Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

marklin olie

Gestart door Jordey, 21 december 2005, 12:46:25 PM

Jordey

Wie weet of de marklin olie nog steeds problemen heeft met aankoeken? Van verschillende dealers krijg ik ontkennende als bevestigende antwoorden.

Havoc

Elke olie heeft daar last van vroeg of laat. Maar de "nieuwe" (heldere) is een stuk beter dan de oude (gelige) olie.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

erik de noorman

Ik doe om de 6 maanden een druppel white spirit tussen de tandwielen. De white spirit zorgt dat de olie soepel blijft.
Zo blijft de smering optimaal. Het gebeurd raar of zelden dat ik een lok moet bijsmeren met olie.

Erik

n/a

Erik,

Volgens mij doe je daar de smerende werking van de olie mee teniet.

Het beste is de lok als hij regelmatig gebruikt wordt b.v. iedere week of maand van een druppelje olie te voorzien (kleine beurt), en eens in de zoveel tijd de olie te verwijderen, met white spirit (terpetine), en hem dan van versie olie te voorzien (grote beurt).

Wim.


Jordey

Halen jullie bij een grote beurt de hele loc uit elkaar. Ik heb gelezen dat dit in principe zou moeten.

Bij mijn diesels en sommige stoomlocszie ik dat wel zitten , maar bij mijn BR55 (Marklin 37550) met veel details die door de 2 platen onder de ketel zijn geprikt niet zo. In de handleiding wordt ook afgeraden om de loc uit elkaar te halen behalve bij het inbouwen van een rookgarnituur en vervangen van de lampjes.

Ik heb een keer gehad dat hij vast bleef staan. Toen heb ik hem deels losgehaald (schroeven losgedraaid zoals in de handleiding stond beschreven). Dit is echter geen pretje. Omdat de ketel en de onderliggende (dunne) delen snel uitelkaar vallen en je snel iets verbuigt (zowel de onderliggende plaat als de details).  

Door dit los halen zijn de wel wielen weer in beweging gekomzen en heb ik hem weer goed lopend gekregen door de vastgelopen wielen met de hand heen en weer te bewegen en opnieuw te smeren. Ik heb hem dus niet volledig uit elkaar gehaald. Nu loopt ie echter wel weer als een zonnetje.

Ik vermoed dat de oorzaak aangekoekte olie is geweest op de wielassen.

Jordey

Havoc

citaat:
Halen jullie bij een grote beurt de hele loc uit elkaar. Ik heb gelezen dat dit in principe zou moeten.


Indien mogelijk wel. Als je echter met niet alles uit elkaar te halen het geval in een toestand krijgt dat je bvb de boel zonder risico kan ont-smeren is dat ook goed. Maar als je aangekoekte olie hebt, dan is het wel best die er helemaal uit te kuisen.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Jordey

Hoe vaak doen jullie de grote beurt?

Gerolf

citaat:
Geplaatst door Jordey
Hoe vaak doen jullie de grote beurt?
Dat hangt af van vele factoren:
- de ruimte waarin je modellen rijden/zijn opgeslagen (stof, ...)
- hoeveel ze rijden (nauwelijks rijden vraagt vaker onderhoud, zeer veel rijden ook)
- het model zelf (de ene loc heeft wat meer last van vervuiling dan de andere)
Een onderhoudsfiche per loc is de beste oplossing.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Jordey

Mannen bedankt voor de info![:)]

Jordey

just4fun

Hallo,
heeft er iemand enige ervaring met 'naaimachineolie' die ze bij de naaibenodigdhedenwinkel hebben?
Groeten,
Paul

Peter

Ik gebruik al vele jaren de olie van Faller. Heb deze genomen op aanraden van mijn winkelier (H?nerbein) en op duitse forums wordt deze ook als de beste aangeraden.
Op al die jaren heb ik nog nooit (afkloppen) problemen gehad met smering. Voor wormwielen gebruik je wel het best geen olie maar vet of zuivere vaseline al dan niet aangevuld met een beetje grafietpoeder.
Peter
Met vriendelijke groeten
Peter

Jordey

Bij een dealer is mij Amerikaanse olie van Labelle geadviseerd. Heeft iemand hier ervaring mee.

Jordey

Jordey

citaat:
Geplaatst door just4fun

Hallo,
heeft er iemand enige ervaring met 'naaimachineolie' die ze bij de naaibenodigdhedenwinkel hebben?
Groeten,
Paul




Ik heb begrepen dat naaimachine olie te dun is. Verder geen ervaring mee.

Jordey

n/a

Jordy, gewoon 0W40 gebruiken.

Wim.

Klaas Zondervan

Voor wie de geheimtaal van Wim niet snapt: hij adviseert om de dunste soort automotorolie te gebruiken. En dat is ook mijn advies.
Al die flesjes olie van de modelspoorfabrikanten hebben ??n belangrijke eigenschap gemeen: ze zijn veel te duur.