Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

marklin olie

Gestart door Jordey, 21 december 2005, 12:46:25 PM

Jordey

Ik had Wim wel begrepen[:)].

Bedankt,

Jordey

loco

Naaimachine olie zou ik niet nemen. Ook de olie niet die haarkappers gebruiken voor hun tandeuze. Iemand heeft me ooit eens een technische uitleg gegeven waarom deze olie?n niet geschikt zijn, maar ik ben het helaas vergeten. De dunste motorolie lijkt me wel een goed idee. Maar eerlijk gezegd er bestaan zoveel soorten olie met zoveel verschillende eigenschappen en toepassingen, dat je er toch beter iets van af moet weten om hem zomaar te gaan gebruiken. Dus hou ik het voorlopig ook maar bij de veel te dure fallerolie.
Voor tandwielen in kunststof gebruik ik siliconenvet. Zeer duur (maar gratis gekregen) voor een klein tubeke. Maar ook hier ken ik niets van de eigenschappen van dit vet. Ik heb het ooit gekregen op aanraden van alweer een specialist ter zake. Ik denk dat ik eens op onderzoek ga.

Loco
Loco

just4fun

Misschien iets voor een volgende MSM? Na de korte series over sporen kuisen en lijmen, een serie over olie en vetten (met inbegrip van bv. 0W40) en dit voor rollend materieel en alle andere bewegendie scenery die op een baan kan voorkomen.
Groeten,
Paul

Jordey

Ik denk ook dat dit een doed onderwerp zou kunnen zijn voor een volgende MSM.

Jordey

Havoc

Smeren is een (heel) complex gegeven. Alles hangt af van de oppervlaktedrukken in de toepassing en de gebruikte materialen van de in elkaar grijpende componenten. Dit is echt een vlak voor specialisten. Daarom dat ik niet zomaar eender welke zichzelf tot profeet uitroepende xxx geloof, maar de aanbeveling van de fabrikant volg. Tenslotten -al is het een kwestie van vertrouwen- zouden zij dit reeds doorgerekend moeten hebben.

Als je olie niet compatiebel (is dit nederlands?) is met de gebruikte materialen heb je sleet. Als je olie te dun is, dan wordt ze weggedrukt en kan je evengoed niet smeren. Als ze te dik is, dan heeft ze energieverbruik tot gevolg, en eens weggedrukt smeert ze ook niet meer.

Dit is echt niet de plek om over enkele centen te zeuren gelijk schotten of hollanders (beiden in de negatieve zin van het woord gebruikt). Vergeet niet dat als het over garantie gaat, de fabrikant het laatste woord heeft.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Klaas Zondervan

Johan,

ik blijf van mening dat de olie die b.v. M?rklin verkoopt gewone smeerolie is. Die is in het groot ingekocht, in kleine flesjes gedaan en toen ineens 100 keer zo duur geworden.
En als iemand denkt dat het anders is, dan mag hij me overtuigen met feiten en niet met veronderstellingen.

Een artikel in MSM of eender welk ander tijdschrift zou ik toejuichen, maar dan wel geschreven door iemand die echt expert is op dit vakgebied.

Havoc

citaat:
ik blijf van mening dat de olie die b.v. M?rklin verkoopt gewone smeerolie is. Die is in het groot ingekocht, in kleine flesjes gedaan en toen ineens 100 keer zo duur geworden.


Waarschijnlijk wel.

citaat:
Een artikel in MSM of eender welk ander tijdschrift zou ik toejuichen, maar dan wel geschreven door iemand die echt expert is op dit vakgebied.


Dat is wat ik bedoel. Zolang niet iemand die echt expert is, en niet een of andere wijsneus die denkt dat hij van smering alles weet, iets zinnig zegt over deze materie houd ik mij aan de aanbevelingen van de fabrikant. Smeren is echt niet simpel. Het is heus niet een kwestie van iets vettig erover te gieten maar een belangrijk punt van elk stukje mechaniek. Hoe klein ook.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Gerolf

De laatste artikels van Loco indachtig, is hij misschien geen expert in alle materies, maar doet hij zeer grondig opzoekwerk.
Als er iemand van de huidige MSM-schrijvers in staat is om hierover een zinnig artikel te schrijven, is hij het wel. Waarmee ik niet wil zeggen dat een echte expert niets mag schrijven voor MSM.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

loco


Gerolf

citaat:
Geplaatst door loco

Ik pas.
Miserie! Net nu ik wou zeggen: "ik ga mee" [:D][:D]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Peter

We zitten nu te beknibbelen over de al dan niet dure olie van de gekende merken (M?, Fl, Ro, Faller enz.) Doch daarbij vergeten we dat met een flesje van een paar euro we JAAAAAAAAAAREN toekomen.
Over gierigheid gesproken!
Ik blijf bij mijn Faller olie, en ga echt voor die paar centen geen risiko lopen de overbrenging van mijn loks naar de verdommenis te draaien.En ik ga zeker geen bus motorolie kopen van 1 liter die dan voor de rest van mijn leven wel ergens in de weg zal staan.

Voor de rest: Straks is het gedaan met werken, weet nog wel niet wat mijn collegas voor mij in petto hebben, maar ik heb zo het vermoeden dat ze een taxi naar mijn echtgenote sturen om die op te halen.
En vanaf 1-1-2006 (eigenlijk op 2-1) PENSIOEN !!!!!!!!!!!!!!!!
Blijf gezond en vier morgen veilig de jaarwisseling.
Tot volgend jaar
Peter
Met vriendelijke groeten
Peter

Gerolf

citaat:
Geplaatst door Peter

We zitten nu de beknibbelen over de al dan niet dure olie van de gekende merken (M?, Fl, Ro, Faller enz.) Doch daarbij vergeten we dat met een flesje van een paar euro we JAAAAAAAAAAREN toekomen.
Je hebt gelijk Peter. Er wordt trouwens te vaak te veel olie gebruikt.
Geniet van je pensioen!
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door Peter

..... en ga echt voor die paar centen geen risiko lopen de overbrenging van mijn loks naar de verdommenis te draaien.

Wat voor risico kun je lopen? Je draait je locs niet zomaar in de patatten.
Olie is olie, tenzij iemand met verstand van zaken mij kan uitleggen wat nou het wezenlijke verschil is tussen M?rklin olie, Faller olie en motorolie

Havoc

citaat:
Olie is olie, tenzij iemand met verstand van zaken mij kan uitleggen wat nou het wezenlijke verschil is tussen M?rklin olie, Faller olie en motorolie


Wel, ik weet niet het verschil tussen de olie?n die jij noemt, maar wel genoeg om te weten dat er grote verschillen zijn tussen olie. Klein overzicht.

Olie moet ten eerste compatibel zijn met de gebruikte materialen, maw ze mag de te smeren materialen niet aantasten. Dit is een van de reden dat je plastic niet met eender welke olie mag smeren omdat sommige olie?n de bestanddelen van de plastics langzaam oplossen. Maar dat gaat even goed op voor metalen.

Vervolgens is het van belang dat de olie goed hecht aan het oppervlak. De ene olie is kleveriger dan de andere. Dit kan belangrijk zijn voor snel draaiende delen (wegspatten). Langs de andere kant is te kleverige olie niet goed want dat geeft meer weerstand en stof blijft erin plakken als de pest.

Dat moet je olie nog goed werken bij de druk die heerst tussen de te smeren oppervlakken. Te dunne olie wordt weggeperst.

Om de boel dan nog te compliceren moet je rekening houden met de snelheid waarmee de onderdelen over elkaar glijden. Om een oliefilm te vormen moet de olie meegesleurd worden tusen de oppervlakken.

Andere factor die nog kan meespelen is temperatuur (maar daar hebben we geen last van).

Nu hebben we bij treintjes verschillende soorten materialen, omdat het klein is, kunnen (niet moeten) de drukken groot zijn en dat terwijl de snelheden relatief klein zijn, verder zijn het geen gesloten systemen. Daarom dat ik net zoals Peter hier gewoon de olie van de fabrikant gebruik. Zo'n flesje gaat inderdaad jaren mee en kost niet meer dan een goed glas bier waar je nog geen uur geniet van hebt...
Met vakantie voor onbepaalde duur.

n/a

Ik gebruik gewoon een flesje Trix olie. Daarin zit ook een ijzeren stangetje zodat je de olie goed kan doseren. Ook is het hebben van een tube siliconenvet van Roco of Trix wel een aanrader.

Gebruik olie in principe nooit teveel. Beter te weinig dan teveel. Je hoort het wel aan je loc als de loc een druppeltje olie moet. Verzopen exemplaren met naaimachine olie en nog mooier slaolie. Ik heb ze allemaal in mijn handen gehad.

De nieuwe locs van Marklin hebben bijna allemaal tegenwoordig onderhoudsvrije motoren. Daar staat luid en duidelijk in de beschrijving  onderhuidsvrije motor, motor niet olien. Dit zijn motoren afhankelijk van de prijs die 1500 tot 2000 uur tot tienduizenden uren mee gaan. Daarna moeten ze vervangen worden en dat kost je ergens tussen de 28,50 tot bijna 100 euro.