De bouw van watertoren St. Gallen

Gestart door Giovanni, 06 oktober 2012, 00:37:39 AM

Kautenbach

hoi Giovanni,

mooi werk, blij dat je het toont, tof, leerzaam, ben heel benieuwd naar he resultaat, geen gemakkelijke klus met al die hoeken rondingen ect ect
groet, wim :)

Steven123

Ben ik het mee eens, mooi werk
het bouwproces toont vaak hoeveel werk er nodig is om een bepaald resultaat te bereiken, het zou jammer zijn dat niemand zich kan voorstellen wat erbij komt kijken  ;).
Je zit al lang in het vak zoals je eerder vermelde, dus maak je niet druk in de commentaar dat is nu eenmaal menselijk denk ik  8)
Nog veel succes
Zelfbouw Loc's:      Goedkoop kan (soms) ook

Jurgen

Ik denk niet dat je het mag zien als commentaar, maar eerder als een gezonde interesse in wat je doet en, vooral, hoe je het doet. Als we die interesse niet hadden, dan had MSM ook geen bestaansreden gehad.  :)
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

ToThePoint

Mooie dingen. En Idd nu heben we een idee waarom iets duur is cq veel werk is.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Gerolf

Tof dat je toch wat tussenstappen laat zien  8)
Het is inderdaad geen eenvoudige constructie.
Die wanden mooi passend krijgen is niet voor iedereen weggelegd
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Giovanni

Ik vond dit nog een van de eenvoudige watertorens, maar die 45 graden hoeken zullen inderdaad wel wat extra aandacht nodig hebben, daar ben ik nog niet geheel uit hoe die te maken. Maar goed, we hebben voor hetere vuren gestaan en het ding gaat hier niet eerder de deur uit of ik moet tevreden zijn. Oplossingen bedenk ik altijd tijdens het werk. Op die manier heb ik samen met een vriend ook een auto gebouwd voor de DAKAR 2003, maar dat verhaal hoort hier niet thuis. Echter, is daar interesse in, laat maar weten en ik verwijs u door.

Groetjes,
Giovanni

Havoc

CiteerOplossingen bedenk ik altijd tijdens het werk.

Tja... :D
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Jurgen

Een plaatje maken met hoeken van 45° voor de bodem en eentje dat iets kleiner is om de wanden tegen te kunnen plaatsen. Zo kan je de wanden in een perfecte hoek aan elkaar lijmen.
't Is maar een idee.  :)
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Dirky

bedankt voor de foto-reportage Giovanni.

Vraagje: Wat bedoel je met "lassend verlijmen" a.u.b?

Giovanni

Lassend verlijmen wil zeggen, dat d.m.v. de lijm het materiaal met elkaar versmelt. Daarna kan het afgebraamd en geschuurd worden en zul je geen naad meer zien. Ik heb alleen ervaring met EPS op dit gebied, maar ook andere kunststoffen kunnen op deze wijze samengevoegd worden.
Uiteraard zal ik over enkele dagen de vooruitgang weer tonen d.m.v. beelden.


Giovanni

Sorry, vergeet ik nog mijn vraag bij de foto te plaatsen.
Wat zijn die pinnekes, die ik uit de gevel zie steken. Da's vast niet om oe jas aan te hangen.
Bij voorbaat hartelijk dank voor uw antwoord.

Steven123

Citaat van: Giovanni op 11 oktober 2012, 15:50:34 PM
Sorry, vergeet ik nog mijn vraag bij de foto te plaatsen.
Wat zijn die pinnekes, die ik uit de gevel zie steken. Da's vast niet om oe jas aan te hangen.
Bij voorbaat hartelijk dank voor uw antwoord.

Ik zou denken dat dat met de constructie te maken heeft, het heeft ook wat weg van een plank-drager maar de muur waarop je loodrecht kijkt heeft op de grond ook nog een rij van die stangen. Op de muur links daarvan zit ook nog een oogvijs bovenaan voor een katrol of iets dergelijks.

Ik denk dat het de wapening is voor de vloer op elk verdiep, het lijkt toch in elk geval net boven de deur, en dan weer op eenzelfde afstand voor het volgende verdiep. Mogelijk zit er een trap aan die kant verwerkt waardoor de stangen niet op elke muur doorlopen?
Zelfbouw Loc's:      Goedkoop kan (soms) ook

Ernst Jorissen

Hallo.

Ik denk dat het kapstokken zijn maar ze hebben deze perongeluk op de verkeerde plaas bevestigt.
Ernst Jorissen
Spoor 1 MBSNederland

Gerolf

Dat het met de constructie van de toren zelf te maken heeft, lijkt me sterk.
Ik heb eerder het idee dat men ooit zinnens was om er een bijgebouwtje te plaatsen (of afdak)
De pinnen boven de ramen lijken me dan weer voor elektriciteits- of telefoonaansluitingen
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw