b(r)ouwsels voor een eigen spoor 1 baan

Gestart door Dirky, 13 september 2012, 21:32:46 PM

Dirky

titel van het draadje gewijzigd van "kapel" naar wat het nu is! ;)

Een eigen spoor 1 baan... al veel over gepraat maar nog niets concreet gebouwd. Dus beginnen we met enkele bouwwerkjes die later wel een plaatsje zullen vinden.

Leuk tussendoortje....




Martin Welberg

Cool ! Snijwerk in foamboard...

Paulogic

Ave Dirky,

Dit wordt een leuk kapelletje.

Raar maar foamboard is mijn ding niet. Ik vind het kleven zo'n miserie ook al gebruik je spelden zoals hier al getoond werd.
Precies of ik ben geen moussemens.  :) Met gewoon karton lukt dit voor mij beter en zelfs hout heb ik nog liever.
Mijn eerste probeersels ooit met foamboard waren meer ruines dan iets anders. En den Dirky steekt dat hier zomaar in een zie.  ::)
mvg,
Paul(ogic)

Dirky

thx

ik gebruik UHU hart, de(zelfde) lijm waar ik 45 jaar terug mijn balsa vliegerkes mee "plakte".  :D
Droogt niet supersnel uit maar hecht wel vlug.

Voor mij is dit foamboard-gedoe ook een eerste probeersel in de aanloop naar een ander project. Verwerkt gemakkelijk maar al vrij vlug zie je dat het immens moeilijk is een haakse snee te maken met de hand. Als je er rekening mee houd dat het stuk een scheve kant kan hebben valt het mee...

Steven123

Voor zo'n haakse sneden te lijmen nam ik vroeger een reep schuurpapier, insmeren met houtlijm, de schuurkant naar beneden op de tafel leggen, dan een stuk hout (mdf/triplex) van zelfde grootte erboven op, en dan een spanklem erop om te zorgen dat het schuurpapier mooi egaal op het hout kleeft.

Dan heb je een mooi vlakke schuurblok waarmee ik dan die niet perfecte haakse sneden zachtjes haaks bijschuurde, meestal na 4-5 schuurbewegingen is het dan perfect haaks en zelfs lichtjes opgeruwd voor verlijming. Misschien heb je er wat aan?

Nog veel bouwplezier, die vloer ziet er trouwens al erg goed uit  ;)
Zelfbouw Loc's:      Goedkoop kan (soms) ook

Paulogic

Leuke tip. Ik had van Loebaske eens de tip gekregen om een passepartout snijder te kopen.
Ik heb dit toen gevonden in de Makro. Het systeem bestaat uit een mesje op een geleiderail zoals
sommige invalzagen. Er zaten 2 mesjeshouders bij : 1 loodrecht, 1 onder 45 graden. Wel handig om
dit soort materiaal te snijden. Ik gebruik het nu voor karton te snijden onder 45 graden. Voor loodrecht
heb ik een ander tooltje  :-X ;D
mvg,
Paul(ogic)

Dirky

dakwerken:





het testje met de ingekleurde "Holzschindeln" is op de foto iets donkerder dan in realiteit.

Steam.N

Ziet er alweer prima uit, Dirk !
Leuk "tussendoortje" dat zeker niet gaat misstaan in de rest van je collectie  :)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Dirky

thx...



Deze middag terug thuis gekomen van een mini-weekje vakantie en meteen het plakmes boven gehaald om grove structuur pleisterwerk op de gevel te zetten... Na het drogen worden de scherpste pieken weg geschuurd.

Dirky

We springen een beetje van den hak op den tak maar alles moet af. Dus ook dit kapelleke.

schrijnwerker heeft de deuren afgeleverd:


De klok zit waar de klepel hangt:

De bevestiging van de klok moet nog veranderen...

Steven123

Ziet er weer mooi uit, je zou voor minder een kaarsje gaan branden  8)
Zelfbouw Loc's:      Goedkoop kan (soms) ook

Martin Welberg

Mooi werk, alleen is uw dak een beetje lek zo  ;)

conducteur

Ik heb ergens foto's van het origineel, ga ze eens zoeken...
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Dirky

thx...

voor origineel gewoon nekeer surfen op "kapel dolomieten" en ge komt ze wel tegen  :)

conducteur

Een foto die je zelf hebt gemaakt is toch wat anders dan google. Ga je die stenen die in de gevel zitten ook maken?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum