Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

massadetectie en volgledjes

Gestart door GTTtommy, 02 oktober 2012, 19:11:30 PM

Klaas Zondervan

Tom, heb je mijn oplossing al gezien? Zie reactie #13.

ToThePoint

#31
Citaat van: Klaas Zondervan op 10 oktober 2012, 16:14:57 PM
Citaat van: bossie op 10 oktober 2012, 14:28:19 PM
Maar dwalen we niet erg af......?
We dwalen inderdaad een beetje af.
Maar ik heb nog niemand horen zeggen dat mijn oplossing niet deugt, dus laten we eerst afwachten wat Tom er van vindt als hij zich weer meldt.

LOL uw oplossing ?
Wie zei dat het simpel op te lossen is met LED+weerstand ?
Het zal proefondervindelijk moeten vast gesteld worden want de S88 ziet geen massa meer door de diode in serie. Veel zal afhangen hoe de S88 is samengesteld. Als dat met optocouplers is is er geen probleem. Is dat rechtstreeks aan de ingang van een IC dan zal de technische gegevens van dat ic bepalen of er een logische 0 word gedetecteert.


@Geert

U maakt het inderdaad nodeloos ingewikkeld. Ik kan niet meer volgen en heb platte band aan de fiets.

@ de vraagsteller

Nu weten we nog niet wat uw bedoeling is.
Gaat u de rail die dient voor de detectie opdelen in verschillende stukken ? Of op elke detectie rail slechts 1 led ?
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

GTTtommy

Citaat van: Klaas Zondervan op 10 oktober 2012, 17:32:51 PM
Tom, heb je mijn oplossing al gezien? Zie reactie #13.
ik had hierover nog een vraagje,
zie tekening.


mvgr

GTTtommy

#33
Citaat van: ToThePoint op 10 oktober 2012, 18:02:14 PM
@ de vraagsteller

Nu weten we nog niet wat uw bedoeling is.
Gaat u de rail die dient voor de detectie opdelen in verschillende stukken ? Of op elke detectie rail slechts 1 led ?

je hebt massadetectie

|sectie 1-------------------------    |sectie2--|sectie 3--------------------|sectie 4-----|
|rail1|rail2|rail3|rail4|rail5|rail6|rail7|rail8|rail9|rail10|rail11|rail12|rail13|rail14|
|led-| led-| led-||led-|led-| led-||led-| led-| led-||led-| led-| led-||led-| led-| led-|

dus elke rail heeft een eigen ledje (zo kan ik zien waar de trein/geloste wagon staat)  bv op rail 3,
dan moet sectie 1 bezet melden, en de led van ENKEL EN ALLEEN rail 3 branden,

ik ga een blad (met hierop de rails (niv-1)) afdrukken (op A5) en in elke (getekende) rail een ledje steken

als ik die schakeling met NAND poort gebruik, zou ik volgens een collega best een mini condensator' tje  op de voeding zetten,  15nano f.  fzo iets zei hij,
klopt dit?

@geert, was jij ook van Nijlen??


Klaas Zondervan

Tom, waarschijnlijk weet je niet genoeg over de werking van de s88.
Daarbij loopt de stroom uit de ingang van de s88 naar de massa, en in mijn schema door de diode.
Jij veronderstelt waarschijnlijk dat de stroom de andere kant op loopt.

GTTtommy

de stroom loopt "tussen haakjes" alltijd van + naar -,  volgens de regels van de elektriciteit,
maar ik ken bijna nagenoeg niets van elektronica, daarom dat ik hier mijn vraag stel en zo ook mee de kenners hun ervaring(en) kunnen delen,
dus de 2 schakelingen kunnen werken?
ik zal morgen na het werk eens lans Ger***ka (weet niet of je een winkelnaam mag noemen hier) rijden voor wat componentjes te halen
of vrijdag,
jammer dat ik nog geen S88 of idem product heb, een van de dagen ook eens bestellen (niet van marklin of viessmann, veel te duur)
iets dat iemand mij heeft aangeraden in een ander draadje van me
(als dat er nog is, nu met het nieuwe forum)

kan het geen kwaad om de massa van de digitale spanning en de- van de 5V. gelijkspanning samen te nemen?

alvast bedankt iedereen voor jullie reacties en mee te helpen denken,
mvgr
Tom

(verdere reacties lees ik morgen)

Klaas Zondervan

Citaat van: GTTtommy op 10 oktober 2012, 19:34:17 PM
de stroom loopt "tussen haakjes" alltijd van + naar -,  volgens de regels van de elektriciteit,
Helemaal correct. En in dit geval komt de plus uit de s88 en de massa vormt de min. Dus loopt de stroom uit de s88 naar de massa toe.

ToThePoint

#37
Citaat van: GTTtommy op 10 oktober 2012, 18:14:06 PM

als ik die schakeling met NAND poort gebruik, zou ik volgens een collega best een mini condensator' tje  op de voeding zetten,  15nano f.  fzo iets zei hij,
klopt dit?

@geert, was jij ook van Nijlen??

Nodeloos duurder en zal niet werken. Zie de logische tabellen van een (N)AND gate op het net.
Neem het schema wat Klaas tekende.
Verbind idd de - met de massadraad.
Echter de S88 ziet slechts een zijde van de digitale spanning, maar vermoed dat met de vertragingen van de componenten in de S88 dit geen issue zal zijn. Veel hangt af van het digitaal protocol dat u gaat gebruiken.
Testen zou ik zeggen.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Klaas Zondervan

Citaat van: ToThePoint op 11 oktober 2012, 01:16:21 AM
Echter de S88 ziet slechts een zijde van de digitale spanning,
Hier moet ik je toch even corrigeren. De s88 heeft weinig van doen met de digitale spanning. Hij heeft een gemeenschappelijke massa met de digitale spanning, maar werkt intern met een gelijkspanningsvoeding van +5V.
Elke ingang van de s88 is een CMOS-input, en die wordt intern met een pull-up weerstand aan +5V getrokken. Zodra een wielstel contact maakt tussen de doorgaande massaspoorstaaf en de geisoleerde sectie, komt de ingang aan massa te liggen. Ik neem toch aan dat jij voldoende elektronica kennis hebt om je daar een voorstelling bij te maken.
Zo niet, dan wil ik met alle plezier een tekeningetje maken van de s88-ingang.

ToThePoint

Citaat van: Klaas Zondervan op 11 oktober 2012, 08:32:13 AM
Citaat van: ToThePoint op 11 oktober 2012, 01:16:21 AM
Echter de S88 ziet slechts een zijde van de digitale spanning,
Hier moet ik je toch even corrigeren. De s88 heeft weinig van doen met de digitale spanning. Hij heeft een gemeenschappelijke massa met de digitale spanning, maar werkt intern met een gelijkspanningsvoeding van +5V.
Elke ingang van de s88 is een CMOS-input, en die wordt intern met een pull-up weerstand aan +5V getrokken. Zodra een wielstel contact maakt tussen de doorgaande massaspoorstaaf en de geisoleerde sectie, komt de ingang aan massa te liggen. Ik neem toch aan dat jij voldoende elektronica kennis hebt om je daar een voorstelling bij te maken.
Zo niet, dan wil ik met alle plezier een tekeningetje maken van de s88-ingang.

Was maar een hersenspinsel van mij Klaas. Uw uiteenzetting ivm de s88 klopt als een zwerende vinger.
Soit ben benieuwd naar het gebricoleer van de vraagsteller en wat zijn bevindingen zijn. Vooral hoe hij het aanpakt.
Dus na de theorie de praktijk pictures !
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

GTTtommy

hallo;
zo meteen de componenten halen,
ik laat jullie mijn bevindingen weten,
groetjes

PietB


Geert

Citaat van: GTTtommy op 10 oktober 2012, 18:14:06 PM
als ik die schakeling met NAND poort gebruik, zou ik volgens een collega best een mini condensator' tje  op de voeding zetten,  15nano f.  fzo iets zei hij,
klopt dit?

Bij logische poorten wordt direct aan het IC tussen de massa en plus een condensator geplaatst om deze te ontstoren. Meestal 10nF, maar 15nF kan ook. Ik heb IC voetjes waar deze al mee opzitten op pin 7 en 14 (of 8-16 10-20 enz...).


Geert

Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

GTTtommy

hallo,
hoe kan ik weten aan welke poot welk moet aangesloten worden?
hier staat nergens iets op (op de ic)

Steven123

Je moet de sheet opzoeken op het internet en daarin staat al de info normaal gezien.
Ik ken de ic niet, maar die hebben toch vaak zo'n "C'-vormig inkeeping vormpje aan 1 kant? (vanaf daar meestal 1...2...3)
Zelfbouw Loc's:      Goedkoop kan (soms) ook