Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Je hebt PM.

Gestart door PietB, 14 september 2012, 12:23:51 PM

PietB

Dat laatste ben ik helemaal met je eens, Peter.
Wat mij betreft zouden moderatoren daar tegen moeten(mogen) optreden.
Het is feitelijk erg onbehoorlijk.
grt Pieter.

Dirky

Sommigen, zoals ik vroeger, gebruiken voor dit forum niet het email adres dat dagdagelijks voor ander email verkeer gebruikt wordt. Als er dus een PM werd gestuurd kreeg ik wel melding maar op het adres dat ik misschien maar 1 keer per week open deed. Voor mensen die op die manier werken is een melding "je hebt PM" wel mooi meegenomen....

Havoc

CiteerEmail is inmiddels de core van het internet, multinationals zijn er van afhankelijk. Dus best effort ......... dat is dus niet waar.
Het is tegenwoordig zo gestructureerd dat een verzonden email binnen 10 minuten in de inbox van de ontvanger ligt, waar ook ter wereld.
Best effort dat was het tot plm 1995, maar nu echt niet meer!

Bossie, lees eens wat over SMTP. Email mag gedropt worden door de transport agents zonder zender op de hoogte te brengen. Het is niet omdat tegenwoordig het vlot gaat dat er garantie is. Voor multinationals die alles met een VLAN aan elkaar hangen draait de interne mail als op 1 netwerk. Daar kan hebben ze invloed. Maar email die gewoon over het net gaat heeft geen enkele garantie van toe te komen.

Daarom dat bvb Bpost Cetripost aanbiedt. Dat is een email met gegarandeerde levering binnen de eigen dienst.

Het internet is veel betrouwbaarder geworden, maar de diensten die erop draaien garandern niets.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

PietB

Citaat van: Havoc op 15 september 2012, 12:54:55 PM
Bossie, lees eens wat over SMTP.
Tot mijn pensionering, vorig jaar, was is system engineer bij een grote luchtvaart maatschappij, belast met alles dat met internet te maken had.
Dus best op de hoogte over wat er gaande is in dat wereldje.
Citaat van: Havoc op 15 september 2012, 12:54:55 PM
Email mag gedropt worden door de transport agents zonder zender op de hoogte te brengen. Het is niet omdat tegenwoordig het vlot gaat dat er garantie is.
Inderdaad op het internet is niets gegarandeerd, maar dat betekent ook niet dat alles in een zwart gat verdwijnt.
Gelukkig niet en met de huidige stand van de techniek is het voor 99.9% betrouwbaar.
Waar het soms fout gaat is bij hobbyisten, door kennis gebrek.
Citaat van: Havoc op 15 september 2012, 12:54:55 PM
Voor multinationals die alles met een VLAN aan elkaar hangen draait de interne mail als op 1 netwerk. Daar kan hebben ze invloed. Maar email die gewoon over het net gaat heeft geen enkele garantie van toe te komen.
Multinationals hebben inderdaad hun hoofdkantoor en branches via vlans gekoppeld, maar de kontakten met derde bedrijven gaan gewoon via het internet.
Wij kregen service bulletins van vliegtuig fabrikanten via SMTP aangeleverd, deze berichten waren zonder uitzondering binnen 10-15 minuten bij ons binnen.
Boeing en Airbus gebruikten een interne verzendtimestamp in de documenten.
Dat is een juridische maatregel van de FAA (Amerikaanse luchtvaart Authoriteit)
En als jij refereert aan een uit de begin 90ér jaren RFC dan loop je behoorlijk achter op de technische ontwikkelingen.

grt Pieter.

Havoc

Tja, mijn gebrek aan kennis als ontwerper van telecom apparatuur gedurende 11 jaar... En er dan nog betaald voor worden ook. Het is niet omdat een RFC uit begin 90 stamt dat ze niet meer van toepassing is.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

PietB

Citaat van: Havoc op 15 september 2012, 15:25:01 PM
Tja, mijn gebrek aan kennis als ontwerper van telecom apparatuur gedurende 11 jaar... En er dan nog betaald voor worden ook.
Wacht effekes Johan, ik wil jouw kennis zeker niet diskwalificeren.
Geen haar op mijn hoofd die daar aan denkt.
Citaat van: Havoc op 15 september 2012, 15:25:01 PM
Het is niet omdat een RFC uit begin 90 stamt dat ze niet meer van toepassing is.
Neen maar de wereld heeft niet stilgestaan in de tussenliggende tijd.
De protocollen zijn welliswaar het zelfde gebleven, maar de transportmedia zijn veel betrouwbaarder.
Dat is de essentie van mijn verhaal.
Mail die niet aankomt is geen kwestie van onbetrouwbaarheid van SMTP maar van menselijke fouten.
De praktijk is dus, zoals zo vaak, veel anders dan de theorie, dat zul je toch met me eens zijn, niet?
En als jij me dan adviseert om me eens wat meer in SMTP te verdiepen, heb ik daar wat moeite mee.

grt Pieter.

argilla

#21
Laat gewoonweg de mensen toch doen
.Als deze leden een berichtje sturen met "je hebt een PM" so what     ???
Als er forumleden zijn die het langs een andere weg van "berichten" willen versturen so what  , ???
Het enige wat telt is dat de aanbieder, verkoper, ruiler of ...... waar weet dat je met hem in contact wil komen. Hoe en wat en op welke manier is, zoals Gerolf het aanhaalde nuttig,  en enkel de afzender zijn zaak.
Verder zie ik echt niet in dat het zulk een item moet worden.
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15