het grote broertje

Gestart door Dirky, 06 oktober 2012, 22:52:38 PM

Dirky

Ditmaal avontuur ik me in de wereld van het tuinspoor. Het is wel leuk om met pastelkrijt een spoor 1 gebouw te weatheren nadat het met stopverf gepleisterd is. In regen en wind zal dit niet de juiste oplossing zijn.

Experimenteren is de boodschap:

Eerst de 2D tekening verschaald "*32/22.5"

Het seinhuis zal voor 90% uit VIKUPOR bestaan en volledig met de hand worden gemaakt. Deze avond heb ik de wandpanelen gezaagd en de hoeken onder 45° gezet zoals ik met de spoor 1 bouwpakketten en gebouwen doe. De deuren en vensters afgetekend en beginnen snijden...



Een gevel naast zijn kleiner broertje...


Dirky

De stap van H0 naar Spoor 1 was vrij groot. De stap van spoor 1 naar tuinspoor is ook een wereld van verschil. Dit raam is opgebouwd met PVC strips van 1mm dikte.


Dirky

Duidelijk niet veel tuinspoorders hier  :D
Maar ik volhard in de boosheid... ;)

Het dak is onderaan gemaakt van VIKUPOR en de schuine dakplaten VIKUNYL




Steven123

Citaat van: Dirky op 15 oktober 2012, 20:44:39 PM
Duidelijk niet veel tuinspoorders hier  :D
Maar ik volhard in de boosheid... ;)
...

Wel ik kan alvast bevestigen dat het er weer netjes uitziet, ben al benieuwd naar het eindresultaat  ;)
Spoor 1 is hier al te groot om te kunnen rijden, laat staan tuinspoor  :D
Zelfbouw Loc's:      Goedkoop kan (soms) ook

conducteur

#5
Vikupor ken ik, daar heb ik eens een restje van gekregen van je, wat is het andere? Iets vergelijkbaar? (neen ik ben geen tuinspoorder, ondanks een zeer grote tuin)
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Dirky

thanks...

VIKUNYL is volle PVC plaat. Veel harder maar ook gemakkelijk te snijden en schuren...

DWL

Dirky,

Ik reageer wel wat later, omdat ik hier maar af en toe langs kom.
Wat je daar bouwt ziet er wel prima uit, het materiaal zelf ken ik niet maar het ziet er wel degelijk uit en ik neem aan dat het dan ook buiten kan gebruikt worden, anders is het niet geschikt voor "tuinspoor".
Ik bouw wel mijn gebouwen zelf, meestal uit goedkopere materialen, omdat het toch in de tuin staat, en die vele details, zoals je daar zelf laat zien, die latten onderaan het dak, in principe niet zichtbaar zijn omdat de gebouwen ook meestal lager staan dan de toeschouwers.

Maar ik wil zeker een afbraak doen van de mooie uitvoering en kwaliteit van jouw product, ziet er wel geweldig uit... lijkt zelfs op het eerste zicht wat op het seinhuis in Wernigerode (D), hoofdplaats van het Harz-gebied, waar nog met "echte" stoomlocs wordt gereden.
Kan je die platen ook in een gewone winkel of doe het zelf vinden of ergens bestellen, dan wil ik wel even de prijzen bekijken ... indien dit wat meevalt kan ik het misschien ook gebruiken in bepaalde gevallen, wie weet ! ... een volledig afgewerkt product is dan meestal wel prijzig en ik houd ik van iets uniek, wat je nergens anders kan zien ... vandaar "zelfbouw" !!!
Lucien

Dirky

bedankt Lucien,

Wat ik hier gebruik is PVC plaatmateriaal. Daar heb je in wezen 2 hoofdvarianten in: "de volle PVC plaat" en "de schuim-PVC plaat". Ik gebruik die door elkaar.
Het lattenwerk onder het dak is inderdaad "overkill" maar het seinhuis werd aanvankelijk gebouwd op schaal 1/32 voor spoor 1 en dat gewoon naar een andere schaal vergroot.

PVC plaat is weersbestendig maar niet UV-bestendig dus moet er een verflaag op!

Havoc

Tuinspoor kan vanalles zijn en hoeft niet groot te zijn. Maar ik ben benieuwd wat het gaat worden.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

DWL

Voor alle duidelijkheid, bij mijn uitdrukking "tuinspoor" bedoel ik wel degelijk een effectieve  buitenbaan in de tuin, vandaar dat alles ook weerbestendig moet zijn.

( Dus bij mij was het geen verwijzing naar de schaal G of IIm of 1/29 te maken, alhoewel het deze schalen zijn die veelal buiten worden gebruikt.)
Lucien

Giovanni

Polyethyleen is goed voor buitenbebruik. Samen met een vriend heb ik voor de DAKAR 2003 een racewagen ( Jaguar ) gebouwd en de binnenschermen hiervan gemaakt en ze zijn nog steeds perfect. Mij lijkt een betere test niet mogelijk.

SuSke

probleem met PE is dat je het alleen mechanisch kan bevestigen op andere meterialen of onderling via thermisch lassen of extrusielassen
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Klaas Zondervan

Je kunt PE lijmen met secondenlijm, maar dan moet je de lijmvlakken voorbehandelen met een activator.
B.v. deze van Pattex: http://www.pattex.nl/nl/dhz/producten/secondelijmen/secondelijm-plastics.html
Maar ook andere merken hebben dit materiaal.

Dirky

Voor zover de kennis van mijn leverancier reikt, is ook PE onderhevig aan UV-straling. Het verlijmen met sekondenlijm kan ook maar voor de PE's met lagere densiteit. De PE HD1000 die we hier in cryo toepassingen gebruiken laat zich al helemaal niet meer verlijmen met sekondenlijm/activator.

Nu, ik gebruik PVC niet alleen maar omdat ik er voorraad van heb maar ook voor de verwerkbaarheid. Knippen, snijden, plakken, schuren, graveren, thermisch vervormen... alles kan. Behalve lasersnijden want dan komt een Chloor vrij!

Wat UV betreft:  ik bedoel niet dat een huisje dat 5 jaar in de zon staat helemaal uiteen zal vallen maar de plastics worden broos. Een simpel laagje verf zal de levensduur aanzienlijk verlengen.