Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Internationale trein 495/496 Maastricht-Basel

Gestart door Maarten, 05 oktober 2012, 00:22:13 AM

Maarten

Even voorstellen als nieuwkomer op dit forum.

Als Nederlander die jaarlijks met de trein naar de Belgische Ardennen gaat om daar rond te stappen ben ik bevangen geraakt door het Belgische spoor. Ik ben bezig te kijken naar de internationale trein 495/496 die van Maastricht via Liege Guillemins naar Basel reed.

Ik heb al dankbaar gebruik gemaakt van de websites:
beluxtrains.net voor deze trein in 1991,
beluxtrains.net voor deze trein in 1990,
en:
vonderruhren.de

en voorts de reacties van mensen op het Nederlandse forum.

Ik heb mij inmiddels aangemeld op MSM omdat ik mogelijk nog dankbaar gebruik wil maken van de specifieke kennis die op dit forum aanwezig is.

Ik ben al begonnen de trein anno 1990 en 1991 na te bootsen in HO, vooralsnog met nog enige foutjes en ontbrekingen

Met nog een ontbrekend Belgische DMS-rijtuig heb ik deze 1990 1991 versie:

Waarbij het B rijtuig van de SBB een 12-ramer is terwijl het eigenlijk een 11-ramer zou moeten zijn. Het oranje SNCB I10 B-rijtuig heb ik nu als een airco-rijtuig.

Voor de 1990 versie heb ik een CFL Wegmann rijtuig met een te modern logo (dat had ik niet goed door):

Al doende leert men.

en ik heb nu een simpel ogend Piko model van het SNCF rijtuig. De ROCO versie is mooier, maar ja.


En helaas heb ik nog geen passende loc, want de ROCO SNCB 2024 die ik wel heb reed niet op dit traject. Ik zou wat dat betreft nog een blauwe diesel 55 en/of een elektroloc 27 moeten hebben.

Tot zover voor nu. Ik hoop veel inspiratie op te kunnen doen en veel te leren van wat ik op dit forum allemaal tegenkom.

vriendelijke groeten,
Maarten
met de groeten van Maarten

Metpetergaathetbeter

#1
Maarten,
welkom hier op het forum en wij hopen dat jij hier een interessante tijd kunt doorbrengen.Verder succes met het zoeken naar de ontbrekende stukken en je troosten met de gedachte dat er bij deze treinen door pech of nazicht van deze wagons, als eens een rijtuig meereed die niet in de gebruikelijke kleur of samenstelling was !
Groeten Peter ;)

Steven123

Hallo Maarten, welkom  ;)
Ziet er interessant uit, als ik het goed begrijp heb je nog geen (spoor)baan aangelegd.
Heb je al een idee voor het ontwerp?  Volledig ardennen, grens Belgïe/NL(seinen),... ?

Ben eens benieuwd, Nog veel succes!
Groeten
Steven
Zelfbouw Loc's:      Goedkoop kan (soms) ook

Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Maarten

Dank voor de reacties  :D

Ik heb nog geen baan, en feitelijk heb ik er ook geen ruimte voor. Maar ik heb wel een idee voor een soort driedimensionaal schilderij met wat diepte. Dit functioneert dan eigenlijk als opstelvitrine maar dan met aankleding. Het plan is om er aankoppelbare modules bij te maken met bochten en omhaalspoor aan de achterkant zodat als ik het schilderij van de wand afneem een trein rond kan laten rijden. Veel meer zit er niet voor mij in op de schaal van een beperkt appartement.
Van de schilderijlijst zullen nog afbeeldingen volgen. De ruwbouw ben ik al aan het voorbereiden van oude profiellatten van negentiende eeuwse deurkozijnen.

Overigens net een bestelling gedaan voor een diesel 55, dus dat zou de trein al verder vervolmaken. Het plan is ook om op de expo in Mechelen te gaan kijken. Wie weet wat daar nog te vinden is.  :D

groeten
Maarten
met de groeten van Maarten

Metpetergaathetbeter

misschien meteen eens naar de forum-meet en greet komen op zater-en zondag  om 14 uur

Groeten Peter ;)

Maarten

Wie weet Peter  :D

Ik moet nog kijken hoe laat ik er kan zijn.

Verder hier nog wat bewegend beeldmateriaal. Het jaartal klopt niet helemaal maar leuk filmpje van Liege Guillemins in 1994 met warempel vanaf 36.51 de beoogde trein nog steeds die binnen komt rijden met de diesel 5540, en waarbij de SBB rijtuigen worden opgepikt door de elektrische 2705 om te rijden naar Maastricht. (nota bene, SBB B-rijtuig nog met oud logo). De versie met slechts de 2 SBB rijtuigen heb ik op Beluxtrains.net voor sommige dagen gezien in 1991, 1992 en 1993.

Verder veel treinbewegingen, ook internationaal en natuurlijk veel sncb locs in bedrijf.
met de groeten van Maarten

Maarten

@ Peter, bij nader inzien moet ik natuurlijk om 2 uur aanwezig kunnen zijn op de expo, anders wordt het een beetje krap tijd  :D

Ik zal eens zien of ik de vriend waarmee ik ga mee kan halen naar de meet en greet.
met de groeten van Maarten

Maarten

Tadaa, vandaag arriveerde hier een geschikte loc voor ervoor. :D
Van het weekend eens een foto maken. Na werktijd hier te donker daarvoor.
met de groeten van Maarten

ems

Citaat van: Maarten op 05 oktober 2012, 11:33:11 AM
Het jaartal klopt niet helemaal maar leuk filmpje van Liege Guillemins in 1994 met warempel vanaf 36.51 de beoogde trein nog steeds die binnen komt rijden met de diesel 5540
Waarbij er achter de loc een I4-B meerijdt ipv een (als ik het goed heb) I10-B.

Erg interessante trein, op een even interessante route!
Ik zit nog te wachten op de B-models 5510 en dan kan ik eindelijk ook de diverse treinen correct formeren.
Groet, Edwin

Maarten

Ha Edwin,

was het dan enkel de 5510 die hierop mee reed?

groeten
Maarten
met de groeten van Maarten

mark7758

nee. Alle blauwe 55ers waren standaard te vinden tussen Luik en Luxemburg voor alle mogelijke treinen op die route.
Meestal personen maar goederen kwam ook voor.
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

Maarten

Gelukkig  ;D

Probeer dit weekend goede foto te plaatsen van de zojuist gearriveerde 5529 van B-models die hier luid zijn rondes maakt.
met de groeten van Maarten

Maarten

met de groeten van Maarten

Metpetergaathetbeter

dit draadje en het filmpje bekeken (met nog steeds die vreselijke stem) geen I4A maar een I4AB(half eerste/half 2de klasse) trouwens een gezocht rijtuig dat ik nog niet vond!

Groeten Peter ;)