Zelfbouw HLD Reeks 62 (low budget)

Gestart door Steven123, 19 oktober 2012, 14:47:38 PM

Steven123

Bouw van NMBS HLD reeks 62 - The low budget way (1/32)
(Om het een beetje overzichtelijk te houden, en het gebruik van de zoekfunctie efficiënt te doen verlopen bespreek ik de bouw apart in dit draadje)



Hallo beste vrienden,
Een aantal lezers hebben vast m'n post opgemerkt in de 'gezocht' rubriek, waarin ik vermelde dat ik me aan het voorbereiden was op de constructie van mijn volgende locomotief.  Nu zullen er wel wat mensen denken van "die eerste loc is nog niet klaar en hij is alweer met iets anders bezig..."  Wel, dat kan ik moeilijk ontkennen natuurlijk, maar ik kan verzekeren dat er aan beide projecten zal gesleuteld worden. Als alles naar wens verloopt zouden de twee loc's rond ongeveer dezelfde periode rij-waardig moeten zijn. (een datum ga ik daar echter niet opplakken  :P)

De rede waarom ik nu aan de constructie ben begonnen heeft oa te maken met de opkomst van de winter.  Alle hout-bewerkingen voer ik namelijk uit in onze kleine en eveneens niet geïsoleerde kelder.  Wanneer het begint te vriezen is het er dus niet zo interessant om te werken.  Het afwerken en maken van details doe ik vaak hier op de kamer, maar daar kan je dus pas aan beginnen als de houtconstructie ver genoeg staat. (waarmee ik momenteel bezig ben)


REEKS 62
Ik ben een grote fan van het Belgische spoor, en loop al een tijdje rond met het idee om de diesel-loc 'reeks 62' na te bouwen.  Deze zal mooi passen op het Belgisch diesel-rangeer-baantje dat ik ooit (in de verre toekomst) hoop te realiseren.  Hoewel de meeste 62'ers tegenwoordig overgenomen zijn door infrabel zal ik de groen/gele versie maken met Nmbs opschriften (nostalgische redenen).

Ongeveer 2 weken geleden, op zondag 7 oktober ben ik naar de open bedrijvendag van 'Infrabel' geweest (Antwerpen-Noord).
Ik was daar foto's aan het trekken van de spoorweg-arbeiders die demonstraties uitvoerden met hun gereedschap toen ik door m'n lens in de verte een 62 zag staan... Ik ging een stapje rapper en tot mijn verbazing was de loc opengesteld voor het publiek!

Hieronder: De 6255 met beschildering van Infrabel.


Hieronder sta ik binnenin de cabine  8)


Het idee werd dus stevig aangewakkerd en op de terugweg naar huis kon ik dus al voorspellen wat er zou volgen;
opsnorren van extra informatie,  en aanzichten vinden om een bouwplan uit te kunnen werken.
Je kan zowat alles terugvinden op google, maar deze keer kon ik toch echt niet vinden wat ik zocht. Na een paar uren zoeken heb ik dan de hulp van het forum ingeschakeld en werd ik geweldig snel geholpen door railman56 (waarvoor dank ;) )

Ik heb dan de aanzichten in m'n CAD programma uitvergroot en ben beginnen nadenken over hoe ik de constructie het best zou aanpakken.


DE BOUW
De afgelopen dagen heb ik stevig doorgewerkt.  Net zoals het vorige project zal ik hout gebruik voor de constructie en plastic-metaal resten voor de afwerking.
Ik begin met de 'kap' en laat het onderstel nog een tijdje achterwege. (mogelijk zal ik uiteindelijk toch metalen wielen aankopen, misschien ook niet)

De zijkanten zijn de eerste onderdelen die ik maak. Ik voorzie een 2/3 infrezing met de bovenfrees om een dunnere wand-dikte te bekomen.


Je kan het verschil merken wanneer de planken tegen elkaar staan


Hier werk ik met verstekken om de nodige massa in de neus te krijgen.


Na een lastig frees & schuur-proces begint de neus stilaan vorm te krijgen.  Er zijn echter '2' neuzen aan de loc, waardoor ik alles twee keer mag uitvoeren  :P


Een ander prutsjobke is de basis voor de lampen (twee aan elke kant). De gaten worden later nog gemaskeerd door de uitstekende 'lamp-ringen(?)'


In de neuzen boor ik alvast gaatjes waardoor ik achteraf makkelijker de bedrading van de Led's kan doorvoeren.


Hier ben ik bezig aan het dak, welke over een mooie ronding beschikt.  Iets 'mooi rond' schuren klinkt makkelijker dan het is  :D


Het aftekenen van de cabine ramen.


Uitboren en vijlen/schuren van de ramen.


Het dak is klaar om te lijmen. De cabine-ramen zijn ook gemonteerd maar moeten nog beter afgewerkt worden.


Hier is het dak wat meer in vorm gebracht.


De deuren van de 62 zitten niet gelijk met de zijwand, ze zitten iets dieper waardoor ik de deurgaten zal moeten uitfrezen...
Om dat op een deftige manier te kunnen uitvoeren heb ik een malletje gemaakt waarbij ik rekening houd met de bijkomende dikte van de kopieer-ring van m'n bovenfrees.  Die ring heeft een afwijking (de frees zit niet exact in het middelpunt zoals dat zou moeten) Ik heb de afwijking zitten uitmeten en ik moet dus heel goed opletten dat ik het malletje 1,6mm meer naar rechts positioneer...  Dan freest de frees waar ze zou moeten frezen.

Hieronder zie je de mal op de zijwand van de linker-neus gespannen, de deur van de rechter-neus is hier reeds uitgefreesd.  Achteraf zullen er deuren in plastic in deze deurgaten gelijmd worden...


Omdat de fabrikant wist dat iemand die loc ooit zou nabouwen heeft hij voor het plezier de middelste deur iets minder lang gemaakt en voorzien van afgeronde hoeken...  Dus moet ik een tweede gat uitwerken in m'n malletje en een frees met kleinere radius gebruiken.



De bovenfrees is op zich zeker een gevaarlijk ding, maar de machine die in de houtbewerking de meeste verwondingen en vingers heeft gekost is de 'topie' freesmachine.  Voor deze machine heb ik op m'n 17e een jaar lang weekendwerk gedaan in de Pizzahut Schoten :D.  Om risico te beperken gebruik ik hem slechts sporadisch, meestal als ik geen alternatief heb voor de bewerking.


In dit geval heb ik de machine gebruikt voor het wegfrezen van de 'buffer-blokken'


Hier is de buffer-blok weggefreesd.


Op het dak zijn ook 2 ventilatie-fan's voorzien.  De fan's zitten in een soort 'plat vlak' met daarover een gebogen rooster die de ronding van het dak volgt.  Hieronder heb ik een aantal zaagsneden gemaakt in het dak.


Daarna kan ik het dak wegsteken met een beitel.


Hieronder zijn de buffer-balken aan beide kanten ingelijmd, verder is aan de onderkant een lange uitsparing gemaakt. De zijdeuren aan de neus-kant zijn met een beitel recht gestoken (was afgerond door de frees diameter).  Onder de deuren zijn ook 'voet-gaten' gemaakt, waarbij er 3 van de 4 bijgewerkt moesten worden.


Na een hoop schuurwerk krijgt de kap een eerste spuitlaagje primer, met de bedoeling alle oneffenheden te accentueren.   Hierop volgen dan verschillende uren waarbij ik zoveel mogelijk foutjes probeer weg te werken.  Plamuren...schuren...plamuren...schuren...schuren...
Het heeft dan eerder wat weg van een carrosserie-restauratie...


Daarna spuit ik een 2e laagje primer, waarbij er toch al wat verbetering te zien is.  Zo staat hij er momenteel bij:


De eerstvolgende dingen die moeten gebeuren zijn:
- Het plaatsen van deuren in de deurgaten
- Maken van de lange ventilatieroosters in de zijwanden
- De fan°gaten bijwerken en randen voorzien voor het aanbrengen van de gebogen rooster.
- Handvatten en basis details.

Zo, dat was het weer even :P
Bedankt voor het lezen en iedereen veel rijplezier ;)
Steven
Zelfbouw Loc's:      Goedkoop kan (soms) ook

evan

Dag Steven,

Dat resultaat ziet er veelbelovend uit op de foto.  Knap hoe je hout kan bewerken (MDF ea).  Het zal wel een zware lok worden :)

Succes met je project!  Hier heb je zeker m'n interesse gewekt!
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

mivc057

Heel knap werk Steven !
Juist een vraagje , welke schaal gebruik je  en zal je model van een gemotoriseerd onderstel voorzien worden ?
Zal het vervolg zeker bekijken  ;)

doomslu

Echt knap werk.
Zeker iets voor in de vitrine in 2014;) (een beetje off-topic)
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Steven123

#4
Citaat van: evan op 19 oktober 2012, 16:52:49 PM
... Het zal wel een zware lok worden :) ...
Ja daar heb je gelijk in  :D
Het gemiddelde gewicht van een gelijkaardig fabrieksmodel ken ik niet, maar op dit moment (zoals op de laatste foto) weegt hij 622 gram, moest dit in de toekomst tot aandrijf-problemen leiden dan kan ik aan de binnenkant (vooral de neuzen dan) nog wel wat massa weg frezen.  Er zal in elk geval een ruime vertragings-boite nodig zijn om genoeg koppel op de wielen te krijgen.  Maar daar heb ik wel vertrouwen in.

Citaat van: mivc057 op 19 oktober 2012, 17:40:57 PM
... Juist een vraagje , welke schaal gebruik je  en zal je model van een gemotoriseerd onderstel voorzien worden ? ...
De schaal is 1/32, dat is in modeltreinschalen schaal '1' (of 'G'?)  (de loc is iets langer dan 52cm)
Hij zal gemotoriseerd worden en RC bestuurd (afstandsbestuurd).  Het onderstel zal gemaakt worden nadat de kap zogoed als klaar is.

Citaat van: doomslu op 19 oktober 2012, 18:05:01 PM
Echt knap werk.
Zeker iets voor in de vitrine in 2014;) (een beetje off-topic)
haha, we zullen nog even afwachten of hij het wel waard is  :D
Zelfbouw Loc's:      Goedkoop kan (soms) ook

Havoc

Ja man, dat is om stil van te worden. Als je dat resultaat ziet en met wat voor een machines het gedaan is (niet de typische modelbouw Dremel...) kan je enkel respect hebben. Laat maar komen zou ik zeggen.

En ja, dat is 1/32 dus "spoor 1". Blij dat je een "echte" modelspoor schaal gebruikt. "G" is eigenlijk iets ongedefinieerd dat op sporen van 45mm rijdt. Meestal smalspoor, maar dat hoeft niet, het kan ook normaalspoorin een of andere verbasterde schaal zijn waarbij gefoefeld wordt om het op 45mm sporen te laten rijden (in de US is dat typisch 1/29). Met alle misverstanden vandien. Je keuze is prima en kan enkel tot aanbeveling strekken.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Kris

Hallo,
Dit is vakmanschap, duidelijk niet de eerste keer dat je aan houtbewerking doet, krijg je mdf voldoende afgedicht , vlak (vezels) met primer , soort?
U brengt mij op ideeen , ik heb ook al onderdelen in mdf gefreesd ( zie bootje ) maar altijd schrik gehad om dit materiaal voor treinonderdelen te gebruiken



Kris


railman56

het doet mij plezier U met de plannen een dienst te hebben bewezen.
zeer knap gedaan en ik ga dit draadje verder met aandacht volgen.
ooit wil ik deze loc eens met mijn eigen ogen zien (als het kan).
nog veel succes
marc
wat is het fijn om een beetje kind te zijn

Metpetergaathetbeter

om jaloers op te worden, blijkt voor jou een fluitje van een cent te zijn om zo iets te bouwen ! !

Groeten Peter ;)

Kees-Jan

Oh das mooi!

mvg,

Kees-Jan

maare.... dat onderschrift? Goedkoop? die frees is toch niet gratis?


Gerolf

Erg mooi project, Steven.
Goed gereedschap is het halve werk, maar er mee om kunnen gaan toch zeker ook  :)
622 gram? Valt nog mee voor een halve meter locomotief.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Peter

Prachtig model. Proficiat.
Alleen... het gewicht is wel aan de lage kant. Mijn Brawa V320 (H0) weegt  960 gram
Met vriendelijke groeten
Peter

Steven123

#12
Bedankt voor de reacties,

Citaat van: Kris op 19 oktober 2012, 20:29:38 PM
... krijg je mdf voldoende afgedicht , vlak (vezels) met primer , soort?
U brengt mij op ideeen , ik heb ook al onderdelen in mdf gefreesd ( zie bootje ) maar altijd schrik gehad om dit materiaal voor treinonderdelen te gebruiken...

Je kan mdf normaal gezien mooi afwerken, maar het is wel zo dat een 'plat vlak' veel makkelijker glad te krijgen is dan een complex onderdeel.  Ik heb het behoorlijk moeilijk om de boel mooi glad te krijgen - voornamelijk dan de rondingen en de hoekjes & kantjes waar je moeilijker bij kan.  Mdf voor 'treinonderdelen' zou ik zeker niet als 'ideaal' beschouwen; Koper, aluminium en pvc plastic-soorten blijven volgens mij de meest geschikte materialen voor dit soort projecten.  Ik maak zelf gebruik van mdf omdat ik daar graag mee werk en vroeger steeds zat te knutselen met hout. Het is eerder 'plamuur' waarmee je het glad krijgt dan de primer. (in mijn geval is de primer maar een fijne spuitnevel, er zullen zeker hout-primers zijn die je dikker kan aanbrengen en schuren)



Citaat van: railman56 op 21 oktober 2012, 21:51:09 PM
... ooit wil ik deze loc eens met mijn eigen ogen zien (als het kan)...

Dat moet 'ooit' wel eens lukken zou ik denken :D, het zal wel even duren voordat hij 'af' is, maar tegen dan hoop ik wel ergens eens terecht te kunnen om wat rond te bollen en dergelijke. Ik heb toch in elk geval interesse om in de toekomst een 'inzetbare' module te maken.
nogmaals bedankt ;)



Citaat van: Metpetergaathetbeter op 21 oktober 2012, 21:56:15 PM
...blijkt voor jou een fluitje van een cent te zijn om zo iets te bouwen ! !

Dat nu ook weer niet :D Ik vind het behoorlijk moeilijk om op schaal te werken en er zal zeker hier en daar wel een afwijking in terug te vinden zijn vrees ik.  Het fluitje heb ik al, nu nog de centen!  :P



Citaat van: Kees-Jan op 21 oktober 2012, 22:27:42 PM
maare.... dat onderschrift? Goedkoop? die frees is toch niet gratis?

Ik begrijp je bemerking, maar als je iemand met een porche ziet rijden betekend dat daarom niet altijd dat die persoon effectief een berg geld op z'n rekening heeft staan ;)  Ik heb als student van zodra ik kon altijd vakantiewerk gedaan en heb me door de jaren heen een klein (hout)machinepark bij elkaar gesprokkeld. (ipv een brommer zoals de meesten) Die grotere freesmachine (groen) heb ik dus op m'n 17e tweedehands aangekocht, ik ben er nu 24 dus dat is intussen al 7 jaar geleden.  De kleine bovenfrees (rood) heb ik rond dezelfde periode in de macro gekocht voor een kleine 50€, die gebruik ik regelmatig en buiten die 'kopieer-ring' die niet in het center staat ben ik daar altijd erg tevreden van geweest  :)
Je hebt helemaal geen zotte machines nodig voor een trein te bouwen, ik gebruik (uitgezonderd die deuren en uitfrezing stootblok) gewoon handgereedschap (scherpe jef-zaag, vijltjes, schuurblokje, beiteltjes, breekmes, winkelhaakje, lat, scherp potlood,...)

Met 'goedkoop kan ook' heb ik het over m'n eigen treinhobby-verleden waar ik als kind veel geld in stak (H0 baantje) en ik nu na jaren, de draad weer probeer op te pikken in een grotere schaal - maar met het doel zo weinig mogelijk uit te geven en plezier te hebben in 'alles zelf maken' met het materiaal dat ik hier thuis kan vinden, of goedkope alternatieven.  Ik ga hier niet beweren dat ik nooit geen geld meer ga uitgeven, maar ik kan het op z'n minst proberen in de perken te houden.  ;)   Het is eerder een motto waaraan ik mezelf regelmatig probeer te herinneren.



@ Gerolf & Peter
Ah, dan zit het wel goed denk ik.  Ik schat ruwweg dat hij ongeveer 2x dat gewicht zal hebben 'rijklaar'.  Er zal nog wel wat gewicht bijkomen met het onderstel (motor, tandwielen, wielassen, boord-accu, ontvanger en waarschijnlijk servo('s) voor de rijrichting en licht om te schakelen.)

Iedereen veel rijplezier en succes met de minibaantjes ;) (voor degene waarbij het van toepassing is)
Steven
Zelfbouw Loc's:      Goedkoop kan (soms) ook

2012


OMC

Knap werk! Dit project heeft mijn aandacht, ben dan ook wel eens benieuwd naar het eindrapport van deze loc. Hoever wil je gaan in de detaillering aan de buitenzijde en eventueel in de stuurpost?
Mvg, John

Info, foto's en video's nog steeds op www.railmedia.be