Vaste baan, hybridebaan of een modulebaan

Gestart door Koen, 03 oktober 2012, 13:05:45 PM

froelants

Definitie van een rondel: http://www.woorden-boek.nl/woord/rondel je kan het woord ook intypen in google afbeeldingen zoeken.
AC modulebaan naar fremo B96 (hoogte,connectors = eigen norm) - loconet HDL - Intellibox Originele - Loc's mix van merken.https://www.lmtc.be/drupal/?q=blogs/froelants

dgrr57

Citaat van: Koen op 04 oktober 2012, 09:03:25 AM
Ik denk dat dit een typisch Vlaams woord is  :) . Wij gebruiken ook rondel of rondsel voor een klemring.

Mvg
Koen
Rondelle is een Frans woord  ;)

Havoc

Tja, als 'chus d'oranche" nederlands is, dan kan dat ook wel zeker   :-X  (sorry was gisteren in Sneek en dat was iets dat me weer eens opgevallen is)
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Klaas Zondervan

Als je het in Sneek hebt gezien, dan was het geen Nederlands, maar Fries. 8)

PeterC

Citaat van: Havoc op 06 oktober 2012, 12:58:49 PM
Tja, als 'chus d'oranche" nederlands is, dan kan dat ook wel zeker   :-X  (sorry was gisteren in Sneek en dat was iets dat me weer eens opgevallen is)

Tijdens het verlof in Spa gehoord: "chus d'oranche de pomme" en dan mag je niet lachen  :D :D :D
En bij de bakker "wit pain" en de bakker kwam met acht broden af... ...in plaats van één wit brood...

We zijn wel Koen's draadje aan het 'bevuilen'...
Groetjes, Peter


Havoc

We kunnen altijd zo'n draadje starten in het geëigende forum. Nu ja, rondel wordt soms ook nog voor iets anders gebruikt, maar we houden het kindvriendelijk nietwaar?

Om even terug naar het topic te gaan: hybride baan. Wat is daar nu eigenlijk het voordeel aan? Als je de hybride baan niet groot genoeg kan maken om als zelfstandige baan te gebruiken dan heb je er toch geen voordelen aan tov alles in modules? En dezelfde redenering: als ze toch groot genoeg is, dan is er toch geen reden om modules te maken? Ik zie maar enkele scenarios waar het zin kan hebben. Bvb voor een deur, of een kast waar je vaak in moet. Dan kan je snel de baan bruikbaar maken en terug opruimen. Of zie ik dat verkeerd?
Met vakantie voor onbepaalde duur.

loco

Koen,
Ik ben verrast om te horen dat je uiteindelijk gaat voor een ander concept. Persoonlijk zou ik ook kiezen voor een hybride oplossing. Het voordeel is inderdaad dat je uw modules geen beperking in afmeting, maar ook geen beperking in afwerking en tijd hebben. Je kunt ze één voor één afwerken afhankelijk van de beschikbare tijd, terwijl je de andere modules toch kunt gebruiken om (naakt) rond te rijden. Bovendien veranderen de technieken en de attributen voortdurend, waardoor je dit verschil ook gaat merken op uw modules. Dit zien sommigen misschien als een nadeel, maar het voordeel is dat je evolueert met de tijd en technieken en dat je niet noodzakelijk oudere modules noodzakelijk opnieuw moet voorzien van scenery. Persoonlijk vind ik het ook een voordeel dat je een module mee kunt pakken naar een andere plaats (bvb living of bij vrienden) om daar tegen een rustig tempo te werken. En terwijl je toch muziek speelt dwalen soms je gedachten af naar de module die daar staat te wachten en zo kan je ideeën onmiddellijk toepassen. Kwestie van de twee passies steeds te combineren. Misschien kan je een muziekfabriek maken?
Tot in de Nekker.

Koen

@Johan,

Ik denk dat Loco uitgebreid de voordelen van een hybride baan aanhaalt. Persoonlijk vind ik dat je, zoals Loco zegt, niet strikt aan bepaalde afmetingen moet houden. Bovendien zou ik bij een hybride ook het landschap in verschillende segmenten maken (zoals men dit in Miniature Wonderland toepast).
Je kan een klein deel tot in detail afwerken om dan op de baan te plaatsen.

@Loco,
Ik vrees dat je met afdwalende gedachten niet echt bevorderlijk zijn voor een samenspel met verschillende muzikanten. Dat zou niet echt klinken  ;D.
Een muziekfabriek is misschien een goed idee  ;).
Het is een feit dat je een module kan verplaatsen naar de living waarbij je niet apart hoeft te zitten om te bouwen. Goed idee  :P
Tot in de Nekker.


Mvg
Koen
Nooit te oud om te leren

Havoc

Ja, maar wat is dan het voordeel met een zuivere modulebaan? Of noem het een segmentbaan, sommigen hier maken dat onderscheid, ik niet.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Klaas Zondervan

Er is een subtiel verschil tussen modules en segmenten. Modules zijn wel segmenten, maar segmenten zijn niet altijd modules. Bij een modulebaan hebben de modules modulaire afmetingen. Dat wil zeggen dat op elkaar passende afmetingen hebben. Als je b.v kiest voor een modulaire maat van 60 cm, dan kun je modules maken van 60 bij 60, maar ook van 60 bij 120 of 60 bij 180. Kies je ervoor om ook modules van 90 cm of 150 cm te maken, dan is je modulaire maat feitelijk 30 cm omdat je met veelvouden van 30 cm werkt.
Bij segmenten kun je de afmetingen vrij kiezen. Je kunt b.v. segmenten maken van 130 cm en van 143 cm, om maar een voorbeeld te noemen. Die twee getallen hebben geen gemeenschappelijke basis, en dus is er geen sprake van een modulaire maat.

Kees-Jan

Met de ruimte die je hebt is het belangrijk om niet te groot te gaan beginnen.

Met een vast deel (schaduw station(s)) als basis kun je het zo gek gaan maken als je wilt.

Verschillende thema's etc en zo te demonteren van de delen dat ze ook mee te nemen zijn naar beurs of waar dan ook.

succes,

Kees-Jan

bollen neus

Yep, begin klein en als je in een verder stadium bent en een heel pakje zelf hebt bijgeleerd en meer zult kunnen kan je altijd uitbreiden dat lijkt me gemakkelijker dan nu een enorm groot project beginnen en na een paar maanden later tot de conclussie komen dat je het niet volledig gaat kunnen afwerken of klaarspelen. Zo krijg je enkel een afkeer om verder te doen met jou hobby en das nie de bedoeling peis ik? :)
Eerst kruipen, dan staan, en dan pas kleine stapjes doen, lopen komt nadien en als ge dan nog beter zijt gaat ge kunnen spurten, snap je? ;)

Gerolf

Koen is al veel meer dan een kruipertje, hoor  ;)
Ik zou zeker ook voor bakken gaan, ook als ik zelf opnieuw zou moeten beginnen.
Hou wel je grotere plan in de gaten, en werk daar naar toe. Maak dus eerst een groot plan, deel het op in bakken, en bouw ze dan

Maak eerst de lege bakken (en poten) met een goed verbindingssysteem, ... en denk ook aan achtergrond, fries, verlichting, ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Koen

Bedankt allemaal voor jullie reactie.
Ik denk dat er heel wat voor en nadelen zijn maar één ding is zeker: een vaste baan is van de lijst geschrapt.

@Eric,

Ik ben in ieder geval van plan om de zaak heel anders aan te pakken. Het geheel opdelen in kleinere delen is een must. Afhankelijk van de tijd kan dan deel per deel afgewerkt worden.


@Gerolf,
Ik zit tussen het kruipen en het gaan  ;).  Ik heb in ieder geval nog veel te leren (maar dat doen we elke dag hé   :)). De vorige baan heeft in ieder geval laten inzien dat er toch nog een aantal fouten gemaakt werden die essentieel zijn om de baan mooi af te werken. Rijden deed deze baan perfect maar naar landschapsinplanting was deze baan niet echt ideaal  :-[.
Het belangrijkste is dat ik er iets uit geleerd heb.
Ik heb al een zeer mooi concept in gedachte dat in eerste instantie eenvoudig is maar waar uitbreiding perfect mogelijk is. Op deze wijze krijg je relatief snel een gedeelte dat afgewerkt en functioneel is.
Nadien kan ik er dan telkens modules aan toevoegen.
Ik ga in ieder geval eerst alle bakken met toebehoren klaar maken om dan stelselmatig het project verder uit te werken.

Mvg
Koen
Nooit te oud om te leren

Peter

Mijn baan is een "vaste" baan, maar het landschap bestaat uit losse delen, op een ondergrond van Styrodur die op het lattenframe van de baan zelf steunt.
Het voordeel is dat je deze delen gemakkelijk aan een tafel of zo kan afwerken, ze zijn vrij licht (in gewicht) en nadien bij problemen aan de baan makkelijk wegneembaar, zodat ik overal aankan. (zie mijn draadje "Schwarzwaldbahn")
Met vriendelijke groeten
Peter