Bovenleiding

Gestart door tonycabus, 02 december 2004, 21:23:55 PM

bartie

Hey,

was daarstraks bij Verschooten (Antwerpen) om bovenleiding van Sommerfeld te kopen, maar was uitverkocht (op een enkel stuk na).
De verkoper dacht dat indereen momenteel met zijn bovenleiding bezig was want dat er nog nooit zoveel vraag geweest was. De man zou weleens gelijk kunnen hebben.[8D]
Nu ja,ze zijn besteld en dit projekt (aanpassen voor C-rail) zal dus nog even moeten wachten.

Bart

Peter

Heb maanden geleden al bij Verschooten geprobeerd om de spanwerken voor de Belgische bovenleiding te pakken te krijgen,en nog een paar ander dingen.....HOPELOOS!!!  Ben ze van pure frustratie ergens anders gaan kopen.
Peter [}:)]
Met vriendelijke groeten
Peter

svvander

citaat:
Geplaatst door svvander

Tja, dan zit er niks anders op dan improviseren, niet waar?

Enkele vraagjes: -hoever staan deze bovenleidingspalen uit??n?
-hoe hoog zijn deze palen?
-hoe breed is de overbrugging over de sporen?
-welk materiaal kan je best gebruiken om deze bovenleidingsbedrading (leuk woord) na te maken?

Kan iemand mij hiermee verder helpen? Mijn plan komt stilaan in orde... denk dat ik dan toch maar ga proberen om deze zelf na te maken.

Bedankt,
Sven



Heeft er ondertussen al iemand een antwoord op bovenstaande vragen? Ik ben ongeduldig aan het wachten op juiste maten etc... om eraan te beginnen he![;)]
Nu dat mijn 16reeks binnenkort gaat kunnen rondrazen op mijn baan, zou ik zo snel mogelijk willen beginnen aan de bouw van een bovenleiding op een stuk van mijn baan... niets is zo zielig, dan een e-loc te zien rijden, op een baan zonder bovenleiding toch! [:0]



Sven Vandersmissen
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

janjozef

Ge kunt altijd eens bij de spoorwegen zelf navragen. Nu als ge zelf eens naar de sporen gaat zien ziet ge direkt dat ze op alle plaatsen niet evenver uit elkaar liggen en dat de masten ook niet overal even hoog staan. Ik denk dat wat goede foto's van e-loc's onder draad al veel duidelijk maakt en de rest gemakkelijk aan te passen is.
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Johnnytrein

Op ebay staat een aanbieding van sommerfeld bovenleiding zie deze link  voor de belangstellenden  http://cgi.benl.ebay.be/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&category=17035&item=5948524288&rd=1
groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

Gerolf

Ik heb ook niet de indruk dat de afmetingen voor bovenleidingsmasten bepaald kritisch zijn. Let wel op:
- het vrije-ruimte profiel ruim respecteren
- de hoogte van de rijdraad moet zo constant mogelijk zijn.
- draad gestrekt tussen de ophangpunten (niet meegebogen in bochten zoals je dat vroeger wel eens op modelbanen zag)
- op rechte stukken de ophangpunten langzaam zigzaggen.
- masten en ophangsystemen zijn enorm ge?volueerd tussen 1930 en nu: kijk maar eens naar het grote voorbeeld.

Gerolf Peeters vanuit "Marche-en-Bi?res"
http://home2.scarlet.be/gerolfp/
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Gerolf

Per toeval kwam ik gisteren twee artikels tegen in Rail Revue (een tijdschrift dat eind jaren tachtig zowat het enige Belgische was ...)
Hierin staat nogal wat beschreven over de afmetingen van bovenleidingsmasten, tussenafstanden, ... geschreven door Walter Temmerman. Interessante informatie!
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Rochevalien

citaat:
Geplaatst door svvander


Jongens, redacteurs van MSM, waar wachten jullie nog op??? [:D]

Sven



Ha de Sven! op het groot verlof natuurlijk,wat anders! al zou iets frisser weer ook al niet slecht zijn natuurlijk.

Gerrit

Rochevalien

Hoe ver staan de masten uiteen bij de NMBS ? iets van een ZESTIG meter (op een vrije ,rechte baan)v??l te ver dus voor op een Ho baan,tenzij je een vliegtuighangaar ter beschikking hebt.
Waar vindt ik Belgische bovenleiding? in elke treinenwinkel zeker,al zal dat hoogstwaarschijnlijk moeten besteld worden(=logisch,er is zoveel modelbouwgerief op de markt dat een doorsnee handelaar onmogelijk alles op stock kan hebben.
Waar vindt ik het benodigde materiaal voor zelbouw? bij een goede modelbouwwinkel vind je alle mogelijke messing profielen,draad,schroeven,moeren,enz
Losse masten(met sokkel-en-draadstang)en de toebehoren zoals de ophangingen,de isolators : bij sommerfeldt zelf.
De draden(met compound ophanging) zelf maken? kan ook (kijk het artikel in SJ eens na) maar dit is NIET zo simpel en bovendien zeer arbeidsintensief en bijgevolg z??r tijdrovend.Misschien toch maar Sommerfeldt draden in huis halen?
Een tip: koop gewoon de catalogus van Sommerfeldt(2?60) en l??s die eens goed door,je zal al veel wijzer worden. Ze hebben touwens een eigen boek over het zelf aanleggen van een bovenleiding op de modelbaan.

Gerrit



tonycabus

Het is in principe 62 meter...nagevraagd[;)] maar HSL-masten staan v??l dichter bij mekaar. Ook in stations zie ik kortere afstanden, tot 25 meter!
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

Gerolf

In het artikel in Rail Reveu staat dat de mastafstand telkens een veelvoud van 7 meter is: minimaal 21 meter, maximaal 63.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

tonycabus

Dan zat ik er maar een meter naast[:o)]
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

Fretbol

Hallo,

De masten op de meeste baanvakken van de NMBS staan op zo'n 60-66 meter afstand van elkaar. Dit is natuurlijk kleiner in bochten en kan onderling nogal verschillen naargelang het profiel van de lijn.

Als iemand bepaalde foto's nodig heeft van bovenleiding of andere constructies kan ik deze altijd bezorgen, we rijden namelijk de ganse dag onder deze draadjes door [;)]

Fretbol