Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

massadetectie en volgledjes

Gestart door GTTtommy, 02 oktober 2012, 19:11:30 PM

Klaas Zondervan

Het is maar hoe je het bekijkt.
De s88 heeft intern een pull-up weerstand die de ingang naar +5V trekt. Om hem te activeren moet je de ingang naar massa trekken.
Door de diodes is het dus òf sectie 1, òf sectie 2, òf sectie 3, enz.  die hem naar massa trekt.
Vandaar dat het in mijn ogen een OF-schakeling is.

Geert

Allebei gelijk dan, maar de uwe het blijft wel de eenvoudigste oplossing.

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

Steam.N

Citaat van: Geert op 10 oktober 2012, 12:33:39 PM
... het blijft wel de eenvoudigste oplossing.  ...
Klopt. En zonder problemen uitbreidbaar, ook.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

PietB

Citaat van: Geert op 10 oktober 2012, 12:33:39 PM
Allebei gelijk dan
Dat kan natuurlijk niet als je verschillende dingen beweert.
De oplossing is in mijn optiek de volgende:
De ingang van de S88 is '0' als ingang 1 of ingang 2 of ingang 3 of ingang 'n' aan de massa ligt.
Dus is het een of poort.

grt Pieter.

Geert

Wat jij doet is de logica omkeren door invertors op de ingangen en uitgang van de OR poort te plaatsen, volgens de logica is dit gelijk aan een AND poort. Waar is de tijd dat we nog booleaanse logica kregen op school...

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

Klaas Zondervan

Geert, je denkt te veel aan positieve logica waar massa = 0 en +voeding =1.

In dit geval is het net andersom, omdat de s88 ingang geactiveerd wordt als hij aan massa ligt, kun je stellen dat massa =1 en +5V =0.
En dan is het wel degelijk een OF-poort.

Maar je kan het ook gewoon functioneel bekijken zonder je te bekreunen om de regels van de Booleaanse logica.
Als minstens 1 van de secties aan massa ligt, dan ligt de ingang van de s88 aan massa, en dat is toch wat we willen bereiken.

ToThePoint

Volgens mij is het ook OR (engels voor OF) en niet AND (engels voor EN) want dan dienen alle 4 de ingang actief te zijn.
AND ==> ingang 1 EN ingang 2 EN ingang 3 EN ingang 4 kan niet werken met een bewegende trein want dan moeten alle sectie belast zijn. Het ogenblik dat de trein een der sectie's verlaat brand de led niet meer.
Als een detectiezone van de S88 inderdaad onderverdeeld word in bv 4 stukken is dat het schema dat de beste keuze is met de minste componenten.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

PietB

Citaat van: Geert op 10 oktober 2012, 13:15:47 PM
Wat jij doet is de logica omkeren door invertors op de ingangen en uitgang van de OR poort te plaatsen, volgens de logica is dit gelijk aan een AND poort. Waar is de tijd dat we nog booleaanse logica kregen op school...
Hi Geert, leuke verhandeling maar in essentie helemaal fout gedacht hoor!
Ik heb het anders op de HTS geleerd, dan dat jij nu schrijft.
Het is en blijft een OR(of) gate.
Kijk maar eens bij deze uitleg:
http://www.davdata.nl/digit1.html
Maar dwalen we niet erg af......?

grt Pieter.

ToThePoint

Citaat van: bossie op 10 oktober 2012, 14:28:19 PM
Citaat van: Geert op 10 oktober 2012, 13:15:47 PM
Wat jij doet is de logica omkeren door invertors op de ingangen en uitgang van de OR poort te plaatsen, volgens de logica is dit gelijk aan een AND poort. Waar is de tijd dat we nog booleaanse logica kregen op school...
Hi Geert, leuke verhandeling maar in essentie helemaal fout gedacht hoor!
Ik heb het anders op de HTS geleerd, dan dat jij nu schrijft.
Het is en blijft een OR(of) gate.
Kijk maar eens bij deze uitleg:
http://www.davdata.nl/digit1.html
Maar dwalen we niet erg af......?

grt Pieter.

Weet ik niet zo, in elk geval als men een OR gate inverteerd wodt dat en NOR poort en geen and.
Een xor zal het wel niet worden  ;D
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Klaas Zondervan

Citaat van: bossie op 10 oktober 2012, 14:28:19 PM
Maar dwalen we niet erg af......?
We dwalen inderdaad een beetje af.
Maar ik heb nog niemand horen zeggen dat mijn oplossing niet deugt, dus laten we eerst afwachten wat Tom er van vindt als hij zich weer meldt.

Geert

Je moet wel lezen wat ik schrijf: "door invertors op de ingangen en uitgang van de OR poort te plaatsen, volgens de logica is dit gelijk aan een AND poort"

waarheidtabel AND poort:

In1     In2      AND(In1,In2)
0        0          0
0        1          0
1        0          0
1        1          1

waarheidstabel OR poort waarbij ingangen en uitgangen geïnverteerd worden:

In1  INV(In1)     In2 INV(In1)    OR(INV(In1),INV(In2))    INV(OR)
                           
  0      1               0      1                    1                                  0
  0      1               1      0                    1                                  0
  1      0               0      1                    1                                  0
  1      0               1      0                    0                                  1

Geert 
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

Klaas Zondervan

Geert, wat maak je het toch ingewikkeld. Als je voor dit geval nou gewoon aanneemt dat massa=logisch"1" en +5V is logisch "0", dan heb je dat hele invertorverhaal toch niet nodig?

GTTtommy

hallo,
wat een massa reactie's ineens..  :D
dank jullie allen voor het mee denken,
de 5V tranfo is idd een gelijkstroom tranfo (van 4.7V)

ik wil 2 dingen, namelijk

1)led-opvolging
elke rail appart kunnen bekijken via de ledjes
dus als er 1 wagonnentje lost van de sleep, dat ik kan zien op welke rail deze exact staat,


2)massadetectie
voor de massadetectie moeten er BV 6rails samen werken (daarom normaal een AND-gate)
waarom nu een N-AND-gate??
nu worden alle ingangen "kunstmatig" hoog gehouden door op elke ingang een 10K weerstand te zetten,  en is de uitgang LAAG,
omdat de NAND gate 5V krijgt, en stuurt is dit (volgens mij) niet voldoende voor de Massadetectie,  daarom converteer ik deze spanning via de transistor naar de digitale spanning die de S88 normaal krijgt.

alvast bedankt jullie allemaal
:)

Geert

Nu zwijgen we terug, er staat nochtans een eenvoudige oplossing voor je probleem... ;)

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

GTTtommy

Citaat van: ToThePoint op 10 oktober 2012, 08:11:31 AM
Trouwens de gebruikte IC's zijn dat geen CMOSsen reeks 4000 waar motorola een eigen nr aan geeft ?
Me dunkt komt die IC overeen met een 4068.

dit klopt,
het is een C-MOS IC 4068 DIP