Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Landschapsdemo/ workshop 2012

Gestart door evan, 29 september 2012, 15:53:37 PM

PeterC

Evan,

Een brug over het water in een ruw landschap...  Nu moet het net lukken dat ik dat nodig heb...  Ik volg je 'workshop'  ;)

Groetjes, Peter


Durango

Ziet er weer gelikt uit Evan. Jij doet alles nat op nat denk ik zomaar.
Narrow Gauger pur sang HoN3, HO, On30
Grtz,
Leon
Team Mitropa ( www.teammitropa.nl )

evan

#17
Nat op nat...  ja soms wel.  Het hangt er van af of de kleuren mogen mengen of niet. :)

Vandaag niet veel gedaan an het diorama, maar het krijgt toch vorm.

Ik heb eerst een papje van houtlijm, grijze verf en sculptamold een bodempje gemaakt voor de bedding...



En hier volgt en salvo van detailfoto's:

















De volgende keer starten we de rivierbedding en een vleugje groen.  De rest van het groen zal voor op de expo zijn.  Nu het is nog niet gedaan want de 2e module moet nog voorbereid worden :D

Vanavond is het weer werkentijd dus tot morgen ;)
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

TBCédric

Het ziet er nu al prachtig uit! Ik zou zeggen : Doe zo verder!!  ;D  ;)
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

Kautenbach

Evan..jij kunt zooooo ontzetend mooi bouwen...

evan

Bedankt Heren ;)

Vandaag een recuperatiedag van weeral een weekend werken aan de echte spoorwegen.
Dus heb ik tijd om voort te werken aan het diorama.

Groetjes en tot later :)
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

evan

De beloofde update :)

Tussendoor de laatste 2 weken en vandaag heb ik nog wat doorgewerkt aan het diorama.
Ook al lijkt het goed vooruit te gaan, gaat het toch ook met vallen en opstaan.

Here we go...

Eerst heb ik de rivierbedding voorbereid zodat deze kan ingekleurd worden op de MSM expo:

Hier zien we de linker-oever:


Het eilandje:


De sculptamold verspreid over de ganse bedding vormt de basis voor het stromende water:


Terwijl dit alles droogde ben ik aan de 2e module gaan verder werken...

Start met bekleden van plastercloth:


Dan een snelle aanpassing:

Op deze plek kwam initieel een tunnel voor wegverkeer, maar in vergelijking met het totaaloverzicht voelde ik er me niet goed bij.  Dus gat opvullen en hopla:


Even een overzicht tussendoor:

Het stationnetje is een lasercutbouwpakketje van IMS.  Niet veel soeps, maar Patrick heeft er toch iets kunnen van maken :)


Dan de inbouw van de Tortoise:


Vermits het landschap uit verschillende lagen bestaat is de wisselaandrijving zo eerst voorbereid alvorens in te bouwen.  Ik heb namelijk geen diploma Gynaecoloog. :o

De ingebouwde motor:

Langs de onderkant is er nog wel steeds toegang als het echt moet...

En dan de Lenz wissel er op:


Zover staan we ondertussen wat de tweede module betreft:


Plaats voor het knoppeke:


De kurk is ook aangebracht en afgewerkt:


Dan zijn de sporen verlijmd op de kurk en op de koppen even extra aangedrukt:


Welke lijm?  Pattex montagelijm (transparant)

Wat "vallen en opstaan" betreft.  De rechter module met de brug was blijkbaar op zijn linkse kop kromgetrokken.
De kopse kant stond eigenlijk wat naar binnen geplooid door deze tegen de styrodur aan te lijmen.  Mea Culpa!
Eens de 2 modules tegen elkaar stonden onderaan had ik bovenaan een opening van 4 mm.
Vermits ik niet snel panikeer, heb ik de scenery losgesneden inclusief de styrodur van de kopse kant. 
Daarna heb ik een spie gemaakt uit styrodur en deze er tussen aangebracht.
Nadat alles terug op maat was dan heb ik met extra kurk en sculptamold de kop weer afgewerkt:

Bijna niets van te merken en zeker niet als alles aangekleed is.

Er deed zich wel een ander probleem voor, maar dat is ook verholpen.  De railstaven waren 3mm te kort aan de module overgang.
Vermits er aan de andere kant van de module niets komt heb ik de railstaven met een klein hamertje doorgeschoven.


Nu moet ik de staven enkel wat bijschilderen en de problemen zijn verholpen in nog geen 30min.  OEF!!!

Deze namiddag worden de modulebakken geschilderd en ga ik de sporen Airbrushen.  Als het weer het toelaat neem ik dan buiten ns wat foto's van het geheel.

Tot later ;)
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

evan

#22
En nog even een vervolgje...

Ik heb de foto's snel uit de hand genomen want de eerste regendruppels waren voelbaar :(

Vooraanzichtje:



Het geheel is 2,5m lang en 50cm diep en moet zo op een schap passen.




Wat sfeerplaatjes:




Het groene gras is de onderlaag voor alle ander vegetatie.





En nu moet ik er kunnen afblijven tot de MSM-expo ::)

Nog een goede avond gewenst ;)
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Gerolf

Mooie foto's, Evan. Dat is op weg om weeral iets moois te worden  8)
Citaat van: evan op 15 oktober 2012, 17:48:38 PM
En nu moet ik er kunnen afblijven tot de MSM-expo ::)
Niet gemakkelijk voor jou  ;D
... maar stel dat je last hebt van verveling tot die tijd: ik heb hier nog wel iets te doen ...  ;)  :D
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Steven123

ferme modules en foto verslag, dat gaat vast een blikvanger worden binnekort  8)
Veel succes met het afblijven  :D
Zelfbouw Loc's:      Goedkoop kan (soms) ook

Michael

Evan, woorden van lof, ach je weet het wel het ziet er weer super uit, hoe doe je dat toch altijd, hoe dan ook tot in Mechelen.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

Martin Welberg

CiteerEn nu moet ik er kunnen afblijven tot de MSM-expo

Vast nog wel een highline staan  ;)

conducteur

Er is nog plaats vrij om rotsen te maken, dat moet je mij wel eens voortonen. Op mijn huidig minibaantje zit ik met erg steile hellingen waar groen op groeit.. Dat hadden normaalgezien rotsen moeten zijn, maar weet niet goed hoe je iets realistisch kunt maken of hoe je daar aan moet beginnen.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Gerolf

Citaat van: conducteur op 15 oktober 2012, 21:20:11 PM
Er is nog plaats vrij om rotsen te maken, dat moet je mij wel eens voortonen. (...) weet niet goed hoe je iets realistisch kunt maken of hoe je daar aan moet beginnen.

Evan heeft dit al herhaaldelijk getoond op dit forum, zie bvb zijn draadje over zijn "ronde" baantje (de naam ontgaat me even)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

ToThePoint

#29
Citaat van: Gerolf op 16 oktober 2012, 09:54:39 AM
Citaat van: conducteur op 15 oktober 2012, 21:20:11 PM
Er is nog plaats vrij om rotsen te maken, dat moet je mij wel eens voortonen. (...) weet niet goed hoe je iets realistisch kunt maken of hoe je daar aan moet beginnen.

Evan heeft dit al herhaaldelijk getoond op dit forum, zie bvb zijn draadje over zijn "ronde" baantje (de naam ontgaat me even)

beautifull britisch colombia of zoiets

Ik heb de indruk dat niet iedereen alles leest in draadjes, enkel de laatste posts.
Of men is nieuw en om dan alles gelezen te hebben, dat vraagt veel tijd.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI