Museum Train World in Schaarbeek vanaf 2014

Gestart door chef garde, 15 september 2012, 07:57:34 AM

argilla

een stille hoop......dat
de vraag komt vanuit de directie , aan de leden van MSM/TMM de vraag te stellen, zouden jullie geen diorama of een module baan kunnen maken op schaal zelf in te vullen door de directie)) voor in het musuem ???
Direct kandidaat om te helpen te verwezenlijken. Een stille hoop............. :-\ 8)

PS misschiens eens een belletje laten rinkelen bij de desbetreffende directie ??? Je weet maar nooit.
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Jurgen

Ik denk dat men voor zo'n diorama eerder bij een grote fabrikant gaat aankloppen met de extra vraag om een beetje te sponsoren. Dat is iets wat geen enkele club of privé-initiatief zal kunnen.
Maar zeg nooit nooit hé.

Ik vind het in ieder geval een mooi initiatief dat men eindelijk met een museum/beleveniswereld begint.

Wat Mullhouse betreft, daar mag toch iets meer licht zijn in die eerste zaal. Als je daar niet oplet bots je gewoon op elkaar. Afgezien daarvan is het daar inderdaad mooi gemaakt. De schoonheidsfoutjes zoals die mannelijke poppen in een rijtuig voor vrouwen neem ik voor lief. Liever dat dan dat het rijtuig ergens buiten staat en verroest of verrot.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

guy holbrecht

Ik denk dat ik Roland best kan bijtreden. We zijn nu al zo lang wachtende op een museum of iets dergelijks die naam waardig. En nu komt er eindelijk schot in de zaak. Daar kunnen we alleen maar blij om zijn. Dat niet alle stukken in Schaarbeek terecht komen lijkt me niet meer dan logisch (plaats maar eens 200 stuks). Ik veronderstel dus ook dat de meest representatieve stukken in Schaarbeek, Treignes of Oostende komen, terwijl ander nog bruikbaar materiaal overgedragen kan worden aan de verschillende spoorwegverenigingen die België rijk is. In dat opzicht zal allicht geen enkele locomotief uit de huidige museumbewaarplaats gesloopt worden. Dat zou pas zonde zijn. Wat niet past in het NMBS-verhaal ( ik denk hierbij aan de twee vuurloze stoomlocs in de museumbewaarplaats en allicht ook de stoomlocs met verticale ketel en de Monceau-Fontaine loc) zal toch wel een gewild object zijn voor geïnteresseerde verenigingen. We moeten enkel waakzaam zijn dat ons historisch erfgoed niet weggekaapt wordt door buitenlandse musea en/of treinverenigingen.

Groeten,
Guy

dgrr57

Citaat van: guy holbrecht op 18 september 2012, 18:16:10 PM
Ik denk dat ik Roland best kan bijtreden. We zijn nu al zo lang wachtende op een museum of iets dergelijks die naam waardig. En nu komt er eindelijk schot in de zaak. Daar kunnen we alleen maar blij om zijn. Dat niet alle stukken in Schaarbeek terecht komen lijkt me niet meer dan logisch (plaats maar eens 200 stuks). Ik veronderstel dus ook dat de meest representatieve stukken in Schaarbeek, Treignes of Oostende komen, terwijl ander nog bruikbaar materiaal overgedragen kan worden aan de verschillende spoorwegverenigingen die België rijk is. In dat opzicht zal allicht geen enkele locomotief uit de huidige museumbewaarplaats gesloopt worden. Dat zou pas zonde zijn. Wat niet past in het NMBS-verhaal ( ik denk hierbij aan de twee vuurloze stoomlocs in de museumbewaarplaats en allicht ook de stoomlocs met verticale ketel en de Monceau-Fontaine loc) zal toch wel een gewild object zijn voor geïnteresseerde verenigingen. We moeten enkel waakzaam zijn dat ons historisch erfgoed niet weggekaapt wordt door buitenlandse musea en/of treinverenigingen.

Groeten,
Guy

Wat betreft de Monceau-Fontaine loc (ten minste als wij over dezelfde loc praten) :

Monceau-Fontaine MF72, Cockerill nr 509 (1859), ex Marcinelle Bertha nr 6, ex Nord Belge 615, ex Nord Belge 765 Huy "Petits Châteaux".

Als ik me niet vergis, op een na (Pays de Waes) de oudste loc in België.

Volgens mij hoort die wel bij de NMBS verzameling  ;)

guy holbrecht

Patrick,
Wij hebben het inderdaad over dezelfde loc. Daar deze loc echter ingrijpend verbouwd werd en er, als ik mij niet vergis, nooit een NMBS nummer werd toegekend, is hij in een expliciet NMBS museum een buitenbeentje. Als 'train world' echter het verhaal vertelt van de totale Belgische spoorweggeschiedenis, verdient deze loc uiteraard een plaatsje, net als de 'Pays de Waes' die momenteel nog mooi opgesteld staat achter gesloten deuren in Brussel Noord.

groeten,
Guy

dgrr57

Citaat van: guy holbrecht op 19 september 2012, 19:08:09 PM
Patrick,
Wij hebben het inderdaad over dezelfde loc. Daar deze loc echter ingrijpend verbouwd werd en er, als ik mij niet vergis, nooit een NMBS nummer werd toegekend, is hij in een expliciet NMBS museum een buitenbeentje. Als 'train world' echter het verhaal vertelt van de totale Belgische spoorweggeschiedenis, verdient deze loc uiteraard een plaatsje, net als de 'Pays de Waes' die momenteel nog mooi opgesteld staat achter gesloten deuren in Brussel Noord.

groeten,
Guy

Ja, ik hoop ook dat Train World de totale Belgische spoorweggeschiedenis zal vertellen en niet alleen NMBS. Anders zo Pays de Waes er ook geen plaats in hebben  ;)

En inderdaad MF72 is wel een beetje verbouwd geweest  :)



en de oorspronkelijke staat HIER, eerste foto.


Kris

hallo,
als ze van plan zijn loc's te slopen kunnen ze het mogelijks doen zoals hier
http://www.flickr.com/photos/darlo2009/5251979185/sizes/z/

museum York

kris

Doornroosje

Citaat van: marc goovaerts op 15 september 2012, 16:42:09 PM
Dat de NMBS wat verkopen wil ? Wie regelmatig met de trein rijdt en uit het venster kijkt, ziet overal de massa biels, spoorstaven, wisselmotoren, ... langs de rails liggen. Je krijgt de indruk dat ze er gemakkelijk nog een tweede net mee zouden kunnen bouwen.
Dat ze eerst hun rommel en afval langs en tussen de rails eens opkuisen en verkopen, voor ze enig historisch stuk verschroten !

Niet vergeten dat al het materiaal dat je opnoemt niet van NMBS is, maar wel van Infrabel. Het rollend materiaal is wel van NMBS. Het zijn 2 verschillende bedrijven met wel een gezamelijk verleden, maar de boekhouding zijn nu volledig gescheiden. NMBS maakt verlies, Infrabel een schamelijk kleine winst (dankzij subsidies).

dgrr57

Citaat van: Kris op 20 september 2012, 13:07:02 PM
hallo,
als ze van plan zijn loc's te slopen kunnen ze het mogelijks doen zoals hier
http://www.flickr.com/photos/darlo2009/5251979185/sizes/z/

museum York

kris


en hopelijk niet (meer) zo :