaistellen in de primer gespoten.



Daarna zwart gespoten, van deze draaistel-onderdelen zal achteraf niet veel meer te zien zijn.



Hier heb ik de rollagers erin gemonteerd, in deze lagers komen dan de wiel-assen van 6mm.
(Ik had wat problemen om de assen doorheen de rollagers te krijgen: Je kan er hier meer over lezen.)





AANDRIJVING

Wat de aandrijving betreft zal ik waarschijnlijk wel een aantal techneuten hier teleurstellen, maar ik heb beslist om op dit moment slechts één as aan te drijven.
Ik weet het; voor een loc van dit type is dat aan de magere kant,  maar het is wat eenvoudiger om uit te voeren met één tractie-as - en ik kan later nog altijd de draaistellen losvijzen en vervangen door een betere constructie.  De aangedreven as zal nog voorzien worden van een antislip-band, en ook het uiteindelijke gewicht van de loc zal zoveel mogelijk naar die as worden afgevoerd.


De tandwielen die ik zal gebruiken zijn afkomstig van één of ander defect laboratorium-toestel, ik heb behoorlijk lang naar dergelijke aandrijvingen gezocht.  :)    Ik zal oa een worm-tandwiel gebruiken om de snelheid van de motor om te zetten in trekkracht.



Het tandwiel had een gat van 4mm en heb ik uitgeboord voor de 6mm wielassen.
Verder heb ik in de as zelf een klein gaatje (1mm) gemaakt voor een 'blokkeer-staafje' (?) zodat het tandwiel niet kan doorslippen op de wiel-as.



Hier zie je dat 'blokkeer-staafje' gemonteerd doorheen de wiel-as.   Het staafje bestaat uit 1mm geplooid staaldraad.



Ook heb ik enkele afstandsbusjes op maat gemaakt voor de lagers op juiste afstand van het tandwiel te houden.



De afstandbusjes op hun plek.





MOTOR

Daarna een motorsteun gemaakt uit aluminium om de elektrische motor op het draaistel te kunnen monteren.



De motor is een redelijk bekend product in de modelvliegtuig-wereld,  namelijk een speed 400 borstelmotor, in dit geval met reductiekast (1,85:1) en een output-as van 4mm (perfecte diameter voor mijn wormwiel).  Deze motor had ik nog liggen en heeft destijds maar 2 vluchten gedaan.  Op de achterkant van de motor zit een snelheidsregelaar gesoldeerd die ik nog moet aanpassen om achteruit te kunnen rijden.  De boordaccu zal bestaan uit 2 kleine 6V loodaccu's in serie, maar voor de tractie-test heb ik voorlopig een 3 cel Lithium batterij (11V) gebruikt.






ONDERSTEL

De twee draaistellen worden gemonteerd op een draagplank gemaakt uit een stuk laminaat (HDF met slijtvaste toplaag).
Deze draagplank rust op de draaistellen en draagt de (locomotief)kast.  Er is een opening gemaakt zodat de motor van het tractie-draaistel vrij kan bewegen in de bochten.
Verder heeft de bovenkant een witte hout-textuur:


En de onderkant een bruine kleur met gladde afwerking.



De draagplank 'draagt' de (locomotief)kast, dus heb ik 2 latjes binnenin de kast gelijmd die op de draagplank rusten...



lijmen van de afstandslatjes...



Daarna worden de draaistellen op de draaiplank gemonteerd met 6mm boutjes en een borgmoer, die het ongewenst losdraaien van moer voorkomt.
Ook de motor kan dan vastgezet worden doorheen het motorgat...




Hier nog sfeerprentjes met het onderstel eronder, zoals je kan zien voelt het wat vreemd aan omdat er nog belangrijke elementen ontbreken op het onderstel (zie wat verder naar onder)








TODO

Er moet nog heel wat gebeuren, eerst zal ik het onderstel wat vervolledigen.
Aan de voor- & achterkant moet ik nog de gebogen platen maken, in het midden de kasten voor oa materiaal en diesel...


Aan de zijkanten van de draaistellen komt er nog een ophanging (veren/asbussen...)


Voorbeeld van het onderstel-detail in de werkelijkheid:





FILMPJE
Hieronder kan je nog een klein test-filmpje
bekijken van de 62 tijdens de tractie-test :




> Klik hier voor filmpje <





Zo dat was het weer, 
het kan weer even duren voor de volgende update omwille van de opleiding...
Bedankt voor het lezen  &  Iedereen veel bouwplezier!  ;)

Groeten
Steven
Zelfbouw Loc's:      Goedkoop kan (soms) ook

evan

Amai respect Steven!

Je manier van aanpakken en verslaggeving is bewonderenswaardig ;)

Het resultaat ziet er veelbelovend uit.  Het is inderdaad een vreemd "naakt" zicht en lijkt hij wat hoog op zijn poten te rijden, maar we kijken uit naar het vervolg :P
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.