Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

wissels omzetten (nog maar eens)

Gestart door Havoc, 07 oktober 2012, 13:46:09 PM

Havoc

Ben aan het zoeken hoe ik mijn wissels ga omzetten. Nu zijn er in Z wissels met spoelen, maar ik wil die zaken wel onderaan want ze zien er niet uit. Dan kan ik even goed andere aandrijvingen gebruiken. Heb hier wat zitten zoeken en het komt zowat neer op:

- ofwel koop je wisselaandrijvingen met alles op en aan: prijzig, toch zeker als je een behoorlijk schaduwstation moet uitrusten
- ofwel maak je ze zelf, maar veel win je niet en je bent er heel lang mee zoet.

Bijkomend probleem is dat Z aan de kleine kant is en de meeste commerciële wisselmotoren aan de grote kant zijn (in verhouding). In het schaduwstation komt dat niet goed uit omdat de motoren daar dicht bij elkaar moeten komen. Tenzij opnieuw een hoop knutselwerk.

Al bij al zijn er de volgende systemen:

- motoren (fulgurex, tortoise etc): prijzig en groot. Maar je hebt wel direct afschakeling en polarisatie erbij
- servo's: redelijk in prijs maar als je polarisatie wil komt er knutselwerk bij (en goeie schakelaars zijn ook niet gratis)
- spoelen: zelfde prijs als servo's ongeveer maar zelfde opmerkingen
- geheugendraad: volledig knutselwerk

Ik zie niet op tegen wat knutselwerk maar het moet realistisch blijven. Een volledige motoraandrijving is zelf te maken, maar ik heb geen goesting om er 100 te maken die nauwkeurig en klein genoeg zijn voor Z. Trouwens voor mij is het betrouwbaar schakelen veel belangrijker dan "traag" schakelen.

Servo's lijken nu de beste oplossing. Ik ben de stuurelectronica toch aan het ontwerpen, dus dat erbijnemen in 1 keer is te doen. Maar als er een hoop mechanica bijkomt voor polarisatie. Je kan eigenlijk niet zonder een montagesteun te maken en iets dat je erop kan monteren met schakelaar en aandrijving naar de tongen.

Heb eens een paar SEEP spoelen gekocht, maar dat lijkt me niks. Groot, onhandig en hoelang die "schakelaar" meegaat lijkt me een goeie vraag.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Klaas Zondervan

Al eens gedacht aan de befaamde Conrad aandrijvingen? Die hebben eindafschakeling en een polarisatiecontact.
Verder hebben ze als voordeel dat ze tamelijk goedkoop zijn.
Nadeel is dat ze bijna niet te repareren zijn als ze stuk zijn, maar daarvoor kun je er een paar op stock houden.
Als je er toch 100 nodig hebt, is 5 extra niet zo'n groot probleem.

PietB

Citaat van: Havoc op 07 oktober 2012, 13:46:09 PM
Servo's lijken nu de beste oplossing.
Lijkt me een verstandige insteek.
Citaat van: Havoc op 07 oktober 2012, 13:46:09 PM
Ik ben de stuurelectronica toch aan het ontwerpen, dus dat erbijnemen in 1 keer is te doen. Maar als er een hoop mechanica bijkomt voor polarisatie. Je kan eigenlijk niet zonder een montagesteun te maken en iets dat je erop kan monteren met schakelaar en aandrijving naar de tongen.
Ik denk dat er in het geval van de servo oplossing geen ernstig mechanisch probleem hoeft te zijn.
Gewoon twee micro-switches op de stuurarm van  de servo en je kunt de polaristatie (van het puntstuk neem ik aan) eenvoudig regelen.

grt Pieter.

Havoc

CiteerAl eens gedacht aan de befaamde Conrad aandrijvingen?

Nog niet aan de Conrad aandrijving gedacht. Maar ik moet daar toch een bestelling plaatsen dus zal ik er eens eentje mee bestellen om wat dichterbij te bekijken. Bedoel je deze 219999 - 89 ?

CiteerGewoon twee micro-switches op de stuurarm van  de servo

Tja, maar dan kan je evengoed die Conrad aandrijving nemen. Of niet soms? Servo (4 euro), microswitch (1.5 euro), samen ook 7 euro en compact is het dan niet meer.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

PietB

Ik zou het wel weten voor de zelfde prijs, ik vervang dan ook alle Conrads voor servo's
Die Conrad dingen zijn zo lawaaierig dat ik ze niet meer wil hebben.
Ze hoeven bij mij niet op de hoek van de straat te weten dat er een wissel omgaat.
Neen het zijn in mijn ogen prullen.
Er gaan er binnenkort 12 zo de vuil ton in.

grt Pieter.

Klaas Zondervan

#5
Citaat van: Havoc op 07 oktober 2012, 16:08:07 PM
Bedoel je deze 219999 - 89 ?
Nee, ik bedoel de 219998. Die heeft ook een contact voor de polariteitsomschakeling.
(Dat -89 is niet relevant voor het artikelnummer. Daaraan kunnen ze bij Conrad zien uit welke catalogus je de gegevens hebt gehaald)

CiteerTja, maar dan kan je evengoed die Conrad aandrijving nemen.
Dat hangt er vanaf. Zoals ik al zei, die Conrad dingen zijn niet super betrouwbaar. Het belangrijkste probleem zit hem in de contacten. Dat zijn niet meer dan lipjes van fosforbrons die tegen elkaar leunen. Dat is van een heel andere orde dan echte microswitches.

Bij wisselaandrijvingen is het altijd schipperen tussen kwaliteit en betrouwbaarheid enerzijds en prijs anderzijds. En de prijs gaat natuurlijk lekker doortellen als je er zoveel nodig hebt.

Ik heb op mijn baan maar 4 motorisch aangedreven wissels, en dan valt er nog wel wat zelf te knutselen. Als basis gebruik ik servo's, maar daar haal ik alles uit wat hem tot servo maakt. Potmeter er uit, begrenzingsnok afzagen, rode en zwarte draad rechtstreeks op de motor. Wat ik dan overhoud is een motor met tandwielvertraging. En daar bouw ik dan een mechaniek omheen voor de aandrijving van het wissel en de contacten.

jacques timmermans

Johan,

Principieel moet men voor, in de regel moeilijk toegankelijke schaduwstations, enkel  mechanisch duurzaam en elektrisch betrouwbaar schakelmateriaal gebruiken. Verzuimt men hieraan, dit kunnen vele redenen zijn, roept men wel de duivel over zich af! Zelfs bij goed materiaal kan het ook wel eens voorkomen dat men wel eens componenten moet vervangen, laat staan wanneer men met zelf in elkaar geknutselde toestanden een schaduwstation elektrisch en mechanisch wil besturen.

Ik kan je enkel aanraden om beproefd materiaal aan te schaffen; dit kan wel eens wat duurder uitvallen, maar dat weegt niet op tegen alle miserie achteraf. Immers de industrie kan het zich niet veroorloven om krakkemikkige aandrijvingen te ontwikkelen, alhoewel de ene aandrijving niet de andere is en kan ook niet voor elk doel optimaal ingezet worden. Dan spreek ik nog niet over de tijd en de financiële inspanning die je hiervoor nodig hebt om een degelijke wisselaandrijving zelf te ontwikkelen, naar mijn inzicht "verloren tijd" die je beter voor iets anders kunt gebruiken.

Jacques Timmermans   

Havoc

CiteerBij wisselaandrijvingen is het altijd schipperen tussen kwaliteit en betrouwbaarheid enerzijds en prijs anderzijds. En de prijs gaat natuurlijk lekker doortellen als je er zoveel nodig hebt.

Ik heb op mijn baan maar 4 motorisch aangedreven wissels, en dan valt er nog wel wat zelf te knutselen.

Akkoord, voor 4 wil ik het ook nog zelf doen. Ik zit ook nog eens met een plaatsprobleem de opstelsporen liggen op 20-25mm van elkaar. Die servo's zijn een dikke 15mm breed, dat zou prima zijn (heb er hier zo ergens liggen). Maar als het enige dat je overhoudt van een servo de motor en tandwielen zijn, dan is het wel een hele klus.

Jacques, ik kan je redenering prima volgen en ben er ook bijna mee eens. Enig probleem dat ik heb is dat als ik wat rondsurf die duurdere oplossingen niet veel beter schijnen. Ook zou ik graag weten wat jij dan aanbeveelt.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

PietB

Citaat van: Havoc op 07 oktober 2012, 21:44:46 PM
Ik zit ook nog eens met een plaatsprobleem de opstelsporen liggen op 20-25mm van elkaar. Die servo's zijn een dikke 15mm breed, dat zou prima zijn (heb er hier zo ergens liggen). Maar als het enige dat je overhoudt van een servo de motor en tandwielen zijn, dan is het wel een hele klus.
Je kunt ook met bowdenkabels werken, volkomen normaal in de rc-modelbouw wereld.
Een hoogte en richtings roer zit soms wel 60-100cm van hat zwaartepunt van een modelvliegtuig en de servo zit bij voorkeur onder het zwaartepunt
Dan is dit:

de oplossing en waarom niet in een schaduwstation.
Alle aandrijfmotoren op één locatie en de wissels bediend door middel van bowdenkabels.

grt Pieter.

jacques timmermans

Goede morgen Johan,

"Ook zou ik graag weten wat jij aanbeveelt" Een goede vraag! Ik moet je ronduit bekennen dat ik met spoor Z geen ervaring heb en het geen sinecure is om jou voor jouw, gezien het lastenboek, een goede wisselaandrijving aan te bevelen. Principieel kan je uit twee types kiezen: motorisch en elektromagnetisch aangedreven aandrijvingen, welke elk hun specifieke voor- en nadelen hebben.

Aangezien je tussen jouw opstelsporen maar 20 - 25 mm ruimte heb, zal het industriële aanbod maar zeer beperkt zijn; hetzij dat je je opstelsporen harp- of trapeziumvormig verlegd, zodat je de wisselaandrijvingen aan de buitenklant van de wissels kunt monteren. Daarom zou ik eerst het railplan definitief plannen en aan de hand hiervan uitkijken naar geschikte wisselaandrijvingen en dan pas een beslissing nemen. Ter informatie: in mijn schaduwstation gebruik ik de alom beproefde en zeer goed werkende elektromagnetische aandrijvingen van Peco (PL 10 W) die ik langs de wissels monteer (beeldmateriaal hierover kun je in mijn draadje in de rubriek ooit zal het klaar zijn . . . bekijken) en voor het zichtbare gedeelte wisselmotoren van NMW en Lux Modellbau beide met een ingebouwde wissellantaarn aandrijving.

Jacques Timmermans

ToThePoint

Citaat van: bossie op 07 oktober 2012, 16:14:44 PM
Ik zou het wel weten voor de zelfde prijs, ik vervang dan ook alle Conrads voor servo's
Die Conrad dingen zijn zo lawaaierig dat ik ze niet meer wil hebben.
Ze hoeven bij mij niet op de hoek van de straat te weten dat er een wissel omgaat.
Neen het zijn in mijn ogen prullen.
Er gaan er binnenkort 12 zo de vuil ton in.

grt Pieter.

Kan u ze beter aan de vraagsteller geven om eens te testen en te bestuderen.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

PietB

Citaat van: ToThePoint op 08 oktober 2012, 07:42:41 AM
Kan u ze beter aan de vraagsteller geven om eens te testen en te bestuderen.
Ik geloof dat ik er veel beter aan doe om de, volgens plan, gewoon weg te gooien.
Dan hoeft niemand zich meer aan deze ondingen te ergeren.

Steven123

Citaat van: bossie link=topic=15636.msg18 3728#msg183728 date=1349679404
Citaat van: ToThePoint op 08 oktober 2012, 07:42:41 AM
Kan u ze beter aan de vraagsteller geven om eens te testen en te bestuderen.
Ik geloof dat ik er veel beter aan doe om de, volgens plan, gewoon weg te gooien.
Dan hoeft niemand zich meer aan deze ondingen te ergeren.


Voor veel hobby's maakt het lawaai van een servo niets uit hoor, denk maar aan rc vliegtuigen, helis, auto's... robots...
Alleen al het elektrisch printje die in de servo zit kan interessant zijn, deze kan voor meer zaken gebruikt worden dan het aansturen van het kleine motortje binnenin... (navigatie verlichting, maïs pieper (=geluidsignaal voor het rc vliegtuig dat ergens in de (hoge) maïs is neergekomen...))

Iemand die veel aan zelfbouw doet is vaak opzoek naar de zeer kleine elektro motortjes die in zo'n servo's zitten,
het is vaak de tandwieloverbrenging die lawaai maakt en niet het motortje of elektronica.

Je doet ermee wat je wil uiteraard  :D, maar misschien kan je er iemand meer plezier mee doen dan je denkt.
In elk geval veel succes met je geluids-probleem  ;)
Groeten
Steven
Zelfbouw Loc's:      Goedkoop kan (soms) ook

PietB

Citaat van: Steven123 op 08 oktober 2012, 10:37:13 AM
het is vaak de tandwieloverbrenging die lawaai maakt en niet het motortje of elektronica.
[snip]
In elk geval veel succes met je geluids-probleem  ;)
Ja ik heb geen geluidsprobleem meer sinds ik servo's gebruik, dat is over sinds ik van de Conrads ben afgestapt.
Kijk maar eens naar dit filmpje en luister dan ook goed.
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=aREkYCfOdSc

grt Pieter.

Klaas Zondervan

Vraag aan Johan: kun je Z-wissels eigenlijk wel polariseren?
Ik heb eens op www.maerklin.de naar de handleiding gekeken, maar daar staat niets in over polariseren van het puntstuk.