Bouw van NMBS HLD reeks 62 - The low budget way (1/32)(Om het een beetje overzichtelijk te houden, en het gebruik van de zoekfunctie efficiënt te doen verlopen bespreek ik de bouw apart in dit draadje)
Hallo beste vrienden,
Een aantal lezers hebben vast m'n post opgemerkt in de 'gezocht' rubriek, waarin ik vermelde dat ik me aan het voorbereiden was op de constructie van mijn volgende locomotief. Nu zullen er wel wat mensen denken van "
die eerste loc is nog niet klaar en hij is alweer met iets anders bezig..." Wel, dat kan ik moeilijk ontkennen natuurlijk, maar ik kan verzekeren dat er aan beide projecten zal gesleuteld worden. Als alles naar wens verloopt zouden de twee loc's rond ongeveer dezelfde periode rij-waardig moeten zijn. (een datum ga ik daar echter niet opplakken

)
De rede waarom ik nu aan de constructie ben begonnen heeft oa te maken met de opkomst van de winter. Alle hout-bewerkingen voer ik namelijk uit in onze kleine en eveneens niet geïsoleerde kelder. Wanneer het begint te vriezen is het er dus niet zo interessant om te werken. Het afwerken en maken van details doe ik vaak hier op de kamer, maar daar kan je dus pas aan beginnen als de houtconstructie ver genoeg staat. (waarmee ik momenteel bezig ben)
REEKS 62Ik ben een grote fan van het Belgische spoor, en loop al een tijdje rond met het idee om de diesel-loc 'reeks 62' na te bouwen. Deze zal mooi passen op het Belgisch diesel-rangeer-baantje dat ik ooit (in de verre toekomst) hoop te realiseren. Hoewel de meeste 62'ers tegenwoordig overgenomen zijn door infrabel zal ik de
groen/
gele versie maken met Nmbs opschriften (nostalgische redenen).
Ongeveer 2 weken geleden, op zondag 7 oktober ben ik naar de open bedrijvendag van 'Infrabel' geweest (Antwerpen-Noord).
Ik was daar foto's aan het trekken van de spoorweg-arbeiders die demonstraties uitvoerden met hun gereedschap toen ik door m'n lens in de verte een 62 zag staan... Ik ging een stapje rapper en tot mijn verbazing was de loc opengesteld voor het publiek!
Hieronder: De 6255 met beschildering van Infrabel.
Hieronder sta ik binnenin de cabine 

Het idee werd dus stevig aangewakkerd en op de terugweg naar huis kon ik dus al voorspellen wat er zou volgen;
opsnorren van extra informatie, en aanzichten vinden om een bouwplan uit te kunnen werken.
Je kan zowat alles terugvinden op google, maar deze keer kon ik toch echt niet vinden wat ik zocht. Na een paar uren zoeken heb ik dan de hulp van het forum ingeschakeld en werd ik geweldig snel geholpen door
railman56 (waarvoor dank

)
Ik heb dan de aanzichten in m'n CAD programma uitvergroot en ben beginnen nadenken over hoe ik de constructie het best zou aanpakken.
DE BOUWDe afgelopen dagen heb ik stevig doorgewerkt. Net zoals het vorige project zal ik hout gebruik voor de constructie en plastic-metaal resten voor de afwerking.
Ik begin met de 'kap' en laat het onderstel nog een tijdje achterwege. (mogelijk zal ik uiteindelijk toch metalen wielen aankopen, misschien ook niet)
De zijkanten zijn de eerste onderdelen die ik maak. Ik voorzie een 2/3 infrezing met de bovenfrees om een dunnere wand-dikte te bekomen.
Je kan het verschil merken wanneer de planken tegen elkaar staan
Hier werk ik met verstekken om de nodige massa in de neus te krijgen.
Na een lastig frees & schuur-proces begint de neus stilaan vorm te krijgen. Er zijn echter '2' neuzen aan de loc, waardoor ik alles twee keer mag uitvoeren 
Een ander prutsjobke is de basis voor de lampen (twee aan elke kant). De gaten worden later nog gemaskeerd door de uitstekende 'lamp-ringen(?)'
In de neuzen boor ik alvast gaatjes waardoor ik achteraf makkelijker de bedrading van de Led's kan doorvoeren.
Hier ben ik bezig aan het dak, welke over een mooie ronding beschikt. Iets 'mooi rond' schuren klinkt makkelijker dan het is 
Het aftekenen van de cabine ramen.
Uitboren en vijlen/schuren van de ramen.
Het dak is klaar om te lijmen. De cabine-ramen zijn ook gemonteerd maar moeten nog beter afgewerkt worden.
Hier is het dak wat meer in vorm gebracht.
De deuren van de 62 zitten niet gelijk met de zijwand, ze zitten iets dieper waardoor ik de deurgaten zal moeten uitfrezen...
Om dat op een deftige manier te kunnen uitvoeren heb ik een malletje gemaakt waarbij ik rekening houd met de bijkomende dikte van de kopieer-ring van m'n bovenfrees. Die ring heeft een afwijking (de frees zit niet exact in het middelpunt zoals dat zou moeten) Ik heb de afwijking zitten uitmeten en ik moet dus heel goed opletten dat ik het malletje 1,6mm meer naar rechts positioneer... Dan freest de frees waar ze zou moeten frezen.
Hieronder zie je de mal op de zijwand van de linker-neus gespannen, de deur van de rechter-neus is hier reeds uitgefreesd. Achteraf zullen er deuren in plastic in deze deurgaten gelijmd worden...
Omdat de fabrikant wist dat iemand die loc ooit zou nabouwen heeft hij voor het plezier de middelste deur iets minder lang gemaakt en voorzien van afgeronde hoeken...
Dus moet ik een tweede gat uitwerken in m'n malletje en een frees met kleinere radius gebruiken.
De bovenfrees is op zich zeker een gevaarlijk ding, maar de machine die in de houtbewerking de meeste verwondingen en vingers heeft gekost is de 'topie' freesmachine. Voor deze machine heb ik op m'n 17e een jaar lang weekendwerk gedaan in de Pizzahut Schoten

. Om risico te beperken gebruik ik hem slechts sporadisch, meestal als ik geen alternatief heb voor de bewerking.
In dit geval heb ik de machine gebruikt voor het wegfrezen van de 'buffer-blokken'
Hier is de buffer-blok weggefreesd.
Op het dak zijn ook 2 ventilatie-fan's voorzien. De fan's zitten in een soort 'plat vlak' met daarover een gebogen rooster die de ronding van het dak volgt.
Hieronder heb ik een aantal zaagsneden gemaakt in het dak.
Daarna kan ik het dak wegsteken met een beitel.
Hieronder zijn de buffer-balken aan beide kanten ingelijmd, verder is aan de onderkant een lange uitsparing gemaakt. De zijdeuren aan de neus-kant zijn met een beitel recht gestoken (was afgerond door de frees diameter). Onder de deuren zijn ook 'voet-gaten' gemaakt, waarbij er 3 van de 4 bijgewerkt moesten worden.
Na een hoop schuurwerk krijgt de kap een eerste spuitlaagje primer, met de bedoeling alle oneffenheden te accentueren. Hierop volgen dan verschillende uren waarbij ik zoveel mogelijk foutjes probeer weg te werken. Plamuren...schuren...plamuren...schuren...schuren...
Het heeft dan eerder wat weg van een carrosserie-restauratie...
Daarna spuit ik een 2e laagje primer, waarbij er toch al wat verbetering te zien is.
Zo staat hij er momenteel bij:
De eerstvolgende dingen die moeten gebeuren zijn:- Het plaatsen van deuren in de deurgaten
- Maken van de lange ventilatieroosters in de zijwanden
- De fan°gaten bijwerken en randen voorzien voor het aanbrengen van de gebogen rooster.
- Handvatten en basis details.
Zo, dat was het weer even

Bedankt voor het lezen en iedereen veel rijplezier

Steven