Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Verf op decalpapier

Gestart door adrievans, 09 oktober 2012, 16:16:23 PM

adrievans

Binnenkort ga ik beginnen met het bedrukken/spuiten van een vrachtwagen in schaal 1:50 om te oefenen in het maken van decals per computer.
Het moet worden zoals de trekker op deze foto.



Omdat ik problemen voorzie met het spuiten van de smalle oranje band ben ik een proefje gestart met het verven van een strook decalpapier.



Dit daarna in smallere strookjes gesneden met een scherp mes en lineaal.



Daarna een proefmodel vrachtwagen uit mijn verzameling gekozen.



En de strookjes net als voorgedrukte decals erop geplakt.Deze zitten niet geheel recht maar dat was niet mijn prioriteit.



Doelstelling van dit proefje was of de verf op het decalpapier houd en of de verf goed blijft bij het snijden in kleine strookjes en bij het plakken rond kleine hoeken.
Mijns inziens is dit gelukt,misschien dat jullie hier iets aan hebben bij eigen projecten.
Als je voeten ruiken en je neus loopt ben je ondersteboven gebouwd.

marc goovaerts

Interessant. Welk type/merk van verf en decalpapier heb je gebruikt ?

adrievans

Een spuitbus die ik nog had,volgens de bus is het een alkyd verf,de decalvellen ooit ergens besteld.
Maar ik denk dat ieder soort (verf en papier) wel werkt.

Als je voeten ruiken en je neus loopt ben je ondersteboven gebouwd.

Rochevalien

interresante tip! komt wellicht nog eens van pas .

Huugooke

ik heb dat zelf al een paar keer toegepast. Je kan daar perfect ongebruikte decals van bijvoorbeeld vliegtuigmodellen voor gebruiken (had ik nog liggen uit mijn wilde jeugdjaren). Als verf het gewone assortiment van Revell, Humbroll, enz. De decal blijkt goed bestand tegen weekmakers en "setting solutions". Ideaal om "biesjes" te maken, bespaart je een hoop afplakwerk (en tape!)