Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

massadetectie en volgledjes

Gestart door GTTtommy, 02 oktober 2012, 19:11:30 PM

GTTtommy

ja ik heb de componenten bij Ger***ka gehaald,
voor het aantal stuks dat ik nodig heb, kom ik goedkoper uit bij hun,
;)

ik ga even de printjes optekenen,
en ga kijken wat t gemakelijkste is voor te realiseren,

ikzelf heb nog niet veel goede ervaringen met diode's  (echte diode's, geen LED) van op het werk,
dus ik denk toch dat ik voor de IC ga gaan, en voor dit beetje in prijsverschil, dit maakt de zaak ook niet,
het is op zich toch al niet de goedkoopste hobby  :P  natuurlijk werk je dit zelf wel in de hand  ;D


GTTtommy

hallo,
blijkbaar zou er iets bestaan, hoe moet ik het opschrijven...
een soort bar, waar je weerstanden inklikt, zo dat alle weerstanden aan 1 kant verbonden zijn,  welk is dit juist?
en kan je hier diode's inklikken??

Klaas Zondervan

Citaat van: GTTtommy op 13 oktober 2012, 11:07:22 AM
voor het aantal stuks dat ik nodig heb, kom ik goedkoper uit bij hun,
Dat is waar, maar als je later meer met elektronica gaat doen dan zal je steeds meer in bulk gaan kopen. Dan hoef je niet steeds voor 8 stuks naar de winkel.
Een diode is toch een betrekkelijk eenvoudig ding, daar valt toch niet zo veel aan te snappen?

Die bar waar je weerstanden in klikt, dat heet een array. Dat is feitelijk één behuizing waar meerdere weerstanden in zitten, die aan één kant aan elkaar zitten.
Dat bestaat ook met diodes.

GTTtommy

ja ik ken de werking van een diode, het laat spanning door naar 1 kant, en spert ze naar de andere kant
maar op het werk, met elektrische sloten, zit ook een diode, en gemiddeld gaat er 1 op 5 stuk..
de stuurspanning is 12V DC en ze krijgen 11.9V DC a 11.5V (hangt van de afstand af) en toch smoort er 20% op, gewoon alle diode's er tussenuit gedaan, en alles werkt zoals het moet, 
maar met die diodes is wel handiger te verwerken :)
nu kan ik die zogenaamde "array" gebruiken met diode's, en klaar is het, anders moet er nog een print voor gemaakt worden :)
een van de dagen eens een S88-achtig ding aanschaffen, en zien of alles dan nog werkt, nu werk genoeg om al mijn rails door te slijpen(C-rails) vanonder en aan elke rail een draadje te solderen...  :o

Geert

Ik heb ineens al een link gemaakt naar je elektronika winkel  ;)

http://www.geronika.be/shop/onderdelen.html?cat=5993

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

PietB

Citaat van: GTTtommy op 13 oktober 2012, 11:52:16 AM
nu werk genoeg om al mijn rails door te slijpen(C-rails) vanonder en aan elke rail een draadje te solderen...  :o
Vergeet niet de linker naar rechter rail doorverbinding aan beide kanten te verwijderen.
http://www.modelbaan.ath.cx/bezetmelding/
Afbeelding 3 op de bovenstaande pagina.

GTTtommy

Citaat van: bossie op 13 oktober 2012, 15:12:29 PM
Citaat van: GTTtommy op 13 oktober 2012, 11:52:16 AM
nu werk genoeg om al mijn rails door te slijpen(C-rails) vanonder en aan elke rail een draadje te solderen...  :o
Vergeet niet de linker naar rechter rail doorverbinding aan beide kanten te verwijderen.
http://www.modelbaan.ath.cx/bezetmelding/
Afbeelding 3 op de bovenstaande pagina.


daarom zei ik ook het vet gedrukte

PietB

Sorry hoor, ik probeerde je alleen voor een veel gemaakte fout te behoeden.

GTTtommy

hallo,
ja dat weet ik, en apprecieer ik ook,
ik wow alleen maar zeggen dat ik dit al vermeld had,
toch bedankt, en sorry als dit aanvallend overkwam
mijn excuses

mvgr

GTTtommy

al 26 rails gedaan,
geslepen, gesoldeerd, gaatje door het hout geboord, rood isolatortje erop, en terugplaatsen, 
gelukkig heb ik kabels van het werk 16x0,50°(zijn bijna op :o), 16 verschillende kleurtjes  :) zo kan ik er later nog aan uit  ;D

PietB

Die rode isolatie stukjes zijn erg duur, zeker als je ze in grote hoeveelheden gebruikt.
Ik maak gebruik van 3mm krimpkous van Conrad.
Of deze Set als je het netjes in een doosje wilt hebben.
Dat ziet er dan zo uit:

En aan de onderkant:

Sorry voor de onscherpte maar dit was even iets te dichtbij voor mijn phone.

Maar het gaat om het idee, toch?

grt Pieter.

GTTtommy

hallo,
bedankt voor het goede idee, goed gevonden.
maar ik heb veel van die rode dinkskes,  :P
dus ik gebruik die voorlopig maar tot ze op zijn.

mvgr

GTTtommy

net al mijn sporen al verder doorgeslepen,
maar nog geen draadjes aan gesoldeerd,
en een ondergronds sporenplan getekend in wintrack,



dit ga ik op een vezelplaatje plakken van 3 a 4mm dik, (met verstevigingen onder)
en in elke rail een gaatje boren voor een 5mm led,

word nog vervolgd, gaat alleen niet zo snel meer gaan, vriendin moet niet meer op stage in het weekend, alleen nog in de week 1 late, dan kan ik nog even voort werken,  :P

word vervolgt in ieder geval,

mvgr
Tom

PietB

Tommy, je kiest er voor om ieder rail deel een detectie contact te geven, en niet om blokken, samengesteld uit meerdere rails te maken?
Dat begrijp ik uit jouw verhaal, dus als ik het verkeerd begrijp laat dat dan even weten.
Ik vraag dit omdat als je later met blokken gaat werken en daar bezet secties in maakt je er voor moet zorgen dat je kleinste blok langer is dan je langste trein.
Dit is een veel gehanteerde vuistregel omdat programma's zoals koploper er van uitgaan dat als de laatste bezetmelder in de rijrichting, een bezet aan de centrale geeft dat dan het gehele voorgaande blok als 'vrij' kan worden beschouwd.

Ik wilde je dit meegeven voor het geval je later gaat automatiseren.

grt Pieter.

GTTtommy

hallo,
ja, ik wil inderdaad massadetectie, dit houd in, meerdere rails, die 1 blok worden,  (ong 8 rails bij mij)
maar elke rail heeft een ledje, en dit gaat aan als er een trein/wiel opstaat
ik zal dit even verduidelijken met een tekening

niet op mijn tekenkunsten letten, het is maar snel snel gedaan  :-\