Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

welk thema

Gestart door pieter0507, 20 september 2012, 17:25:44 PM

pieter0507

Ik heb de vraag ofdat jullie mss wat inspiratie kunnen delen met mij.
Want ik weet totaal niet wat voor thema ik mij ga op toeleggen.

Ik ben eerrst van plan een gewone simpele baan te leggen zonder thema om het spoorbouwen onder de knie te krijgen en dan erna een goede start te maken met een thema en dat op een tafel van van 3meter op 1meter tegen een muur.
Waardat ik in die kamer dan nog het nodige bij kan uitbreiden met de tijd want de kamer is 3 op 3.

Maar zover zijn we nog niet maar heb terjuist een mooi setje gezien op 2dehands wat hoogst waarschijnlijk men beging gaat worden (marklin).

grts pieter

Jurgen

Een goed begin is een klein stationnetje met een klein rangeerterrein. Op die manier heb je uren "speelplezier" zonder dat het echt saai gaat worden.

Nadien kan je nog uitbreiden met vanalles en nog wat. Maar pas op, want je wil altijd meer en groter uitbreiden dan mogelijk is.  ;)
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Gerolf

Voor je een thema kiest of iets koopt zou ik eerst eens wat expo's bekijken.
Een thema is trouwens iets wat JIJ leuk vindt. Dat kunnen wij niet voor jou bedenken.
Bij mij is dat het einde van de stoomtractie in de Belgische Ardennen, voor een aantal mensen is dat de hedendaagse Antwerpse haven, anderen zweren bij Amerikaanse smalspoorlijntjes van rond 1900, ... 't heeft allemaal zijn charmes  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Steven123

Wel er zijn oneindig veel thema's in feite  :D

Meestal maak je eerst een keuze over het tijdperk dat je baan gaat worden;
hedendaags, dieseltijdperk, stoomtijdperk,...enz (zeker eens even googlen).

Je kan dan ook nadenken over het land; Een Belgische baan met typische belgische seinen en stations,
misschien wel een Duitse baan (DB Deutsche Bundesbahn), misschien wel een Zwitsers bergspoor met mooie natuur en bruggen over ravijnen en grote rivieren,...
Op basis van het land kan je dan op bv beursen wagonnen en loc's aanschaffen met juiste herkomst (van dat land).

Ook kan je denken in de richting van industrie; zoals een groot rangeerstation met fabrieken, steenkoolmijnen, olie, staalfabrieken,... of eerder personen vervoer met verschillende stations en dorpskernen...

Misschien wel een baan in oorlogstijd, of Amerikaanse woestijnen met een 'Santa fe locomotief...

Je denk er best eens heel goed over na, want eer je eraan begint zit je er hoogstwaarschijnlijk voor een lange periode aan vast  ;)

Veel succes
Steven
Zelfbouw Loc's:      Goedkoop kan (soms) ook

Metpetergaathetbeter

persoonlijk zou ik toch voor een thema kiezen, je kan gerichter kopen en door iets minder kopen uiteindelijk iets meer hebben (ipv overal iets van te hebben en nergens veel van )
natuurlijk is de keuze aan jou !
groeten Peter ;)

pieter0507

@jurgen ja dat kan ik me nu al voorstellen want den drang is er enorm. maar heb er redelijk wat ruimte voor dus dat komt metde jaren wel in orde.

@ de rest ik ga er vanavond al wat tijd in steken om te googelen.

Vant weekend ga ik al eens naar een club kijken en nog wa info verzamelen (de naam van de club ontgaat me).
En inderdaad beter efkes wa beter nadenken dan geld geven voor iets dat de doos niet zal uitkomen.

Havoc

Of koop eens wat tijdschriften (andere dan MSM) om verder dan nmbs in h0 te kijken. Of bezoek enkele beurzen en opendeur dagen, het is er het seizoen voor. Nooit je mening op één iets baseren. Er zijn zoveel schalen, smalspoor, landen, tijdperken dat het niet iets is om op een avond te beslissen. Nu ja, je gaat ooit een ei moeten leggen, maar het hoeft echt niet vanavond.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Martin Welberg

Thema's zijn altijd goed. Kan alleen maar adviseren om er goed over na te denken . Dat is wat ik ook heb gedaan voordat ik begonnen ben aan m'n baan. Jammer van de moeite on te beginnen en halverwege weer te gaan slopen..

pieter0507

ik weet al wel ongveer wat ik ga doen en heb ook al een ontwerp voor een baan in men gedachten.
Maar ik moet het eerst eens tekenen voor te zien of het wel haalbaar is.

Maar kga niet eerst een startersbaan maken en dan uitbreiden kga ineens een mooie grote baan maken met alles erop en eraan.
Liever zo en er een zeer lange tijd over doen dan na een paar maand een baan te hebben die me eigenlijk niet boeit.

Wat ik ook al weet is dat er 2 stuken havangebied gaan komen en centraal 1 dorp of stadje maar weet nog met achter het dorp een berg die een beetje hogerop ligt waardat ik zowel langs boven als onder treinen ga laten rijden.

Mijn tafel gaat 3meter op 1.2 worden met aan de kopskanten een uitstekend stuk (waar de havens komen) van 1meter op 0.8.
Dit is nog maar een gedachte want ik moet eerst nog alles tekenen vant weekend en zal da zien of het effectief mogelijk is.

Gerolf

Je enthousiasme is duidelijk, Pieter  :D
Toch zou ik je tot "bezint eer je begint" willen aanzetten
Als ik je - in gedachten - je plan hoor tekenen, lees ik ook compromissen
Een centraal dorp/stad, links en rechts een havendeel, in H0 op 3 meter breedte?
Dat is op minder dan 300 meter in werkelijkheid. Perrons zijn meestal langer  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

bollen neus

Ge kunt ook natuurlijk het hoofdaccent leggen op de locomotieven zelf als thema, of het nu stoom- diesel of electro locomotieven zijn, maak er speciale van en enkel met een vast diorama (beslaat niet veel plaats) links en rechts genoeg ruimte hebben om alle locomotieven de reveu te laten passeren. Zo kan je het ook eens bekijken. Neem gelijk welke locomotief zoek op in hoeveel verschillende landen deze hebben gereden bijvoorbeeld en je kan al gerust beginnen.
Nooit moeilijker rmaken dan het al is, zelf ben ik ook lui van aard op dat gebied tis daarmee ook dat ik nu nog steeds bezig ben om de collectie aan te dikken om het "thema" op de locomotieven te leggen en niet op de baan die ik "ooit" eens zal kunnen bouwen.
Tis maar een gedachte. ;)

pieter0507

Dat is is dus een reden dat ik eerst goed wil nadenken en dan het plan eerst voor leg aan de mensen met de ervaringen.

Wat er ook al een paar dagen in men gedachte omgaat is, dat ik me moeilijk de schalen kan voorstellen.
Daarom dak ook men aankopen wat uitstel, zodat ik eerst wat meer met het echte oog kan gaan bekijken (morgen in berchem eerste afspraak) ipv filmpjes opt net.

Want ik kan me voorstellen dat ik als ik een schaal kleiner ga, dat alles dan kleiner wordt, maar niet minder mooi.
En dat je dan ook meer kan verwezenlijker in kleine ruimtes.

Het is ook men bedoeling dat ik wat naar de toekomst kijk want het is de bedoeling dat ik heel de kamer rond ga met de jaren.
Met aan de deur een ophaalbrug. Dit wordt dan een traject van 12 meter, terwijl het nu ongeveer 7meter lang zou zijn(5m²).

Ik weet dat het nadenken mss nog wat grof is maar denk liever een beetje verder al dan dat ik dingen doe die ik niet wil.

Maar ben wel zeer blij voor de reactie's, zodat ik elke keer wijzer en wijzer wordt.

Havoc

CiteerMet aan de deur een ophaalbrug.

Oppassen daarmee. Enkel als de deur naar buiten opendraait of een schuifdeur.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Gerolf

Citaat van: Havoc op 23 september 2012, 21:54:38 PM
CiteerMet aan de deur een ophaalbrug.

Oppassen daarmee. Enkel als de deur naar buiten opendraait of een schuifdeur.
Ik zou zoiets trachten vermijden.
De beschikbare ruimte zoveel mogelijk benutten heeft zijn belang, maar zorg ervoor dat een aantal vaste items (ramen en deuren, verwarmingstoestellen, ...) vlot bereikbaar zijn.
Snuffel eens in de rubriek "sporenplannen" - dan kan je al een hoop valkuilen vermijden  :)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

pieter0507

het hoofdstuk van het kleine ruimte is zelf volledig van de baan.
Kheb men vrouw zover gekregen dat ik heel de zolder mag in palmen :)

6 meter op 9 meter dus ruimte genoeg

en idd een ophaalbrug was niet zo'n strak plan geweest