Zelfbouw HLD Reeks 62 (low budget)

Gestart door Steven123, 19 oktober 2012, 14:47:38 PM

conducteur

Citaat van: Jurgen op 07 december 2012, 11:20:22 AM
En toch vind ik het prachtig!

Je bent nu al zo ver, ga gewoon door. Nu opgeven zou hetzelfde zijn als een klim van 1000 trappen te doen en bij de 999ste zeggen dat je opgeeft.  :D ;)
Keep going!
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Martin Welberg

Grote klasse, dat uit een stukkie MDF

Steven123

Bedankt voor alle reacties en tips,
Ik ga dit weekend nog proberen het groen opnieuw af te plakken/spuiten.

Citaat van: chef garde op 07 december 2012, 09:05:26 AM
Hubo verkoopt het juiste RAL kleur in spuitbussen, namelijk mosgroen RAL6005 in spuitbussen van Duplicolor.  Blinkt enorm na het spuiten, maar met een laagje matte vernis erover krijg je het juiste effect...

Merci voor de info, Ik heb de gewoonte vaak 'verder te prutsen' met wat ik nog heb staan, dus bij deze dan toch maar meteen de juiste RAL gaan halen bij de Hubo.  Op de expo had ik een tof boek gevonden over de nmbs met daarin oa de gebruikte RAL-kleuren (heb dat dan ook niet laten liggen).  Stomweg vergeten dat die tabel erin stond  :P, het schoot me weer te binnen toen ik je reactie las - Het is inderdaad RAL6005.



spuitbus RAL6005 voor het groen




Citaat van: Huugooke op 07 december 2012, 10:28:39 AM
... Sta me toe, en vergeef me, dat ik deze vraag stel: je hebt toch de juiste afplaktape gebruikt?

Wel ik durf er bijna niet op antwoorden, maar van soorten afplaktape heb ik om eerlijk te zijn 'weinig kaas gegeten'.   Ik begrijp wel dat er enorm veel verschil is in 'kleefkracht', en dat is in feite het enige waarop ik let als ik iets ga afplakken.  Ik gebruik meestal 'tesa' tape omdat ik dat heb liggen en dat tot nu toe het 'minst' kleeft.  In combinatie met de spuitbussen die ik vaak gebruik gaf dat steeds goede resultaten, met de modelbouw-verf op het hgl geel was het loskomen misschien wel te verwachten, ik had het ook kunnen vermijden door een smallere tape-strook te snijden ipv de volledige breedte (enkel het geel te overlappen) maar dat is nu wat te laat.

Ik heb er wel iets uit geleerd, hopelijk komt het met poging 2 goed en staat er ineens de juiste kleur op.  :P



Citaat van: railman56 op 07 december 2012, 11:52:08 AM
...ik zie voorlopig 2 mogelijke redenen voor het falen van het spuitwerk:
-zoals hugo schrijft kan het aan de afplaktape liggen die te fel kleeft.
-te snel afgeplakt, de humbrol zal wel hard geweest zijn maar nog niet voldoende UITGEHARD. dit maakt een enorm verschil (spreek ook van ondervinding)...

Zou best kunnen, het heeft in elk geval minstens 24u kunnen drogen (geen dikke laag) maar misschien was dat niet voldoende.


Citaat van: slaapmuts op 07 december 2012, 14:29:53 PM
probeer, voor je humbrol verf volledig uitgehard is, de rest er ook met plakband af te halen. Op een glanzende onderlaag ligt je kans op slagen redelijk hoog.
Om af te plakken neem ik altijd die gele plakband van Tamiya, nog nooit farcen mee voorgehad. Daar bovenop kleef ik dan met gewone tape mijn afplakpapier/folie.
De afplakband erafhalen doe ik wel altijd nog voor dat de net gespoten verf helemaal droog is. Als je dunne laagjes gespoten hebt, vermijd ge zo zichtbare verfrandjes.
Tot zolang moet ge niet opgeven; bij den NMBS komt dat ook voor.  [62LK.jpg]
P.S. hebt ge al een idee hoe je de lok gaat beschriften? Decals?
Goede tips, ga dat ook eens proberen
Ik was van plan om de beschrifting zelf te snijden (negatieve vorm in afplaktape), en dan met hetzelfde groen te spuiten.  Echt makkelijk is dat niet, maar ik ga het in elk geval eerst uitproberen, als het niet lukt ga ik digitale decals maken en ergens zien af te drukken. (Ik heb het dan in de eerste plaats over de loc nr, de kleine witte tekst op de zwarte bies zou ik proberen samen te stellen met overschotten van plastic-modelbouw-decals.)



Iedereen bedankt voor de reacties en tips!  ;)
Groeten & Veel bouwplezier,
Steven
Zelfbouw Loc's:      Goedkoop kan (soms) ook

Durango

Gewoon doorgaan Steven. Een lok uit MDF. Kun je toch haast niet geloven.
Een beetje tegenslag hoort nu eenmaal bij model bouwen. ;D
Narrow Gauger pur sang HoN3, HO, On30
Grtz,
Leon
Team Mitropa ( www.teammitropa.nl )

Huugooke

Afplaktape van Tamiya, is er speciaal voor gemaakt!

ardjoena

Prachtig gemaakt Steven , jammer van die tegenslag. Zonder twijfel los je dit foutje op.

Dirk
 

Kees-Jan

Via we transfer kan ik je alle stappen voor het omspuiten mailen (foto's). Ze stonden eerder hier op het forum maar die zijn verwenen (door mijn toedoen ivm server opruiming).

mvg,

Kees-Jan

Gerolf

Ook bij het verwijderen van de afplaktape kan je beschadigen door de hoek waarin je de tape verwijdert:
Haaks op je verf vergroot je de trekkracht en heb je meer kans op lostrekken van de verf
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Steven123

bedankt voor de tips & reacties,

Dit weekend heb ik het groen opnieuw afgeplakt en gespoten, deze keer meteen ook de dunnere lijn in het afplak-gedoe verwerkt.
Verder heb ik nu gebruik gemaakt van een andere tape, nog steeds niets speciaals, maar hij plakt bijna niet en deed de vorige groene laag ook niet lossen tijdens het experimenteren.  :)

Zowel het groen als geel zijn momenteel nog 'hoogglans' maar helemaal op het einde ga ik de kast in het 'mat' spuiten met vernis.


Het afplakken is op dezelfde manier uitgevoerd als op de vorige foto's, met toevoeging van de dunne lijn.








Ik heb meteen ook enkele cijfers uitgetekend (zoals te zien op de oude nmbs-versie) en daarna uitgeprint op school-kaft-etiketten  :D.  Opvallend aan het lettertype is oa de '6' die onderaan bestaat uit een cirkeltje, iets wat ik niet kon terugvinden in bestaande font's.  Ik denk niet dat het een bestaand lettertype is, waarschijnlijk iets dat bij de nmbs zelf is ontworpen.

Daarna heb ik de cijfers voorzichtig uitgesneden en eruit geprutst. (de cijfers zelf zijn in dit geval afval)



Dan op de kast geplakt,



En daarna gespoten.  Ik ben vergeten een foto te trekken van het 'rondom afplakken' want uiteraard kan je niet zomaar een klein rechthoekje spuiten  :P




Hier heb ik de plakrand eraf getrokken,
morgen proberen de andere kant nog te voorzien van cijfers  :D



Zo, dat was het weer...
Iedereen veel bouwplezier,
Groeten
Steven
Zelfbouw Loc's:      Goedkoop kan (soms) ook

itchy

Rollend materieel in België anno 1995-2004 • 2-rail


Dirky


doomslu

luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Steam.N

Heel knap gedaan!
Daar mag je terecht fier op zijn !
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

ToThePoint

@Steven

U schrijft "Ik ben vergeten een foto te trekken van het 'rondom afplakken' want uiteraard kan je niet zomaar een klein rechthoekje spuiten".
Dat verbaast me nu seh. Ik ben een illusie armer. Ik meende dat u werkelijk alles kon.
Goed dat uw mislukking toch nog goed gekomen is !
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI