Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

MSM 118 Treinen uit de printer

Gestart door MARKLINRIJDER, 02 oktober 2012, 23:58:35 PM

martintje

Jean Paul, ik denk dat je over een klein stukje van mij heb t heen gelezen.
Ik maak het me ook makkelijk, als ik een huisje wil maken, teken ik die in de pc, graveer het styreen, snij de kozijnen in zelkfklevend folie met de plotter, en heb zo al een huisje in basis.
Dit omdat het sneller werkt om alles met de hand te doen, slaters te kopen en dat soort gein. ik heb een eigen bedrijf en dus ook ook geen zakken vol uren per dag over.
Ik heb een stationsgebouw zo in een weekend gebouwd ipv in 6 maanden.
Ik heb het wel zelf moeten tekenen, uit moeten dokteren, en de wanden samen moeten lijmen en de details zelf moeten maken.
Maar ik denk bij elk detail, hoe kan ik dat het snelst bouwen en met welke HULPmiddelen.
Zelfs al zou je huisjes printen, en de rest van de baan zelf opbouwen, hele bergen printen lijkt me sowieso kostbaar, dan ben je geen modelkopert.
Ik vraag me dan alleen openlijk af, ook al heb je er geen tijd voor, of je op den duur dezelfde tevredenheid en genoegdoening uit je hobby haalt als toen je alles nog maakte met een X acto mesje in je hand.
Er zijn ook drommen mensen die rijdend materieel kopen en in vitrines zetten, dat noem ik modelkoperts ( waar ook helemaal niks op tegen is natuurlijk)  en niet bouwers als ze het opeens gaan printen
Als dat zo is, dan zoek ik een foto van een Rembrandt schilderij, print die uit, doe er een lijst omheen en ik zeg dat ik kunstschilder ben  ;) [size=78%]... hooguit een lijstenmaker lijkt me [/size] :)
Mvg Marty

Val-Rikard

Het doet mij een beetje denken aan de tijd dat monniken letter voor letter een tekst schilderden. Het waren kunstwerkjes. Als je daar tegen een vergelijking maakt met een drukkerij is dit een gans ander verhaal. Het is op deze wijze betaalbaarder en sneller te verspreiden. Alleen het element kunst is er uit, de waarde van iets dat in massa voorkomt is lager dan iets wat uniek is...

Dirky

Een trein uit de printer; Volgens mij zal de 3D printer voor ons modelbouwers, nooit meer worden dan een hulpmiddel om hier en daar een stukje te printen. Wat David hier doet is puur pionierswerk waar ik veel respect voor heb. Iemand moet het doen want de technologie moet nu aan de verschillende markten aangepast worden.
Maar voorlopig bewijzen al de experimenten dat de technologie nog niet klaar is voor mensen met ons gemiddeld budget. Alle stukjes moet nabewerkt worden omdat er bramen aanhangen en oppervlakken niet glad zijn. Sommige materialen hebben dan weer geen bramen maar daar zijn de scherpe hoeken dan verdwenen en licht afgerond...

Wat ik in 't korte zie verschijnen is het fenomeen dat al een tijdje "normaal" is in Duitsland op enkele forums i.v.m. bijvoorbeeld CNC frezen. Stuur me je file door, ik frees je wel een stukje! Enkele bouwers zullen dan ook een 3D printer aanschaffen en uit "vriendschap" stukjes printen. Vergelijk het een beetje met Gerolf die voor Peter een roostertje etst.

Beroepshalve (cryogene vriezers)  laat ik soms complexe stukken printen. Stukken die op geen enkele andere manier kunnen gemaakt worden. Die dingen zijn gewoon de perfectie zelf maar de factuur die er mee gepaard gaat laat het nog eens extra voelen dat het perfect is.


Als hulpmiddel voor het maken van scenery zaken zie ik het dan wel weer zitten. File van een arcade-muurtje downloaden en het flinterdun, zonder veel materiaal, printen en op de plank kleven. Geen gesmos met mallen en plaaster. Stukken voor huisjes... goodbye Slaters!
En of die muren nu van plaaster zijn of geprint, wat maakt het uit? Het is toch de uiteindelijk verflaag en de weathering en het groen erop dat ervoor zorgt dat je baan aantrekkelijk is...

Dus zeker nog een lange weg te gaan maar hij komt die modelbouwers 3D printer!

MARKLINRIJDER

Dirky,

De printers die aan onze eisen kunnen voldoen zijn al lang een feit.  Sommigen zijn betaalbaar andere NOG niet.

Het grootste probleem schuilt hem vooraal in de materialen waarin geprint wordt, te broos, te weinig detail, te flexibel,......
en dat materiaal moet dan nog bewerkbaar zijn met de machine.

De kunst bestaat er dus in het juiste materiaal voor de juiste machine.
Onlangs is er zelfs geprint met houtstof.

Wat CNC betreft, deze zijn momenteel betaalbaar maar........ ook niet alles is te maken met deze toepassing. 

Ik heb hier menig design die niet op de CNC gemaakt kunnen worden omwille van de kleinst mogelijke radius van freesjes.
Ook hier is dus nog nabewerking vandoen.

Kortom elke techniek heeft zijn voor en nadelen.  Mijn bedoeling is dat de 3D print techniek te optimaliseren naar modelbouw.
Hiervoor werk ik samen met 3 bedrijven die printers bouwen.

De 3 bedrijven zijn kleine telgen, die openstaan om mee te zoeken. 
Wat jammer genoeg bij de grote niet van toepassing is.

Grtjs,

David

Driesel


De 3D-print-techniek kan ook een hulp zijn voor het bouwen van modellen:

Ik schafte mij deze neus van een Benelux-stuurrijtuig in N aan, ontworpen door Mitchell http://www.shapeways.com/shops/SpoorObjecten:



Een Minitrix ICR-rijtuig werd verzaagd. De geprinte neus werd eraan gelijmd en dan werd alles zo vlak mogelijk geschuurd. Na spuiten en kopraampjes inzetten werd het dus deze:






Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

MARKLINRIJDER

Vandaag stond dit nog op de printer, ruw geprint.

Printscreen van de software, printer tafel

Geassembleerd:

Onderzijde:


Wordt vervolgd......

Grtjs,

David

MARKLINRIJDER

#37
Nog maar eens wat geprint ter analyse:



Grtjs,

David

nicolasdj

Zal dit de printer zijn die mijn verwachting overtreft op het vlak van 3D printing voor modelbouw?

Super hoge resolutie:
http://3dprinting.com/3dprinters/the-new-unirapid-3-sla-3d-printer-with-crazy-resolution/

Een betaalbare printer:
http://formlabs.com/

;D

MARKLINRIJDER

Nicolas,

De Form zal er niet komen, de unirapid is te duur voor hobby gebruik.

Grtjs,

David

Kris

Hallo,
David , van waar het bericht dat de formlab niet komt , ik dacht dat de productie gestart was

Kris

MARKLINRIJDER


Dirky

Volgens een bericht in een engineering newsletter las ik recent dat alles verder loopt, uitlevering desnoods via India zal gebeuren...

Het zou niet de eerste keer zijn dat een bedrijf bewust een patent negeert en na het opsouperen van de winsten hun bedrijfje gewoon over kop laten gaan!

nicolasdj

Citaat van: MARKLINRIJDER op 17 maart 2013, 19:08:27 PM
Nicolas,

De Form zal er niet komen, de unirapid is te duur voor hobby gebruik.

Grtjs,

David


Ik vond het al verdacht dat een machine die krak dezelfde technologie gebruikt als de gepatenteerde 3D systems zomaar op de markt kon komen.  :-\
Het zou spijtig zijn dat deze niet op de markt komt. Als ik het bekeek, was dit voor zowel mijn professionele als hobby doeleinden geschikt.
Als je dit relatief bekijkt, kost dit evenveel als een A0+ plotter, zo duur is dit niet voor een professional. (David, voor jouw een goede zaak, ben je tenminste je klant niet kwijt  ;) )

Kris

#44
Hallo,
Ik wist dat er problemen waren over een patent maar de productie van de machines ( lijkt) door te gaan , ik heb de link van David eens gelezen , ik vrees dat ze vertrokken zijn voor jaren aangezien hun voornaamste mark de VS is zullen ze (indien er niet vlug een uitspraak komt) niet veel moeten leveren. via India een US
patent schenden en in de VS proberen in te voeren zal niet lukken vrees ik , had het een Europees patent geweest dan kwam het wel de VS binnen ...