Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

B-Models graanwagons

Gestart door thor, 14 september 2012, 13:27:28 PM

thor

Hallo allemaal,
Ben nieuw op dit forum en momenteel op zoek naar een gepaste oplossing voor mijn nieuw aangeschafte graanwagons van B-Models.
Wat is het probleem : de overigens prachtig uitgevoerde graanwagons, voldoen niet helemaal.... in tegenstelling tot andere wagons  uit mijn collectie (165 stuks) ontsporen enkele van de wagons regelmatig of koppelen gewoonweg los van elkaar. Teneinde dit probleem op te lossen had ik gedacht de 8 graanwagons welke ik bezit lichtjes te verzwaren. Momenteel wegen deze 85 gram per wagon, mits deze met 15 à 20 gram te verzwaren zou het probleem kunnen opgelost zijn.
Kwestie is nu wat kan ik gebruiken als ballast of verzwaringsmateriaal. Heeft iemand van jullie hiermee ervaring of anderzijds adviezen terzake?
In afwachting van een reaktie,
vriendelijke groet
Thor
Groeten
Thor
hO, 2-rail, digitaal
Intellibox, Power 3, Win-Digipet 2009, v 5

bellejt

hobby viswinkel : lood welke gebruikt word voor de sportvisser.In allerlei gewichten en vormen te verkrijgen en makkelijk zelf te bewerken.

ysbeer

Verzwaren zal wel niet helpen,de fout zit in de bevestiging van de kortkoppeling.
Ik zelf heb dat ook gehad,op wissels en bochten vloog de hele zaak er soms uit.
Het beste is de veertjes naar binnen in de bak te trekken,of nog beter contact te zoeken met BModels.
Ze kennen de fout en de oplossing.
Na de ombouw lopen bij mij de wagens goed zonder ontsporing.

Zijn er meer mensen met dir klacht?????
wim

ERVIN

Nee verzwaren gaat idd niet helpen , trouwens die wagons zijn al redelijk zwaar van zichzelf , maar het is wel de eerste keer dat ik over dit probleem hoor.
Ik ken meerdere collega's die deze wagons hebben en die hebben er geen problemen mee.

thor

... vervolg op mijn graanwagons verhaal : rekening houdend met jullie gewaardeerde adviezen, dat verzwaren van de wagons geen soelaas gaat bieden, heb ik die denkpiste dan ook maar niet gevolgd, te meer omdat een sleep van 8 verzwaarde wagons voor de betrokken loc een extra belasting zou vormen, zeker bij hellingen, weliswaar maximum 2,5 % stijgingspercentage,  die dan ook nog eens in een, nieteegenstaande ruime, bocht liggen.
Ik had mijn opmerkingen hierover eerder ook aan Van Bievliet gemeld, ook zij hebben prompt gereageerd op mijn opmerkingen en aanvullende adviezen geformuleerd, oplossingen hadden ze niet meteen omdat dit fenomeen hun vreemd was. Wel wil ik benadrukken dat Kristof Van Biervliet zeer 'to the point' was een oplossing te vinden. 
De gevonden oplossing dan, de standaard koppelingen heb ik vervangen door Marklin koppelingen, die dankzij de indrukbarre buffers perfect kunnen dienen, op het eerste zicht meer stabiliteit bieden. Alleszins is tot dusver het gekende probleem hiermee 'van de baan'! 
Dank aan iedereen die zich gemengd heeft in mijn topic en adviezen hebbben verstrekt.
Groeten
Thor :)
Groeten
Thor
hO, 2-rail, digitaal
Intellibox, Power 3, Win-Digipet 2009, v 5

ERVIN

Gelukkig is het probleem opgelost Thor. ;)
Nog een vraagje , welke koppelingen gebruikte je waardoor de wagons ontspoorde  ,kwestie dat andere collega's , die hiermee misschien ook problemen hebben , dit eveneens kunnen oplossen.

thor

Zoals gemeld in mijn eerdere mail, de standaard koppelingen als door B Models in de graanwagons geinstalleerd.
Uiteraard is dit geen standaard oplossing, alles zal natuurlijk afhangen van je baan veronderstel ik, de standaard koppeling van B-Models lijkt me niets verkeerd mee, ze vallen mooi dicht, dus dat is OK.
In mijn geval is het zo dat de Marklin kortloppeling een oplossing biedt.
Groeten
Thor :)
Groeten
Thor
hO, 2-rail, digitaal
Intellibox, Power 3, Win-Digipet 2009, v 5

thor



Hallo
Daar ik reeds eerder een opmerking op het forum had geplaatst mbt de B-Models graanwagons, onder rubriek Belgische modellen weliswaar, heb ik na lang aanmodderen (koppelingen vervangen door Marklin kortkoppeling, (toch geen bevredigend resultaat), handgrepen onder de buffers verwijderd(!), ook geen afdoend resutaat mee bereikt, gisteren even gegrasduind onder rubriek 'koppelingen' en jullie bevindingen daarop even doorgenomen.
Daaropvolgend heb ik vandaag de koppelingen van de betrokken wagons vervangen door Roco koppelingen ref. 40395. Deze lijken na enkele testrondes te voldoen, deze koppelingen lijken me zeer stabiel in bochten en wissels. Let wel, ook de loc in kwestie met deze koppeling te voorzien.
Hopelijk kan mijn opgedane ervaring met deze, jullie van dienst zijn, alleszins is bij mij het probleem van de baan letterlijk en figuurlijk en is dit voorval voor mij afgerond.
Groeten
Thor
 
Groeten
Thor
hO, 2-rail, digitaal
Intellibox, Power 3, Win-Digipet 2009, v 5

ysbeer

Ik schreef "vraag het B MODELS" maar dat doet natuurlijk niemand,door modderen en klagen is veel leuker,maar het helpt niet
wim

thor

Wim,
ter uwer informatie, heb wel degelijk kontakt gehad met B-Models hieromtrent, doch zelf de oplossing gevonden......
kan u misschien op de komende expo treffen en persoonlijk wat meer uirleg verstrekken.
Groeten
Thor
hO, 2-rail, digitaal
Intellibox, Power 3, Win-Digipet 2009, v 5

ysbeer

Sorry maar dat kon ik niet weten.
Mijn wagens (10) zijn van de eerste serie,en daarbij was de koppeling(het veertje)fout vastgemaakt.
Bij en bocht of een zeer klein hobbeltje liep het plasicbeugeltje waaraan de koppeling zat,uit zijn lagers.
BM gaf de fout toe,maar geen oplossing (toen nog niet).
Het bleek dat als het veertje door het gaatje in de ketel trekt en daar vast maakt het probleem over is.
Helpen de rocokoppeling dan hartstikke goed natuurlijk
Maar helpt het nog niet dan zou ik dat veertje verbeteren.
Meldt je maar weer als het niet helpt dan lossen we het samen op
wim