bepleisterde gevel met wit zand

Gestart door Dirky, 30 september 2012, 22:44:20 PM

Dirky

Omdat er op vele forums gesproken wordt over bepleisteren van gevels met "vogelzand" wou ik dat ook wel eens proberen. Het is inderdaad een snelle goede manier om gevels af te werken voor de grotere schalen:



Eenvoudig aan te brengen:
gevel "schilderen" met houtlijm en bestrooien met wit zand of inderdaad "vogelzand". Beiden zijn zeer fijn van korrel en geven de mooie egale "look". Vóór het volledige uitdrogen van de lijm moet je de hoeken wel bewerken want daar stapelt de lijm, en dus ook het zand, zich wel eens op.

marc goovaerts

Ik was de techniek ook al eens tegengekomen op een N-forum. Maar zonder foto.
Deze foto bewijst wel dat het ideaal is voor de grotere schalen.
Of ik moest ergens een wreed fijn zeefje vinden...

Paulogic

Ziet er erg realistisch uit. Ook de aansluiting van de trap tegen de geven geeft een naturel gevoel.

Dit werkt ook met verf en zand, dat heb ik ooit eens geprobeerd.
Ik had dit gezien in 1/1 in de States op het domein van F Roosevelt. Daar vertelde men dat
de mooie gevels (in hout) extra beschermd werden tegen weersomstandigheden door in de natte
verf zand te gooien. Het zag er niet alleen heel mooi uit maar voelde net aan als 'beton'.
mvg,
Paul(ogic)

Gerolf

Voor de kleine schalen heb ik ooit gelezen dat talkpoeder bruikbaar zou zijn. Nog niet geprobeerd.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Peter

CiteerVoor de kleine schalen heb ik ooit gelezen dat talkpoeder bruikbaar zou zijn
Inderdaad. In Duitsland een veel gebruikte methode. Bij het grote voorbeeld daar,  veel voorkomend dat huizen gevels hebben die met  "Wandputz" bekleed zijn.

Dirky, ik zou in de plaats van wit zand of vogelzand, dat witte (of andere kleuren) zand gebruiken dat is in de betere tuincenters verkopen voor vazen mee te vullen.
Dat zand is nog fijner.
Met vriendelijke groeten
Peter

Jurgen

Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Dirky

bedankt!

vergelijk met de vroegere methode - dippen van stopverf

nu:


scheelt bijna een uur in werktijd.

Vorige week in 't Zwarte Woud heb ik een reeks foto's genomen van verschillende "verputz'te" gevels. Sommige zijn ZEEEER grof met putten van zelfs een paar centimeter. Die zijn het moeilijkst te imiteren omdat zowel met de zand- als met de plakselmethode, de structuur er bovenop staat. Dus geen putten zijn...

GVL

Dirky,
Is de muurbekleding nabehandeld met verf of krijg je het getoonde effect enkel met zand en houtlijm?  Een verflaag (gespoten) zou waarschijnlijk ook wel als bijkomende verzegeling werken?
Groeten.
Gino

Paulogic

mvg,
Paul(ogic)

Dirky

@ Gino,

De gevel is al wit geverfd op de foto. Nu alles goed droog is zie ik dat er veel puttekes zijn tussen de korrels. Dus heb ik er vandaag nog een laagje verdunde verf op gesmeerd.

@ Peter,  ben vandaag langs geweest bij Eurotuin in Merelbeke waar ze dat fijn gekleurd zand verkopen. Het is echter niet fijner dan het fijne wit zand dat ik nu gebruik.
Bij het vergelijken heb ik gezien dat er ook nog veel verschil is tussen de kleine en de heel kleine korrels dus zou ik het in principe nog eens kunnen zeven. Weet niet of dat echter voor spoor 1 de moeite loont.
Dus misschien is er gekleurd gezeefd te koop in andere shops maar hier hadden ze het niet...