Spijt...

Gestart door Havoc, 22 december 2005, 17:02:34 PM

Havoc

Zijn er hier nog die in de loop der tijd tot de conclusie gekomen zijn dat ze jaren geleden de verkeerde schaal gekozen hebben?

Onlangs heb ik een tweedehands beginset van LGB gekocht zodat ik wat sporen en enkele wagonnetjes had om achter mijn zelfgebouwde loc te hangen (als die ooit klaarkomt). Toen ik die eens laten rondrijden heb in de living ben ik tot de vaststelling gekomen dat dat heel wat plezieriger is dan Z waar ik 25 jaar geleden mee begonnen ben.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

n/a

Johan,
Sjonge zeg, wat een stap, het is ook wel van ene (Z) naar het ander uiterste (LGB).



rgp

Dag,

Johan, das iid van het ene naar (bijna) het andere uiterste.

Ik bezit een grote verzameling HO en heb mij het laatste jaar afgevraagd of ik de overstap naar 0 niet volledig zou doen.

Waarom de overstap ?
1? 0 biedt heel wat meer mogelijkheden voor zelfbouw.
2? Minder bevoorradingsproblemen
3? De mentaliteit bij nullers.
4? De behandeling als klant door de constructeurs.

Waarom toch niet ?

1? Omdat de verkoop een serieuze aderlating zou zijn.
2? Omdat als je een trein wilt zien rijden, HO het grootst mogelijke is.  Een trein is voor mij een lok met 9 rijtuigen op schaal of een dubbeltractie met 15 ? 20 4-assige goederenwagens.
3? Omdat het toch te combineren valt.

Roland

Havoc

Ik begrijp dat dit van het ene naar het andere uiterste is. Maar de voldoening om een heel jaar aan een loc te prutsen tegenover een doos te gaan kopen is toch wel helemaal iets anders. Ik ben ook niet van plan het weg te doen, verre van (dit jaar 3 locs en een 20-tal wagons). Maar het is zoiets van "had ik dat eerder geweten", "al dat plezier gemist". Waarschijnlijk is het met die grote maten ook niet allemaal zonneschijn en denk ik er binnen enkele jaren anders over maar toch.

Ik vind de analyse van rpg prima. De 4 punten om te veranderen zijn dezelfde als waar ik nu aan denk. Een type 53? Dan maken we er een! Die daarna is er een die nooit commercieel zal verschijnen, "so what"?

Denk dat ik het ook maar ga combineren...
Met vakantie voor onbepaalde duur.

laurens66

Je zou een z trein onder je grote treinen door kunnen laten rijden op eigen rails, als dat past teminste[:)]

svvander

citaat:
Geplaatst door Havoc

Ik begrijp dat dit van het ene naar het andere uiterste is. Maar de voldoening om een heel jaar aan een loc te prutsen tegenover een doos te gaan kopen is toch wel helemaal iets anders.



Bij mij is het toch zo dat ik, na meestal lang sparen, eindelijk die loc kan kopen en is die voldoening dan ook veel groter.
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

Gerolf

Combineren, Johan!

Als ideetje: op een tentoontstelling ooit een LGB-huisje gezien, waar de bewoners een treintje in de tuin hadden ... in Z natuurlijk.

Ik moet zeggen dat ik zelf ook al aan de grotere schalen aan 't denken heb geweest, maar dan zou ik voor smalspoor gaan (Om, On3, ...) zodat ik toch een verantwoorde baan binnenshuis kan bouwen.
Maar eerst mijn HO-projectje afwerken [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

janjozef

Het probleem met de grotere schalen is niet alleen de plaats maar ook de prijs een loc kost al snel 1000? en meer. Zelfbouw is dan een oplossing maar dat is ook niet voor iedereen weggelegt.

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Havoc

Met zelfbouw ga je net zover als je wil. Bij mij moet je geen rivetten gaan tellen: er staan er geen op!
Met vakantie voor onbepaalde duur.

argilla

Ook ik ben vele jaren geleden begonnen met een startset van LGB. Op zoek naar gelijkgestemden op het net, ben ik terecht gekomen op USA  site van de off.LargeSacale web. Verbazing alom... LGB ja ..ik noem het nu speelgoed ( al zijn er nu paar best te pruimen modellen maar die zijn peperduur geworden) Verder had ik mij destijds ook geabonneerd op LGB Depeche . Aristocraft is veel beter ook kwalitatief veel beter het is niet zo plastiekerig als LGB. Bovendien is LGB eigenlijk smalspoorbaan op 1/22.5. Eeen voorbeeld: gekocht in de US voor $ 139 een K-line U -25B diesel met 4 ( jawel 4 ) motoren in uitverkoop. Pas ook Aristo-Craft heeft een andere schaal 1/24 ; genoemd Classic,  maar is deze nu aan het afbouwen ten voordele van /29 schaal . Wist U dat U een Alco FA-1 / FB-1 / FA-1 unit dus 3x2 zijn 6 motoren unit hebt bij Aristo voor $359 das ongeveer ?320 Ga eens na wat je dit zou betalen hier bij LGB ( of liever wat een reeks 60 op 1/29 zie MSM (( gauw 60.000 bfr))de blauwe hier in ons landje kost))
Ik ben de trotse eigenaar van een tuinspoorbaan met 250m spoor
Sorry hoor, maar op dit vlak leve de US [:p][8D] en je kan veel zelf bouwen, tenslotte geeft dit het meeste voldoening , niet ? Maar zoals gezegd dat is voor buiten in de tuin.
www.trainworld.com das mijne leverancier.[^][;)]
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Peter

Spijt ?? Nee, echt spijt heb ik niet. Je hoeft ook niet echt spijt te hebben in je hobby (of het zou te weinig tijd en geld moeten zijn)
Er zijn wel dingen die ik beter niet zou gedaan hebben, of die ik nu anders zou doen. Zo zou ik nooit meer naar Belgische modellen gekocht hebben, maar bij mijn Duitse gebleven zijn (nu doe ik beide en teveel is teveel) Aan verkopen denk ik voorlopig nog niet of het zou moeten zijn dat ik er een heel fatsoenlijke prijs voor zou krijgen)
Peter
Met vriendelijke groeten
Peter

Minerva

M-L

Je argumentatie wat betreft amerikaanse modellen is terecht.Aristo LGB en USA trains vallen echt wel wat prijs betreft. Ook ik haal motorisatie uit de VS.
Wat betreft reeks 62 op schaal 1/29 is 60.000 bfr net iets teveel (1300?).Als ik ze voor mijn eigen maak kost het mij misschien 500?. Als je weet dat er 250 theoretische werkuren voor nodig zijn(ik denk zelfs dat dit een stuk onderschat is) dan kun gemakkelijk uitrekenen hoeveel ik mezelf betaal per uur (in de horeca kan ik 8? krijgen).
Dus als je zelfbouw doet voor jezelf spaar je de uren uit.Het ander verhaal is vraag en aanbod.

Hou wel met het volgende rekening ( dit is geen ontmoediging enkel een ontnuchtering )
Het koste mij 5 jaar om een prototype reeks 62 te ontwikkelen.( werkuren?)
Ik had een budget nodig van 2000? voor investeringen in machines, testen met materialen en stukken die ik gemaakt heb die enkel in het donker toonbaar waren. Het is niet allemaal goud wat blinkt.

Het blijft voor mij de grootste uitdaging om nieuwe dingen te maken op een betere manier dan voordien , het verlengd uw grenzen.

Infeite is er maar een regel : Wat je niet zelf kan moet je voor betalen. Als je niet wil betalen dan moet je tevreden zijn met wat zelf kunt.

Ik zou blij zijn als er iemand een Belgische loc kan maken voor mij op schaal 1/29 voor 500?. Dan stop ik en ga bijverdienen in de horeca (of iets anders) om treinen te kopen.

PS :  M-L als het even kan zou ik mijn locs graag eens zien rondtoeren op je baan.
vrg
Hans

Minerva

Nog even vergeten

Johan,(Havoc)
Heb nooit spijt van wat je gedaan hebt, het belet je te genieten van de toekomst.
vrg
Hans

Havoc

Spijt, nou ja, wat is dat? Het is enkel van toepassing voor het verleden. De toekomst moet nog komen.

citaat:
en stukken die ik gemaakt heb die enkel in het donker toonbaar waren


Prachtige uitdrukking! Nu ja, mijn loc is bijna klaar (ja, dit jaar nog) en dan ga ik hier eens een threadje over opendoen. Met fotos, als je wil ook van mislukte stukken (er zijn er genoeg, geen vrees). En dat wil niet zeggen dat er enkele gelukte stukken gebruikt zijn...

Daarna beginnen aan de plannen voor een type 53 in 1/32. Moet kunnen mits wat vereenvoudigen van de Walschaerts en de ketel. Enig probleem dat ik nog niet zie zitten zijn de (spaak)wielen.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

janjozef

zijn gemakkelijk te vinden in engeland in verschillende diameters.

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem