Kleefletters naam treinbaan

Gestart door conducteur, 01 oktober 2012, 16:20:59 PM

conducteur

Ons kindje moet toch ook een naam krijgen. Dus gisteren eens de naam voor mijn treinbaan op de frieslijst die ik zaterdag gezaagd heb aangebracht.

Voor de naam van mijn minibaantje (waarvan de letters hier met opzet in de verkeerde volgorde liggen, om het nog wat 'geheim' te houden) heb ik aparte losse kleefletters gebruikt. Gisteren in de namiddag heb ik de frieslijst geschuurd, en geschilderd. 's Avonds was de verf droog en heb ik de letters 'geplakt'.

Het was niet zo makkelijk om de letters mooi recht te plakken en gelijkmatig te verdelen. De letters waren ook enkel verkrijgbaar in 6cm en 12cm in één lettertype. Heeft iemand ervaring met betere systemen (waar alle letters in één keer op een sticker staan)? Waar heb je dat laten maken, of hoe heb je dat gedaan?




Hoe heb je de letters hier gemaakt, Gerolf? Zijn dat ook losse? Hoe groot is je fries? Vind dat wel tof met je naam en je website erbij?




Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Steven123

#1
Sommige kleefsystemen geven er een soort plastic velletje bij met ruitjes erop, de letters hebben op dat velletje geen 'plak-grip' (ze zijn er dus makkelijk terug af te trekken) en zo kan je ze "makkelijker" uitlijnen naast elkaar. Wanneer je dan je woord hebt samengesteld kan de onderste helft van het velletje naar achter plooien waardoor je de onderkant van de letters nu op je fries kan kleven,... Als de onderkant vastplakt kan je derest van het velletje lostrekken en zou alles mooi uitgelijnd moeten staan.

Het blijft allemaal toch wat precisie werk, ik plak steeds m'n letter op een fijne mespunt en plak het dan "op 't zicht". Voor mij is dat de beste manier.
In de doe-het-zelf zaken vind je vaak altijd dezelfde letters/merken/schalen.

Creatieve (hobby) winkels zullen waarschijnlijk een groter assortiment hebben.

Je kan ook zelf stickers maken, door in een tekstverwerker je woord te printen (alle lettertypes en afmetingen zijn dan mogelijk)
Met grote letters kan je dat nog redelijk makkelijk uitsnijden (met zo'n fijn hobby-mesje), maar kleine letters zijn erg lastig 'mooi' uit te snijden.

Nog veel succes
Steven
Zelfbouw Loc's:      Goedkoop kan (soms) ook

marc goovaerts

En als je ze zelf niet wil uitsnijden: er zijn in bijna elk dorp kleine 'publiciteitsagentschappen'. De allerkleinsten zijn dikwijls mensen die gewoon een snijplotter in de kelder, garage of op zolder staan hebben.
Je kan dan ook gelijk welke kleur kiezen.
Ze hoeven zelfs niet altijd duurder te zijn dan die afzonderlijk aangekochte letters.
Als je zelf geen vectorprogramma hebt, vergeet dan niet een kopie van de gebruikte font mee te geven.

Gerolf

#3
Citaat van: conducteur op 01 oktober 2012, 16:20:59 PM
Hoe heb je de letters hier gemaakt, Gerolf? Zijn dat ook losse? Hoe groot is je fries? Vind dat wel tof met je naam en je website erbij?
Nogal "basic": geprint op een zelfklever, uitgesneden, opgekleefd en dan met de airbrush  ;)
Die bovenste plank is 10cm breed (of hoog, 't is maar hoe je het bekijkt)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

janjozef

Voor een paar euro kun je ze laten printen op kleeffolie , staan ze mooi recht geprint en voorgesneden
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem