Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

gelijkstroom

Gestart door pieter0507, 19 september 2012, 09:09:18 AM

pieter0507

Ik ga hoogstwaarschijnlijk met gelijkstroom werken maar heb daar nog een vraagje over.
Kan je daar zowel loc's van lima (ho) als marklin (ho) op laten rijden?

Steven123

Marklin loc's rijden voornamelijk op wisselspanning, ze hebben tussen de wielen een sleepvoet-contact dat verbinding maakt met een middengeleider tussen de rails (metalen pinnetjes). Bij gelijkspanning heb je een positieve en negatieve rail, en komt de spanning enkel via de wielen binnen

Omdat je dan met 2 verschillende rail-systemen zit is dat niet meteen een 'beginners oplossing'.

Ik zou aanraden te kiezen voor ofwel gelijkspanning ofwel wisselspanning, als je later echt een ander merk wil gaan rijden zou je ze ook kunnen ombouwen, maar voor nu zou ik je dat afraden.

Groeten
Steven
Zelfbouw Loc's:      Goedkoop kan (soms) ook

Paulogic

Dag Pieter,

Marklin treinen zijn voorzien van een stroomafnemer in het midden (de puntjes in de rails...).
Dus die krijgt op uw gewone HO rails geen stroom. Marklin heeft echter ook TRIX in zijn gamma en dit zijn dan
de uitvoeringen die enkel stroom nemen langs de wielen. Echter niet alle Marklin modellen worden als TRIX model
uitgebracht (en omgekeerd ook niet, dacht ik).

Met de nieuwe systemen wordt er niet echt meer gesproken van gelijk- of wisselstroom, doch van 2rail en 3rail.
Als je wat zoekt op dit Forum vindt je niet enkel de verschillen maar ook de voordelen en nadelen van beide systemen.
Ikzelf spreek niet echt van voor- of nadelen, het zijn gewoon praktische verschillen. De keuze van systeem bepaalt gewoon
met wat je moet rekening houden bij het leggen van 'electrische' schakelingen, sporen,...

Alvast succes !
mvg,
Paul(ogic)

pieter0507

Merci voor de info steven, kga eerst maar eens heel het forum lezen en dan zal ik al een heel stuk slimmer zijn en een verstandige keuze kunne maken.

merci paul