Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

welke decoder is nodig ?

Gestart door argilla, 16 oktober 2012, 14:03:07 PM

argilla

Onlangs ( jorisco veiling) heb ik een bloedmooie BigBoy,( maar werkelijk een mooie machtig machien  :P) van Bachmann Spectrum gekocht. Deze is reeds voorbereid voor DCC sound
.Dwz er zit een board in dus reeds DC. Welke decoder ESU of andere kan ik hier in pluggen om sound en smoke te hebben. Kan ik "ergens" de geluiden opladen ? Sorry maar dit heb ik nog nooit gedaan daar ik mijn locs reeds sound klaar aanschaf. Dus welk type decoder ( bachmann gebruikt dacht ik Digitrax als decoders i.e.g Amerikaans).
Kan het zijn dat ik misschien de board moet vervangen door een EU board of niet ?
Misschien iemand die dit reeds gedaan heeft ?
Bedankt alvast voor de hulp. ;)
Marc
sorry vergat te vertellen: MM3 protocol Roco 8 pins maar of dit terzake doet ???
Ik heb al wel op de rails gezet en alleen het head light brand Verder geen beweging( tiens normaal moet die toch rijden weleens waar zonder de toeters of bellen) De tender open en daar zat de overbrugging die ik reeds getrokken heb ( vandaar dat ik weet dat het 8 pins conector is.
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

dgrr57


argilla

Citaat van: dgrr57 op 16 oktober 2012, 14:09:50 PM
De sound files voor ESU staan HIER  ;)


sorry hoor hoe dat te doen ? wat heb ik nodig ? het is de eerste maal om te doen dus volledig leek.
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Ronald

Eh... Bachmann? Weet je dat zeker? In H0 hebben die geen BB.

ToThePoint

U kan kiezen he.
Bij esu heeft u verschillende modellen loksound v4. In de USA is er een versie die loksound select noemt en die pakke goedkoper is. Is er ook met het geluid van de big boy reeds ingeladen.
Van esu uit kan u een sound decoder krijgen met het geluid van de big boy reeds op.
Ik zag hier loksound decoders al voor 99 euro, een loksound select in de states is iets van een 70 euro transport inbegrepen.
Maar dat kan verkeren met de dollar-euro koers !
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Huugooke

#5
ik heb onder andere dit gevonden op de site bij Bachmann:
http://www.bachmanntrains.com/home-usa/products.php?act=viewProd&productId=4115
Van een "Big Boy" kan ik inderdaad niets vinden; dit is een 2-8-8-4 en een BB is een 4-8-8-4.
Volgens de beschrijving is er zelfs al een luidspreker ingebouwd.
Over hun sounddecoders heb ik dit gevonden:
http://www.bachmanntrains.com/home-usa/ez_content/dcc_quick_guide.pdf
Heb je een locprogrammer? Dat is de gemakkelijkste manier.
Je zegt dat er een overbrugging in de decodervatting zit? Dus ook geen "stille' DCC decoder?
Als je die op je (digitale) baan zet zou die er toch als een gek vandoor moeten gaan.

Ronald

Citaat van: ToThePoint op 16 oktober 2012, 14:30:29 PM

Bij esu heeft u verschillende modellen loksound v4. In de USA is er een versie die loksound select noemt en die pakke goedkoper is. Is er ook met het geluid van de big boy reeds ingeladen.

Wel oppassen... dit een een soort uitgeklede versie van de loksound en kan minder dan de normale decoders.

Citaat van: Huugooke op 16 oktober 2012, 17:41:59 PM

Over hun sounddecoders heb ik dit gevonden:
http://www.bachmanntrains.com/home-usa/ez_content/dcc_quick_guide.pdf
Heb je een locprogrammer? Dat is de gemakkelijkste manier.


Das een Tsunami van Soundtraxx. Hoef je verder geen programmer voor te hebben.

Esu wel en die heeft een prachtige V4.0 soundfile. Daarbij lijken er 2 locs te rijden omdat het een dubbele aandrijdfgroep betreft. Klinkt erg goed! Die kunje overigens ook voor de 2-8-8-4 gebruiken.

ToThePoint

Citaat van: Ronald op 16 oktober 2012, 18:21:44 PM

Wel oppassen... dit een een soort uitgeklede versie van de loksound en kan minder dan de normale decoders.

Heb er hier 2 liggen, mag u eens komen tonen wat het verschil is buiten dat men geen eigen custom soundfiles erop kan zetten.
De hardware is dezelfde alsook de soundfile voor de big boy.
Aangezien de vraagsteller geen nood heeft aan een zelf gemaakte sound (moet ge trouwens eens proberen) is de select versie van esu meer dan voldoende geschikt !

Ik heb eens geprobeert een custom soundfile te maken voor een andere lok, absoluut niet simpel om iets deftigs te brouwen.

Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Ronald

Sorry hoor.. wist niet dat je kwaad werd :o

Een file bouwen met de door Esu aangeleverde aparte files is niet zo moeilijk. De programmer laat wat dat betreft niet veel te wensen over.

En waarom zou je een select kopen als de normale versie hier in NL 105 euro kost? Als je wilt zetten ze er voor jou nog de gewenste file op. En anders komt hij maar naar mij toe, dan doe ik het. Voor nop ;)

argilla

Jawade niet goedkoop. Van €134 tot 207 ???
Zijn er geen alternatieven aub ? Mijn begroting voor dit jaar en dan nog Mechelen .Ik kan geen overschrijding doen van het budget zoals de NMBS  ;D
Enfin een alternatief dus, iemand een idee aub . Bovendien is dit een 21 pins en ik heb er eentje van 8 pins.
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

ToThePoint

Citaat van: argilla op 17 oktober 2012, 11:59:18 AM
Jawade niet goedkoop. Van €134 tot 207 ???
Zijn er geen alternatieven aub ? Mijn begroting voor dit jaar en dan nog Mechelen .Ik kan geen overschrijding doen van het budget zoals de NMBS  ;D
Enfin een alternatief dus, iemand een idee aub . Bovendien is dit een 21 pins en ik heb er eentje van 8 pins.

Heb je al een sound decoder dan met 8 pinnen ?
U kan een adapter ervoor krijgen of zelf iets bricoleren.
134€ de goedkoopste zegt u ?
Dan heeft u 1 niet goed gezocht en 2 niet gekeken wat andere hier poste.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI


argilla

bedankt voor de info ieder. Is er een verdeler hier in Vlaanderen die de cat N° 84464  8 pins in huis heeft of kan bestellen en de sound erop kan zetten ? Heb er geen flauw idee van.
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

bellejt

VBV Ingelmunster.Of je koopt hem en ik zet hem er wel op.Ik heb een locprogrammer.Maar VBV zal dat ook wel doen.Daar kosten ze normaal 99 euro.

argilla

Bedankt iedereen voor de info . Ga kontakt opnemen met VBV  ;)
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15