massadetectie en volgledjes

Gestart door GTTtommy, 02 oktober 2012, 19:11:30 PM

GTTtommy

hallo,
ik wil voor mijn baan op niv. -1 het volgende doen
-ik wil massadetectie (voor heel mijn baan)
-ik wil een plan maken van niv -1 waarop elke rail is getekend, en ik wil hier in elk stukje rail (op het plan) een led steken,  dwz dat ik elke rail moet isoleren, en met een draadje een led aansluiten, maar hoe kan ik mijn massadetectie behouden?

ik heb het een en het ander uitgewerkt via een NOF-gate
alleen weet ik niet of dit de juiste spanning(en) aankan,


kunnen jullie mij hierin helpen?
thnx

(dikke tekens zijn bijgevoegd)

Geert

Ik veronderstel dat die dioden Ledjes zijn?

Je gaat massadetectie doen, dit wil zeggen dat als er één van de afzonderlijke sporen logisch '0' wordt dat de S88 terugmelder ook logisch '0' (massa!) moet worden. Dit kan je best doen met een gewone AND-gate. Wordt er één of meerdere  ingangen van de AND-gate '0' dat is de uitgang ook '0'. 

Voor een zekere logische '1' op de ingang van de AND-gate kan je best ook een R van 10k per ingang naar de voedingsspanning leggen.

Deze voedingsspanning mag 5V zijn, zolang je maar de massa van deze voedingsspanning ook koppelt met de spanning van de rails (niet deze op je middenrail)

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

GTTtommy

#2
als je dit met een AND-poort doet,
bedoel je dat alle ingangen hoog zijn zonder dat er massa (via een wiel) opgezet word,
als er een wiel op komt, word deze rail laag, en word de uitgang(van and-poort) ook laag, zodat de S88 deze detecteerd,
(detecteerd een S88 en hoog of laag signaal voor bezet te melden?)

en voor de ingangen die ik niet gebruik, daar zet ik gewoon de (+)spanning op?(met een weerstand van 10K??)

of waar moet ik juist die weerstand van 10k zetten??
nog extra tussen de (+) en de ingang van de AND-poort?


die diode's die ik tekende zijn LED's  (die pijltjes kreeg ik er niet meer bij)

bedankt voor het antwoord
groetjes

GTTtommy

#3
ik heb nog een schakeling uitgetekend,
deze is beter denk ik


mvgr

tekening nog iets aangepast

GTTtommy

dit topic word zoveel gelezen...
maar niet op gereageerd... jammer... :(

doomslu

Citaat van: GTTtommy op 09 oktober 2012, 21:43:07 PM
dit topic word zoveel gelezen...
maar niet op gereageerd... jammer... :(
Dit gaat mijn petje te boven, en ik zal niet de enige zijn...  ???
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Geert

Hoi, je gebruikt nu een NAND gate die je inverteerd met een transistor. En zo kom je weer uit tot mijn voorstel van een AND gate.

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

Steam.N

Citaat van: GTTtommy op 09 oktober 2012, 21:43:07 PM
dit topic word zoveel gelezen...
maar niet op gereageerd... jammer... :(
Tom,

Wees gerust.  Ik kijk geboeid mee, maar zit wat in ademnood met andere spulletjes.
Nochtans lost jouw projectje een probleempje op  waarmee ik een jaartje geleden mee zat.
Dus ik blijf goed meevolgen  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Geert

Ik moet mezelf eerst corrigeren, in de Motorola MC reeks bestaat geen AND poort met 8 ingangen. Vandaar uw keuze van een NAND poort en een invertor.

Nog enkele antwoorden op de vragen in je laatste tekening (was me voorheen nog niet opgevallen):

IC voeding: VDD = +5V;  VCC=massa

De transistor maakt niet veel uit als het maar een NPN type is en goedkoop. Vermogen moet deze toch niet leveren.

Maar dan zie ik iets vreemds. De collector van de transitor is via een 10k R verbonden met het digitale 16V signaal? Hierop staat normaal een blokgolf wisselspanning op... Moet deze niet aangesloten worden op +5V?


Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

ToThePoint

#9
En digitale spanning is geen 16v.
Dat staat misschien op uwe transfo, maar dat is wisselspanning.
Die wisselspanning wordt omgezet naar gelijkspanning en om die waarde te kennen dient u die 16v te vermenigvuldige met de vierkantswortel van 2.  16x1.4142blablabla= 22.62V

Ik begrijp uw redenering niet.
U vertrekt van een led en gaat dan de s88 aansturen.
Aan de ingang staat een weerstand van 10K met daarover een led+weerstand. Daar heb ik serieuze vraagtekens bij ?? ?? ?? ?? ?? ?? ?? ?? ?? ?? ?? ?? ?? ?? ? Zieded.

Ik zou het concept volledig anders benaderen.

Er is massadetectie die de s88 aanstuurt en aan de massadetctie takt u af voor de leds te sturen.
Als er iets met de sturing voor de leds gebeurt blijft uw s88 werken en vise versa.
Trouwens de gebruikte IC's zijn dat geen CMOSsen reeks 4000 waar motorola een eigen nr aan geeft ?
Me dunkt komt die IC overeen met een 4068.
BTW vroeger had men data boeken die veel geld kosten om info te vinden over IC's.
Nu is er internet en alles is gratis te raadplegen via GOOGLE.
Zoek de PDF file op het net ivm de IC's en u zal veel beter weten wat kan en niet kan en vooral waar u de + en - moet aansluiten. Nochthans is voor elke ic de VDD pin de + en de VCC pin de -. Aangezien u in uw schema een 5v wisselspanning presenteert gaat de IC gegarandeerd een indianenzender worden. MAW veel rook ontwikkelen waar u rroksignalen mee kan geven.
Aan zo'n type IC bied men gelijkspanning aan !
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Geert

Ik veronderstel dat die transfo's symbolisch bedoeld zijn, en dat het er wel degelijk digitale spanning mee bedoeld wordt en 5V gelijkspanning?

Ik heb nog wat SN7415 IC's thuis liggen. Dit is een triple 3-input AND gate met open collector uitgang. Je kan deze uitgangen gewoon aan elkaar koppelen, en via een pull up weerstand van 10k hetzelfde doen dan met NAND gate en invertor-transistor. Je mag ze hebben dan kun je daarmee eens experimenteren, en zo ben ik er vanaf.


Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

ToThePoint

#11
Ik maak me de volgende bedenking.
Waarom ic's ?
Met een led en weerstand is het opgelost.
De s88 maken zoals het moet en een tweede draad van de detectie naar een led met weerstand en de tweede draad van de led naar de andere geleider van de digitale spanning.
Geen ic's of wat dan nog nodig.
En als ge het echt extreem wil kan u nog een bidirectionele led gebruiken.
Eentje met 2 kleuren geeft een disco effect (als ge dat al ziet tenminste)
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Geert

De bedoeling vermoed ik  dat hij via LEDjes de trein kan volgen op een bord. Een LED aangesloten via R aan 5V gaat pas branden als er massa doorverbonden wordt via de wielen.  Dit deel staat los van de S88 detectie.

Nu wil hij ook hij ook massadetectie via S88 bus, maar niet voor elk stuk spoor afzonderlijk maar voor 6 sporen tegelijkertijd om eventueel digtaal te schakelen via centrale? Daarvoor moet elk stuk spoor via een logische poort met elkaar gekoppeld worden naar 1 uitgang die verbonden is met de S88 bus.
Om een zuiver logische 1 op de ingang van de IC te krijgen wordt deze gekoppeld via R van 10k naar + 5V. Dit is het andere deel van de schakeling.

Nu kan je denken de LED met zijn R kan toch ook voor de logische 1 zorgen... Ik betwijfel het, omdat er spanningsval over de LED blijft staan, ook al brand deze niet. Dus die 10k parallel  aan LED is beter. Maar ik kan me vergissen...

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

Klaas Zondervan

Je kan dit toch heel eenvoudig oplossen met een OF-poort bestaande uit diodes?
Zie onderstaand schema:

Geert

Zo kan het ook Klaas,

Maar volgens mijn logica is dit een AND schakeling, als tenminste de massa 'logisch 0' is en +5V 'logisch 1'

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen