marklin olie

Gestart door Jordey, 21 december 2005, 12:46:25 PM

Klaas Zondervan

Johan (en anderen)

het gaat mij helemaal niet om de kostprijs van die olie. Maar waar ik zo'n hekel aan heb is dat de olie van de treinfabrikanten wordt omgeven door een waas van mystiek. Alsof het iets bijzonders zou zijn.
De olie van M?rklin heet zelfs Spezial?l. Nou,ik heb eens aan M?rklin gevraagd wat er zo "Spezial"is aan hun "?l".
Je krijgt dan wel antwoord, maar niet op de gestelde vraag. Maar wel het advies om hun ?l te gebruiken, dat is het veiligste.
En ik probeer die zeepbel door te prikken. Ik geloof er namelijk geen barst van dat het bijzondere olie is. Je doet niks verkeerd als je gewoon motorolie gebruikt. En daarvan hoef je geen liters over te houden. De rest giet je in je auto.

n/a

Mogen frabikanten aan sommige produkten nog wat verdienen. Van mij mogen ze hoor. Ze hebben het al moeilijk genoeg. Ik gebruik gewoon de olie van degene die ik het gemakkelijkste kan toedienen. In mijn geval is dat de olie van Trix.

Klaas Zondervan

Nou Davy, omdat je niet zo snel van begrip bent zal ik het voor jou nog ??n keer uitleggen.[8D]
Het gaat mij niet in de eerste plaats om de prijs. En ik vind het ook niet erg dat een fabrikant iets verdient. Maar waar ik wel bezwaar tegen heb is de hocus-pocus die er rond smeerolie hangt. En ik heb ook bezwaar tegen de weigering van fabrikanten om uit te leggen wat ze precies voor spul verkopen.

n/a

Ik wel. A omdat er misbruik van kan worden gemaakt, dat kan weer banen kosten. B fabrikanten dan tientallen mensen in dienst moeten nemen om alle vragen te kunnen beantwoorden. C Dat kan men zich gewoon niet permiteren. D Want dan gaan nog meer mensen klagen over de prijzen.

Kortom vicieuze cirkel.
PS Klaas jij wilt nu eenmaal alles weten en dat kan nu eenmaal niet.


Jordey

Ik geloof ook niet dat modelspoor fabrikanten hun eigen olie ontwikkelen, maar gewoon in het groot inkopen.

Tevens twijfel ik eraan of ze uitgebreid hebben berekend welke oliesoort in de locs moeten. Dit omdat voor elke loc deze berekening opnieuw zal moeten uitgevoerd worden. Een loc uit spoor 1 heeft heel andere drukverschillen dan een loc op H0 formaat of zelfs N. Als je binnen H0 kijkt zal een zware loc  zoals de Big Boy of de V188/BR 288 hele andere druk verschillen hebben als een licht locje uit de hobby lijn.

Bovendien hebben de olies van verschillende leveranciers voor modelspoor een andere viscositeit. Marklin olie heeft een hoge viscositeit waardoor de olie lang blijft hangen. Maar heeft daarentegen veel meer moeite om in het achterste kleine gaatje te kruipen. Het gevolg hiervan is dat het minder snel op de baan ligt, maar wel meer moeite kost om een loc goed door te smeren. Door de hoge  viscositeit ben ik van mening dat in de marklin olie meer "droge" bestand delen zit. Hierdoor zal de olie dus eerder uitdrogen en aankoeken.

Olie van faller of labelle is dunner geeft meet olie op de baan, zal dus vaker mee gesmeerd moeten worden. Maar heeft minder kans op uitdrogen. Zeker omdat je met dit soort olie waarschijnlijk vaker moet smeren.

Er zak ook nog  wel verschil in zitten in de mate van verdamping tussen de verschillende olies. Ik kan me voorstellen dat een syntetische olie er op gemaakt is dat het minder snel verdampt (Marklin heeft een syntetische olie).

Ik heb zelf de neiging om niet voor de marklin olie te kiezen.

1 Omdat  ik zelf al eens problemen heb gehad met een stoom loc die in 2001 is geproduceerd. Ik heb geen idee of die nog gesmeerd is met de oudere soort marklin olie.

2 Mijn dealer/verdeler raad het af om deze olie te gebruiken. Hij gebruikt voor zijn eigen gelijkstroom modellen olie die hij importeert vanuit Amerika (labelle olie). Ook gemaakt voor modelspoor en lichte andere toepassingen. Volgens hem heeft hij locs met deze olie voor meerdere jaren opgeslagen gehad. Ze konden volgens hem zonder problemen zo weer het spoor op.

Ook vindt hij de faller olie van mindere kwaliteit dan de labelle olie.

Maar ja zo heeft iedere dealer zo zijn eigen kijk op zaken. Dit maakt een goede keus niet makkelijk.

Ook heb ik auto olie al meerdere keren als mogelijkheid horen vallen.

Laatst was ik bij een marklinist die al sinds de jaren 50 fanatiek bezig met modellen zowel in verenigingsverband en op beursen. Volgens hem maakte het niet veel uit welke olie je gebruikt als het maar geen sla-olie is. Hij gebruikte zelf olie die horlogemakers gebruiken.

Overigens gebruikt een horloge maker 4 olies met verschillende viscositeit. ELke tandwiel krijgt dus afhankelijk van snelheid en druk zo zijn eigen olie.


Jordey

Havoc

citaat:
Overigens gebruikt een horloge maker 4 olies met verschillende viscositeit. ELke tandwiel krijgt dus afhankelijk van snelheid en druk zo zijn eigen olie.


Yep, zo hoort het ook. Maar dat zijn dan ook speciale toepassingen. Langs de andere kant gebruik ik toch ook wel 3 soorten voor de draaibank.
Met vakantie voor onbepaalde duur.