Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Bovenleiding

Gestart door tonycabus, 02 december 2004, 21:23:55 PM

tonycabus

De vraag komt van Anthony Sandra, die we bij deze hier uitnodigen:
Hoe zit dat met NMBS-bovenleiding?
Zijn er masten en zo in de handel  en zo ja, watte?

Bestaat er ook zoiets als HST-bovenleiding?
Ziehier wat hij schreef:
"Verder heeft u al mooie modelbanen met heel waarheidsgetrouwe
bovenleiding
gepubliceerd, maar hoe kan men op een eenvoudige manier zelf
bovenleiding
maken?  Bestaat er een gamma voor Belgische bovenleiding?  Er is een
verschil tussen de traditionele en de hogesnelheidsbovenleiding, kan
men dit
al vinden op de Belgische modelbouwmarkt?
Hoe kan men bij kopstations de modelbovenleiding maken (volgens mij
bestaat
er nog geen specifieke mast?)"


Voor experten...Dank bij voorbaat voor jullie ophelderingen!

Tony
--------------------

Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

Peter

Hallo,
Een goed artikel stond jaren geleden in Spoorweg Journaal. Dit was geschreven door Walter Moers uit Pulderbos (Antw) die trouwens een prachtige baan heeft, en een heel vriendelijke man is waar ik samen met mijn en zijn echtgenote gezellig heb zitten babbelen. Van hem stond trouwens een tijdje geleden in MSM ook een artikel over de brug van Remersdaal.

Peter [:)][:)][:)]
Met vriendelijke groeten
Peter

svvander

Hallo,

Iemand de bovenleidingen al eens goed bekeken van Walter Moers (MSM 33, reportage over Houtzagerij Luyten, p24-29.
Eigen constructie of zo gekocht?
Indien gekocht, zou ik wel willen te weten komen waar. En indien zelf gemaakt... Jongens, redacteurs van MSM, waar wachten jullie nog op??? [:D]

Sven
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

Peter

Hallo,
Walter maakt zijn rijdraden zelf alsook een gedeelte van zijn masten.
Heb deze op zijn baan zelf gezien en er is NIETS op aan te merken.
Er heeft ooit een ruim artikel in Spoorweg Journaal gestaan met zeer goede uitleg van Walter ook met goede foto's.
Wat let MSM dit artikel te herwerken (desnoods) en terug te publiceren voor allen die,zoals ik deze boeken niet hebben vanaf nummer 1.
Peter
Met vriendelijke groeten
Peter

Peter

Sorry, ik heb wel de uitgaven van nummer 1 maar slechts tot 145.
Maar ik bedoelde, niet iedereen is zo gelukkig dat ze deze boeken .....
Peter
Met vriendelijke groeten
Peter

svvander

Tja, dan zit er niks anders op dan improviseren, niet waar?

Enkele vraagjes: -hoever staan deze bovenleidingspalen uit??n?
-hoe hoog zijn deze palen?
-hoe breed is de overbrugging over de sporen?
-welk materiaal kan je best gebruiken om deze bovenleidingsbedrading (leuk woord) na te maken?

Kan iemand mij hiermee verder helpen? Mijn plan komt stilaan in orde... denk dat ik dan toch maar ga proberen om deze zelf na te maken.

Bedankt,
Sven
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

n/a

De modelbovenleiding van de heer Moers (MSM 33) is inderdaad heel mooi, het lijkt mij Sommerfeldt te zijn.
Nu heb ik ??n dubbelsporige bovenleidingsmast aangeschaft van Sommerfeldt, maar de overbrugging was te kort voor de C-rail van M?rklin waar ik mee werk.  Ik heb al gezocht naar profielen, maar in doe-het-zelf zaken in mijn regio heb ik dit nog niet gevonden.  Weet iemand waar ik deze kan vinden?

Verder heb ik beetje dezelfde vragen als svvander.  

Groeten

Anthony Sandra

svvander

citaat:
Geplaatst door ICE

De modelbovenleiding van de heer Moers (MSM 33) is inderdaad heel mooi, het lijkt mij Sommerfeldt te zijn.
Nu heb ik ??n dubbelsporige bovenleidingsmast aangeschaft van Sommerfeldt, maar de overbrugging was te kort voor de C-rail van M?rklin waar ik mee werk.  Ik heb al gezocht naar profielen, maar in doe-het-zelf zaken in mijn regio heb ik dit nog niet gevonden.  Weet iemand waar ik deze kan vinden?

Verder heb ik beetje dezelfde vragen als svvander.  

Groeten


Anthony Sandra



Hey Anthony,

Ik heb hier bij ons, bij een plaatselijke modelbouwwinkel (Albatros), een profiel gevonden, dat zou kunnen voldoen. Het is wel geen spoormodelbouwwinkel... maar die heeft wel vanalles dat je kan gebruiken.
Ik weet niet van waar je juist bent. Maar deze winkel is in Muizen (of is het al Mechelen?).

Groeten,
Sven
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

loco

Ja, Muizen is Mechelen. En deze winkel ligt op de Leuvensesteenweg (richting Leuven uiteraard) nr. 759. Voorbij de dierentuin Plankendaal, voorbij de twee spoorwegbruggen, links naast een caf?  en voor de afslag naar het domein van Hofstade.
't Is maar dat ik daar ook een geregeld bezoeker ben.

loco

__________________________

www.de-pijl.be : met ondermeer recent nieuws uit het grootbedrijf en modelbouw

svvander

citaat:
Geplaatst door loco

Ja, Muizen is Mechelen. En deze winkel ligt op de Leuvensesteenweg (richting Leuven uiteraard) nr. 759. Voorbij de dierentuin Plankendaal, voorbij de twee spoorwegbruggen, links naast een caf?  en voor de afslag naar het domein van Hofstade.
't Is maar dat ik daar ook een geregeld bezoeker ben.

loco

__________________________

www.de-pijl.be : met ondermeer recent nieuws uit het grootbedrijf en modelbouw



Daar is't inderdaad! [:D]
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

n/a

Hallo Sven

Ik ben helaas niet van de streek, ben van Harelbeke (bij Kortrijk).  Misschien is er iemand van mijn streek die ook een dergelijke winkel weet zijn.

groeten


Anthony Sandra

bartie

Ice,
Het zou toch moeten lukken om de dubbele bovenleidingsportiek over een dubbelspoor in C-rail te krijgen. De breedte van het portiek is 125mm, die van de sporen met bedding max.117,5mm.De overblijvende 3,75mm aan beide zijden zou toch genoeg moeten zijn. En als de sokkel bots kan je daar waar die komen eenvoudig met de 'dremel' een klein stukje bedding laten verdwijnen. Een groter probleem is dat wanneer je met een breedte van 117,5mm zit,je sporen van hart- tothartlijn 77,5mm. uiteen liggen en dat de bevestigingspunten van de rijdraad op 57mm liggen. Dus zal je deze ook moeten aanpassen.
Bart.

Gerolf

Dit lijkt me een zeer goed idee voor een artikel in modelspoormagazine. Zelf wou ik mijn bovenleiding ook zelf gaan bouwen, binnenkort zelfs de eerste pogingen doen. Een artikel in MSM zou een geschenk uit de hemel zijn!

Gerolf Peeters vanuit "Marche-en-Bi?res"
http://home2.scarlet.be/gerolfp/
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Peter

Hallo allemaal,

Zeer goede foto's staan ook in MSM nr.14. Kijk maar eens naar wat Johan Van Balberghe uit Brugge heeft gemaakt. Persoonlijk zou ik nog wel de rijdraden een kleurtje gegeven hebben. Anthony, als ik van jou was, probeerde ik eens in kontakt te komen met Johan. Zo kom je dan waarschijnlijk ook aan de weet hoe hij zijn overspanningen heeft gemaakt.Op de tentoonstelling waar ik hem een enkele keer heb ontmoet, lijkt hij mij een joviale kerel, die je zeker uitleg zal geven.
Peter
Met vriendelijke groeten
Peter

tonycabus

Of lid worden van MSA Oostkamp. Daar zit de hele familie bijeen geloof ik....

Tony

Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)