R rijtuigen Goover models

Gestart door dieselfreak, 05 oktober 2012, 11:38:42 AM

dieselfreak

Goed nieuws voor liefhebbers van NMBS materiaal in Tijdperk 3 en 4: Goover models gaat binnenkort de R rijtuigen uitbrengen:
http://www.goovermodels.com/Webshop.asp?cat=37096&scat=134143
Deze rijtuigen werden ingezet vanuit Gent op heelwat secundaire lijnen in heel Vlaanderen, o.a. naar Eeklo, Ronse, Antwerpen Linkeroever en De Panne. Een deel van deze rijtuigen diende ook als aanhangwagen voor de motorwagens van de reeks 43 en 44. Ze deden dienst vanaf de jaren 50 tot ver in de jaren 80. De rijtuigen kenden dus een veelzijdige inzet, het is dan ook een mooi initiatief van Goover models om deze rijtuigen in model uit te brengen.
MC

vyncky

David is weer op dreef....

werden deze rijtuigen ook in getrokken treinen gebruikt, of enkel als extra aan motorwagens?

met vriendelijke groeten,

Yannick
Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

mark7758

Ziet er wel zeer leuk uit.
Eerst eens 1 in mijn handen hebben en dan aanschaffen.
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

dieselfreak

#3
@ vyncky: Ja hoor, de R rijtuigen deden ook dienst in getrokken treinen, o.a. op de lijnen 58 Gent- Eeklo en lijn 59 Antwerpen- Gent. In het boek van Max Delie "NMBS kleuren 1961- 1970" staat een foto op blz. 62 genomen in wijlen het station Antwerpen Linkeroever. Oorspronkelijk waren ze volledig donkergroen geschilderd, vanaf de jaren 70 toen ze dienst deden als aanhangwagen voor de motorwagens kregen ze een rood- gele livrei.

@ mark7758: de foto's op de site van David laten nog niet het eindproduct zien, dit is nog maar een prototype.
MC

doomslu

Geheel terzijde: dit nieuws stond gisteren al te lezen in onze nieuwsbrief.  ;)

Mooi initiatief van David & co alweer.  :)
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Metpetergaathetbeter

wagons reden vroeger ook door De Pinte richting Oudenaarde(of Ronse) ?

groeten Peter ;)


dieselfreak

@ Peter: jawel, ze reden zowel op de verbinding Gent- Ronse als op de lijn Gent- Kortrijk tot vlak voor de electrificatie in 1980. Een foto van een groene 62'er met een sleep R rijtuigen vind je in het boek "75 jaar NMBS" van TSP.
MC

conducteur

Kan in modelspoormagazine eens een artikel komen over deze rijtuigen?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

dieselfreak

@ Rian: ik veronderstel dat er binnenkort wel een artikel in MSM zal verschijnen. Hier is alvast een foto van de R rijtuigen zoals ze eruit zagen in de jaren 60: http://rixke.tassignon.be/local/cache-vignettes/L500xH128/036-8-66a5d.jpg
Foto gevonden op de "Spoorse zolder" van Rixke Rail.
MC

Jurgen

Ik heb ze nooit weten rijden.

Werden ze in de jaren '80 nog steeds ingezet in heel België of was hun actieradius toen al ingekort?
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

dieselfreak

@ Jurgen: de laatste groene R rijtuigen zijn in november 1981 uit dienst genomen. De bijwagens van de motorstellen 43/44/45 hebben het volgehouden tot begin jaren 90. Deze zagen er uiterlijk ongeveer hetzelfde uit, enkel de schildering was anders (rood- geel en later blauw- geel). In het stoomcentrum van Maldegem is er nog eentje bewaard gebleven: http://www.stoomcentrum.be/JPG/materieel/np73410.jpg
De bijwagens kenden een ruimere inzet dan de R rijtuigen, je kon ze niet alleen in Vlaanderen aantreffen maar ook op sommige diesellijnen in Wallonië.
MC

Jurgen

Dan heb ik de R-rijtuigen nooit weten rijden, ik ben pas in 1982 geboren.

De bijwagens heb ik voor zo ver ik weet alleen maar op foto's gezien en dan in stoomcentrum. Maar verder zeggen deze rijtuigen mij niet veel.

Bedankt voor het antwoord.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Metpetergaathetbeter

Bij het uitkomen of bij aanvang verkoop zal er ongetwijfeld een artikel komen over de wagon en een test of bespreking van het schaalmodel, zo zijn we dat toch gewoon bij MSM!

groeten Peter ;)

doomslu

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 06 oktober 2012, 17:31:00 PM
Bij het uitkomen of bij aanvang verkoop zal er ongetwijfeld een artikel komen over de wagon en een test of bespreking van het schaalmodel, zo zijn we dat toch gewoon bij MSM!

groeten Peter ;)
De zoektocht naar informatie over de rijtuigen is een week geleden al ingezet.  ;)
Nu wachten op een testexemplaar...
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

prulleman

al vind ik de R-rijtuigen niet bepaald erg knap, ik vind het toch knap van Goover om weer eens een "gat" op te vullen. Er zal sowieso belangstelling voor zijn. En als we toch over "speciallekes" praten, waarom geen BELGISCHE PAKWAGENS, of Postwagens (of stellen) of Generatorwagens.  Er zijn zo nog veel dingskes te doen. chapeau voor wie eraan begint