Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

stoomloc

Gestart door Havoc, 25 december 2005, 01:04:58 AM

Havoc

#15
De moed in beide handen genomen en dit eens afgewerkt. Alles uit elkaar gehaald. Uitlaat naar de schouw gebracht. Alles geschilderd, terug in elkaar. Van tafel laten vallen [B)]. Opnieuw uit elkaar, nieuwe leidingen gemaakt. Ketel terug geschilderd en alles terug in elkaar geprutst. Enfin, zo ziet het er nu uit:

Met vakantie voor onbepaalde duur.

janjozef

#16
zeg Johan daar kunt ge een artikel over schrijven voor MSM, het artikel staat bijna hier op het forum, echt prachtig man. proficiat man

Jan

Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Gerolf

#17
Ik kan JanJozef alleen maar bijtreden. Dit is prachtig, en zeker een artikel waard.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Havoc

#18
Bedankt voor de wierrook. Zelf zou ik graag nog een "1" in het geel op de zijkant zien. Dat zal zijn voor als er een airbrush is.

Een artikel is misschien niet echt zinvol en gezien de legale implicaties ook niet te doen. Ik bedoel daarmee het maken van de ketel en alle juridische rotzooi daarrond. Maw, wat als er iemand dat maakt volgens de plannen van het blad, en die ketel ontploft? Extreem misschien, maar zeker om aan te denken.

Voor de opvolger (minstens nog een jaartje geduld[:I]) zal er misschien meer interesse zijn. De bedoeling is om een reeks 70 in stoom-electrische tractie te maken, schaal 1:32. Maar ik moet eerst nog eens terug naar St-Gislain met mijn meter...
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Kedeng Kedeng

#19
citaat:
Geplaatst door Gerolf_Peeters

Ik kan JanJozef alleen maar bijtreden.

En ik ook. [:0][8D][:p]

Gerolf

#20
citaat:
Geplaatst door Havoc

... Maw, wat als er iemand dat maakt volgens de plannen van het blad, en die ketel ontploft? Extreem misschien, maar zeker om aan te denken...
Dat is inderdaad extreem. Als je zo redeneert kan MSM heel wat zelfbouw-artikels op zijn buik schrijven. Zelfs het hanteren van een compressor voor een airbrush is potentieel gevaarlijk, om over zelfbouwvoedingen, etsen en solderen nog te zwijgen.
Voeg een waarschuwing toe aan het artikel, desnoods in een groot kader, en de lezer is verwittigd.

Ik hoop dat we hier nooit de Amerikaanse toestanden krijgen, waar een fabrikant van barbeque-houtskool op zijn verpakking "pas op, brandbaar" moet zetten...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

DelticPower

#21
Hallo Havoc. Knap staaltje werk. In Ned. heeft de Ver.van Modelbouwers een speciale commissie die richtlijnen voor de stoomketels geeft en deze keuren. Vooral de ketels met de wat hogere drukken.
http://www.modelbouwers.nl/

Groeten van Jan

Havoc

#22
Ik geef je groot gelijk Gerolf, maar er is een verschil tussen een gekochte compressor gebruiken waar de fabrikant door typekeuringen etc de veiligheid van waarborgt "bij correct gebruik" en een zelf in elkaar gesoldeerde ketel volgens een plan. Er bestaan inderdaad richtlijnen voor modelstoomketels zoals Deltic meldt, maar deze zijn eigenlijk niet meer in orde met de laatste europeese richtlijnen. Omdat er nog niets anders is blijft men voorlopig de oude richtlijnen volgen. Er is trouwens ook gereedschap voor nodig dat niet direct in de meeste rommelkisten zit.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Gerolf

#23
citaat:
Geplaatst door Havoc
...Er is trouwens ook gereedschap voor nodig dat niet direct in de meeste rommelkisten zit.

... en zo kan je het hebben over gereedschappen voor de wat meer uit de kluiten gewassen modelbouwer. Waar zit het probleem?

Ik heb zo'n idee dat hier iemand - volkomen onterecht - plankenkoorts of, erger nog, faalangst heeft.
Johan, JE KAN HET !!
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Havoc

#24
Voor je het kan hebben over het grotere gereedschap zou je er op zijn minst correct mee moeten kunnen werken! Een vijl dat lukt nog, maar op de draaibank moet ik nog h??l v??l leren.

Sorry Gerolf, maar ik ben een beginner/knoeier eerste klasse. Die loc is gemaakt met trial-and-error. Blauwe spanen, geblokeerde motor, afgebroken ruimers en boren, gesmolten messing stukken, kapotte beitels etc.

Als je zo'n artikel wil kan je beter eens gaan aankloppen bij een club waar er mensen met meer ervaring zitten. Er is al eens een aanzet gegeven in MSM met de open deurdag van de Stoomgroep in Turnhout. Waarom daar niet gaan aankloppen? Er zijn er daar die spoor 1 rijden. En dan heb je nog KMYCA, Vorst en vergeet ik er zeker nog.

Dat is geen kwestie van zelfvertrouwen, maar van realisme. Ik kan een lekke band vervangen en begrijp hoe een automotor werkt, maar de rest doet de garagist, snap je?
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Havoc

#25
Wordt eentonig: foto's naar eigen webspace overgezet en opgekuist waar mogelijk.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Gerolf

#26
citaat:
Geplaatst door Havoc
Wordt eentonig: foto's naar eigen webspace overgezet en opgekuist waar mogelijk.
Ik vind het toch knap dat je dit voor ons wil doen [8D]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Havoc

#27
Het is niet slecht dat ik het doe want ik merk dat er toch redelijk wat foto's zijn waarvan de originelen missen. Ooit eens te goed opgekuist op mijn hard disc vrees ik.

Ik denk dat ik nu door de draadjes ben die ik zelf begonnen ben en waar "veel" foto's staan. Maar als ik zie wat er op photobucket nog staat dan moeten er nog posts zijn hier waar ik een foto gezet heb maar niet meer weet. Die opsporen is wat moeilijker.
Met vakantie voor onbepaalde duur.