Zelfbouw HLD Reeks 62 (low budget)

Gestart door Steven123, 19 oktober 2012, 14:47:38 PM


TBCédric

Kwijl kwijl. Prachtige lok steven! Wees er fier op.!
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

Dirky

DAT is wat we hier op 't forum moeten zien! TOP! ;)

Stieven76

Wat een prachtig stukje modelbouw!  :)

dani

ik had dit topic nog nooit gezien, maar nu plots wel, en WAT voor een topic.
Man, dit is een waar kunstwerk, jij bouwt gewoon een hele locomotief met huis-tuin-en -keuken materialen, alsof het niks is.
Ja, het heeft lang geduurd, maar het resultaat is dan ook navenant.   Dit is echt een UNIEK stuk.   Diep respect voor zo'n werk.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Michiel

Ik weet niet of de titel "low budget" nog de lading dekt, maar het blijft een machtig indrukwekkend project met een verbluffend resultaat, waar je terecht trots op mag zijn. Ik ben benieuwd hoe je het glaswerk aanpakt.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Steven123

Bedankt allemaal voor de positieve reacties!


Citaat van: MARKLINRIJDER op 06 januari 2014, 00:43:45 AM
...Welk materiaal heb je geprint?   Je moet zeker, als je print het aankan eens HIPS proberen.
Het schuurwerk verkort enorm ten aanzien van ABS...
Ik heb nu inderdaad ABS gebruikt, uiteindelijk heel m'n machine moeten inpakken om kromtrekken te voorkomen omdat ABS wat meer last heeft van temperatuurverschillen.  De onderdelen zijn op 0.3mm laagdikte geprint om tijd te besparen. De draaistellen op 0.2mm.
Bedankt voor de tip, in de toekomst zou ik HIPS zeker eens willen uitproberen, maar voorlopig staan m'n instellingen nog niet helemaal op punt, en ga ik dat eerst nog proberen beter te krijgen.  ;)


Citaat van: Michiel op 06 januari 2014, 10:32:48 AM
Ik weet niet of de titel "low budget" nog de lading dekt, maar het blijft een machtig indrukwekkend project met een verbluffend resultaat, waar je terecht trots op mag zijn. Ik ben benieuwd hoe je het glaswerk aanpakt.

Wat mij betreft dekt "low budget" de lading nog :D, de wielen waren over het algemeen de grootste kost; set van 4 wielen voor 20€ op de expo.  Verder had ik het meeste materiaal thuis liggen voor zover ik mij kan herinneren.


De 3d printer laat ik dan uiteraard buiten beschouwing, aangezien ik deze niet specifiek voor dit project heb aangeschaft, ik maak er nu wel gebruik van maar als je kijkt naar de materiaal kosten van de geprinte stukken valt dit goed mee;

Eén rol print-materiaal kost +/- 30€ per 1000gram (1kg)
Door parameters in te voeren kan je de onderdelen binnenin 'hol' printen dmv een soort honinggraatstructuur. Hierdoor bespaar je enorm op plastic (gewicht/materiaalkosten) zonder de sterkte te beïnvloeden (zeker voor modelbouw).
Ik weeg regelmatig m'n resultaten en voor deze stukken had ik de volgende waarden;
Zandbak = 1.25 gram (=0,0375€ /stuk)
Diesel-bak = 16 gram (=0,48€ /stuk)

Hierbij komt natuurlijk nog het elektriciteitsverbruik en de aanschaf van een machine.  (+ mislukte prints)
Naar de toekomst toe gaan de 3d printers goedkoper worden en zal het interessanter worden voor hobbydoeleinden.

Bedankt & Groeten!  ;)
Steven
Zelfbouw Loc's:      Goedkoop kan (soms) ook

GVL


Peter

Prachtig resultaat Steven.  "Chapeau"!!!!

Wat je vernis betreft. Ik zou toch de voorkeur geven aan de vernissen (Gloss - Mattt - Semi Matt) van Microscale. Deze zijn zeer dun (bijna waterachtig), dus makkelijk te airbrushen en hebben veel minder de neiging om mettertid te verkleuren, iets wat op licht kleuren belangrijk is.
Met vriendelijke groeten
Peter

Durango

Narrow Gauger pur sang HoN3, HO, On30
Grtz,
Leon
Team Mitropa ( www.teammitropa.nl )

mivc057

Prachtig werk Steven. Als gebruiker van schaal 1/32 kan ik alleen maar mijn bewondering uiten voor zulks prachtige lok.
Bij deze nodig ik u uit om je lok te komen inrijden op onze gloednieuwe spoor 1-baan van onze pas geopende nieuwe modelspoorclub "Aalst Modelspoor" op de Pierre Corneliskaai 28 te  Aalst.
We kunnen voor deze gelegenheid  eveneens onze Leuvense spoor 1-vrienden erbij vragen.
Dat kan een leuk onderonsje worden op "grote" schaal. :)
Ik blijf de evolutie zeker op de voet volgen.

Gerolf

Heel knap gedaan, Steven  :)
... en bedankt om het verhaal met ons te delen  8)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

janieburton

 

1op32

Wow Steven, dat is een knap staaltje modelbouw, hier mag je fier op zijn !
Schaal 1/32 omdat ze de mooiste is