MSM 44 - Aansturen van wisselstraten Deel 2

Gestart door franky_mertens, 21 december 2005, 09:19:44 AM

franky_mertens

Hallo Iedereen,

Ik had in MSM 43 gelezen over het aansturen van wisselstraten en nu in MSM 44 las ik over een diode-matrix.
Dit is zeer handig bij een analoog systeem maar ik vroeg mij af hoe ik de knoppen voor de wisselstraten ging aansluiten ik heb een schema gemaakt met AND poorten voor de aansturing naar de diode-matrix.
Ik gebruik C-MOS IC's.
Aan de uitgang van de matrix zet ik een bistabiele relais of een transistor voor een wissel aan te sturen.
Met de relais een wissel met geheugendraad.
Met de transistor een gewone wissel
Ik ga later nog een schema toevoegen van de AND poorten die ik heb gemaakt voor het voorbeeld in MSM 43-44

Groetjes, Frank
Frank Mertens
Schaal N
Digitaal en zelfbouw electronica
www.fmrailroading.be
www.fmrailroading.be/shop

n/a

Franky,

Ik denk dat je de schakelaars, of drukknoppen gewoon zo moet aansluiten.


Ik zie niet in waarom dat via IC's moet, maakt het alleen maar onnodig moeilijk en vele malen storingsgevoelig.
Volgens mij denken jullie veels te moeilijk.

Wim.

franky_mertens

Hallo Wim

Ik heb vandaag nog ondervonden dat die logische schakelingen niet nodig zijn.
Je kan gewoon een knop met kenmerk Bv. 2=>3 maken dan is het heel simpel.
Maar ik heb nog een schema'tje van de pulsgever nodig dat kan later nog handig zijn.

Groetjes, Frank
Frank Mertens
Schaal N
Digitaal en zelfbouw electronica
www.fmrailroading.be
www.fmrailroading.be/shop

n/a

Hier vind je een bonte verzameling van schakelingen, waaronder een pulsgever, (condensator ontlading)
http://people.zeelandnet.nl/zondervan/bonte%20verzameling.html#04

Wim.

n/a

Franky, merk je dat nu pas? De diodematrix is ??n van de oudste logische schakelingen. En C-MOS zou ik al helemaaaaaal niet gebruiken. KIS heeft het bij het goeie eind als hij precies die dingen beschrijft, want zelfs niet-ingewijden, zo lees ik, brengen het tot een goed eind. En met chips... Nee, daar krijg je meer teleurstellingen mee bij beginners dan met solide discrete componenten.
En Wim: lees jij MSM eigenlijk wel?

n/a

citaat:
Geplaatst door Rxl


En Wim: lees jij MSM eigenlijk wel?



Nee, ik lees MSM niet of slechts zelden als er een exemplaar op de club tafel ligt. Maar ik investeer niet meer in tijdschriften en of kranten, ik vind ze gewoon te duur.

Wim.